۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۹
کد خبر: ۷۱۶۱۷۶

جزئیاتی از حضور رئیس رسانه ملی در مجلس

جزئیاتی از حضور رئیس رسانه ملی در مجلس
سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس جزئیاتی از جلسه روز گذشته با حضور رئیس صدا و سیما در موضوعِ ساترا و نظارت بر نمایش‌خانگی را بیان کرد.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، روز گذشته پیمان جبلی رئیس صدا و سیما به همراه سعید مقیسه رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا) به کمیسیون فرهنگی مجلس رفتند. این جلسه برای بررسی عملکرد و وظایف رسانه ملّی در حوزه تنظیم‌گری و نظارت بر پخش و انتشار محتوای فراگیر صوت و تصویر در بستر فضای‌مجازی برگزار شد.

تنها نکته‌ای که از این جلسه بیرون آمد صحبت‌های پیمان جبلی رئیس صداوسیما درباره حمایت از تولیدکنندگان محتوا در فضای‌مجازی و تقویت تعامل‌ها و ارتباطات در این حوزه بود. او گفت: "تلاش می‌کنیم تا حمایت مان از تولیدکنندگان محتوا در فضای مجازی در بخش خصوصی را تقویت کنیم و همچنین فعالیت‌ها در بخش خصوصی را به یک مکمل مدیریت فرهنگی جامعه تبدیل کنیم. سازمان صدا و سیما خود را پشتیبان و حامی پلتفرم‌ها و البته ناظر بر تولید و پخش محتوای صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی می‌داند."

احمد راستینه سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس جزئیاتی را درباره این جلسه شرح داد و گفت: در این جلسه اعضای کمیسیون خواستار افزایش توان سازمان صدا و سیما برای اعمال نظارت خود بر تولید و پخش صوت و تصویر فراگیر شدند. رئیس رسانه ملی در این جلسه متعهد شد که از طریق افزایش توان صدا و سیما در حوزه ساترا نظارت این سازمان بر تولید و پخش صوت و تصویر فراگیر را اعمال کند.

وی به این نکته اشاره کرد که صوت و تصویر فراگیر بر اساس قانون، در انحصار و اختیار سازمان صداوسیما است و مدیریت واحد برای صوت و تصویر فراگیر از الزامات مهم مدیریت فضای رسانه‌ای کشور است. 

احمد راستینه تأکید کرد: اگر امروز این پدیده‌های نوظهور را نشناسیم حاکمیت رسانه‌ای که وظیفه آن تولید گفتمان واحد فرهنگی و رسانه‌ای گسترده است دچار مشکل می‌شود. لذا آن چیزی که وظیفه هست، ساترا براساس قانون به عنوان مدیریت واحد به رسمیت شناخته شود اما بحثی که وجود دارد و در جلسه هم درباره‌اش صحبت شد و بحث کردیم آیا ساترا چنین ظرفیتی دارد؟ ساترا باید ظرفیت‌های خودش را ارتقاء دهد و پاسخگوی نیاز گسترده در بحث تولید و انتشار باشد. 

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس در پاسخ به سؤال دیگری درباره شنیده‌هایی از حضور نماینده‌ای از وزارت ارشاد در کارگروه‌های ساترا برای بررسی تولید و ساخت و همچنین انتشار محصولی در صوت و تصویر فراگیر و فضای شبکه نمایش‌‌خانگی، خاطرنشان کرد: این موضوع هم‌افزایی صداوسیما با وزارت فرهنگ و ارشاد هم مورد بحث و بررسی قرار گرفت. مقرر شد که ان‌شاءالله با حضور مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد سازوکارهای هم‌افزایی و ارتقاء توان در این حوزه بررسی شود. این مباحثی که در تفسیر این قانون به وجود آمده، رفع شود و ما به هم‌افزایی در اقدام برسیم. یک تفسیری از این قانون، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد که اتفاقاً با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه هم روی آن تأکید شد؛ قانون تصریح دارد با توجه به اینکه نیازمند مدیریت واحد و متمرکز برای انتشار و پخش هستیم اینجا باید به یک کارگروهی بین دستگاهی برسیم و مدیریت واحد را بپذیرند؛ همچنین کارگروهی از دستگاه‌های متعدد برای ارائه دیدگاه و نقطه نظرات هم اتفاق بیفتد. 

راستینه در ادامه درباره اینکه آیا درباره توقف‌ برخی از آثار در شبکه‌ نمایش‌خانگی و حقوق مخاطبین رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در این جلسه بحث شد، گفت: آن‌چیزی که اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس روی آن اصرار دارند واگذاری‌ها و سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی تأکید نظام است و ما از پلتفرم‌ها حتماً حمایت خواهیم کرد. سازمان صداوسیما برنامه‌اش حمایت از پلتفرم‌ها است و به کمترین آسیب در حقوق پلتفرم‌ها در نشرِ محتواها برسیم. باید سیاست‌های روشن و دستورالعمل‌های مشخص در بحث تولید و مجوز انتشار دست پیدا کنیم؛ از طرفی، پلتفرم‌ها تکلیف‌شان را بدانند و دچار آسیب نشوند. مثلاً وزارت فرهنگ مجوز تولید می‌دهد و صاحبان اثر می‌روند سازمان صداوسیما مجوز پخش و انتشار نمی‌دهد؛ چون پدیده‌های نوظهور اقتضا می‌کند دستگاه‌ ها کنار هم باشند تا به یک فهمِ مشترکی دست پیدا کنند. همچنین در تعریف صوت و تصویر فراگیر به قانون تمکین کنند. 

وی تأکید کرد: اساساً وظیفه سازمان صداوسیما تلاش برای بهره‌گیری از ظرفیت پلتفرم‌های خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان است اما همه باید بر قانون تمکین کنند. باید بتوانیم به یک فهم مشترک نسبت به پدیده‌های نوظهور صوت و تصویر فراگیر دست پیدا کنیم؛ اختلافات از بین برود و تلاش می‌کنیم با حضور وزارت فرهنگ و ارشاد و صداوسیما به یک نقطه و فهم مشترکی دست یابیم. 

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا جلسه روز گذشته با حضور رئیس رسانه ملّی تنها به ساترا ختم شد و یا مباحثِ دیگری هم مطرح شد، گفت: روز گذشته تنها به مقوله ساترا و موضوعات مربوط به پلتفرم‌ها و صوت و تصویر فراگیر پرداختیم. جلساتی در آینده درباره مباحث مربوط به صداوسیما هم خواهیم داشت.

ارسال نظرات