۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۹
کد خبر: ۷۱۶۰۹۷

مورگان فریمن یک مسیحی به دنبال حقیقت است

مورگان فریمن  یک مسیحی به دنبال حقیقت است
کسی مطمئن نیست که مورگان یک مسیحی معتقد باشد، کسی نمی‌تواند با یقین ادعا کند که تمام یک‌شنبه‌های ماه او را در ردیف جلوی کلیسا دیده، و کسی هم نمی‌داند که معیار سنجش دقیق ایمان آدم‌ها چیست اما یک امر کاملا مشخص است و آن اینکه مورگان به جست‌وجوی حقیقت آمده است.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از خبرگزاری فارس؛ حنان سالمی: «قرن‌ها داستان‌ اون‌ها توسط مردها و زن‌ها شنیده میشه، منظورم کسانیه که میخوان خودشون رو فدای ایمانشون کنن، چون باور دارند که خدا اون‌ها رو انتخاب کرده؛ اسم یکی از اون‌ها حسین بن علیِ. و فداکاری اون برای اینکه دینش رو توی راهِ درست نگه داره توسط میلیون‌ها مسلمان سراسر جهان هر سال به یاد آورده میشه.»

شاید با خودتان فکر کنید این جملات نقل قولی از شیخی بر منبر یا نهایتا استاد دانشگاهی در رشته‌های الهیات، تاریخ و یا شرق شناسی‌ست؛ یا حتی دست‌نوشته‌ی یک نویسنده شیعی که در تلاش است تا خیلی صمیمی و دوستانه و با بیانی ساده، امامش را به جهان معرفی کند اما سخت در اشتباهید زیرا این‌ کلمات، سال ۲۰۱۶ و در مستند  "The story of GOD" از زبان مورگان فریمن_بازیگر برجسته هالیوود که طی بیش از پنج دهه فعالیت حرفه‌اییش توانسته افتخارات گوناگون از جمله یک جایزه اسکار و یک جایزه گلدن گلوب دریافت کند_ گفته شده است.

در جست‌وجوی حقیقت

کسی مطمئن نیست که مورگان یک مسیحی معتقد باشد، کسی نمی‌تواند با یقین ادعا کند که تمام یک‌شنبه‌های ماه او را در ردیف جلوی کلیسا دیده، و کسی هم نمی‌داند که معیار سنجش دقیق ایمان آدم‌ها چیست اما یک امر کاملا مشخص است و آن اینکه مورگان در این مستند به جست‌وجوی حقیقت آمده؛ حقیقتی که او خود این‌گونه برای مخاطب تعبیرش می‌کند:

«من همیشه سعی کردم بر عقایدم پایدار باشم؛ ولی میدونید دنیا پر از حواس‌پرتی و وسوسه‌ست. یه روز به خودت نگاه می‌کنی و می‌بینی سرگردان توی یه راه اشتباه هستی، هر روز به یه نفر احتیاج داری که کمکت کنه و راه درست رو نشونت بده، این کاریه که افراد منتخب انجام میدن، اون‌ها به افراد باایمان کمک می‌کنند که به راه راست برگردند، به مسیر درست، یا حتی براشون یه راه جدید پیدا می‌کنند!»

حسین و مسیح

بین امام حسین (ع) و حضرت مسیح (ع) وجه اشتراکاتی‌ست که مورگان به خوبی از پس چیدن آن‌ها در کنار هم و برای جذب مخاطب غیرمسلمان برآمده؛ اشتراکاتی مانند جان‌فشانی مسیح بر صلیب برای مردم و به خون پیچیدن حسین بن علی در کربلا برای سالم رساندن رسالت اسلام و انسانیت به دستان ما.

 

 

مورگان با آن صدای عمیق معروفش که کلمات را در موزون‌ترین حالت ممکن ادا می‌کند به پا خواسته تا بی‌هیچ واهمه‌ای این‌بار از مردی بگوید که گمان می‌کند روزگاری پس از مسیح اما مانند او، برای حفظ بشریت جان‌فشانی کرده است، او امام حسین (ع) را این‌گونه معرفی می‌کند:

«مسیحیان عقیده دارن عیسی به وسیله خدا انتخاب شده بود تا یه راه جدید برای یهودیت نشون بده که به زیر سلطه‌ی رومیان رفته بود؛ مذهب شیعه در اسلام هم چیزی مشابه اینه؛ ریشه اون برمی‌گرده به مرگ شخصی که «حسین بن علی» نامیده میشد.»

شیفتگانِ دیرین

اما این اولین باری نبوده و نیست که شخص یا شخصیتی مسیحی از امام حسین (ع) می‌گوید؛ گویا روح حق‌طلب و حقیقت‌جوی آن‌ها چه بسا بیشتر و بهتر از ما مدعیان صف اول به مفهوم واقعی این نهضت عظیم و صاحبانش رسیده است، تا جایی که «آنتوان بارا»_نویسنده و روزنامه‌نگار مسیحی_این‌گونه خودش را معرفی می‌کند:

«من در جلسه‌ای بودم که در آن من را با لقب مسیحی شیعه‌شده می‌خواندند. اما یک خانمی به‌نام خدیجه بود که در یک برگه از من دعوت کرد که ایشان را ببینم، او که بزرگ ِخانم‌هایی که در آنجا حضور داشتند بود به من گفت: «شما مسیحی نیستید بلکه یک شیعه اصیل هستید.» این سؤال را از من خیلی پرسیده‌اند. مهم این نیست که شیعه باشم یا مسیحی بلکه مهم عقیده من است. من و خانواده‌ام متمسک به اهل‌بیت(ع) هستیم. خیلی‌ها مسلمان هستند اما به اهل‌بیت(ع) اعتقاد ندارند!»

جست‌وجوگری شجاع

مورگان از بطن هالیوود، از کنار جایزه اسکار و گلدن گلوب برای رسیدن به جواب اینکه «چرا حسین (ع) فرد منتخب شیعیان است؟ و چرا مرگ او تا این اندازه برایشان مهم است؟» به لندن می‌آید، تا به تعبیر خودش در یکی از بزرگ‌ترین چهارراه‌های فرهنگی دنیا، داستان فرد منتخب شیعیان را بشنود.

 

 

او بی‌هیچ واهمه‌ای به جست‌وجوی حقیقتِ ماجرایی رخ داده در چهارده قرنِ پیش، عزم سفر می‌کند و در شب عاشورا و در جمع شیعیان، میهمان عزای اباعبدالله می‌شود تا حقیقت را از زبان سجاد رضوی_تاریخ‌شناس اسلام_بشنود.

 

 

آقای رضوی می‌گوید و مورگان دست زیر چانه زده، همان دستی که جایزه‌ی اسکار گرفته و این تاکید، طعنه‌ای‌ست به دست‌های خالی از این جایزه اما زبان‌های دراز با آرزوهای دراز!

 

 

مورگان شجاعانه در یافتن معنای واقعه‌ای که تکرارش هنوز هزاران دشمن برمی‌انگیزد به میان شیعیان می‌آید، پشت میزشان می‌نشیند، گوش فرا می‌دهد، از تحیر چشم، ریز و درشت می‌کند و در پایان، خطرناک‌ترین جمله برای منافعش را بی‌پروا بر زبان می‌راند، چون می‌داند حقیقتی‌ست که او به آن رسیده:

«مسیحیان هر هفته مراسمی رو برای مرگ عیسی در یک جمع صمیمی و مقدس برگزار می‌کنند، برای شیعه سالی یکبار؛ مراسم عزاداری حسین را برگزار می‌کنند. این، فرد منتخب اون‌هاست، کسی که ایستاد، برای عقایدش، بدون توجه به قیمتی که داشت؛ یادآوری حسین و اشتراک گذاشتن عقایدش روشیه که اون‌ها باهاش چشم‌اندازی به اسلام حقیقی دارند.» مورگان متین و موقر لبخند می‌زند. کادر بسته می‌شود. براستی کیست که حسین را یاری دهد؟ با جانش، با مالش، با قلمش و شاید هم مانند مورگان فریمن با مستندش!

انتهای پیام/ی

ارسال نظرات