۱۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۳
کد خبر: ۷۱۶۱۹۲
استاد حوزه علمیه قم مطرح کرد؛

چه کنیم تا شهادت در راه همراهی امام برای ما از عسل شیرین تر شود؟

چه کنیم تا شهادت در راه همراهی امام برای ما از عسل شیرین تر شود؟
استاد حوزه کنترل نفس را تمرین خوبی های محقق شدنی دانست و گفت: ضابطه مند کردن نفس به ما کمک می کند تا بتوانیم یار امام خود بمانیم.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام هادی الیاسی در مراسم عزاداری ششمین شب محرم که در ورزشگاه شهید حیدریان قم برگزار شد، حرکت در کنار امام حسین(ع) را با قبول قلبی ولایت ایشان قابل تحقق دانست و گفت: در این مسیر باید از ترس نسبت به آینده گذشت و از نگرانی های کاذب عبور کرد. چرا که یکی از حیله های شیطان ترساندن ما از فقر است.

وی افزود: گذشتن از لذت ها یکی دیگر از راهبردها برای ماندن در کنار امام حسین(ع) است؛ البته نه هر لذتی، بلکه لذت هایی که ما را شیفته و وابسته دنیا کند.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: عبدالله ابن مطیع از امام حسین(ع) پرسید که چرا به سمت کوفه می روید؟ امام در پاسخ فرمودند مردم کوفه با من بیعت کرده اند و من باید نسبت به آن متعهد باشم و به آنجا بروم. سپس عبدالله گفت آقا من باغی دارم که چاه آن خشک شده است، آیا می توانید برای من دعا کنید این چاه آباد شود. امام حسین(ع) برای او دعا کرد و آب از دل چاه جوشید. عبدالله تشکر فراوان کرد. سپس حضرت از او پرسید آیا عبدالله با من به کوفه نمی آیی؟ عبدالله در پاسخ گفت من هنوز از سایه درخت های این باغ لذت نبرده ام.

وی بزرگنمایی لذت های کاذب را یکی از حربه های شیطان دانست و گفت: نفس انسان تنوع طلب و سیری ناپذیر است؛ همانطور که می بینیم انسان معاصر به دلیل همین تنوع طلبی در تلاش است زندگی در کرات دیگر را هم تجربه کند.

حجت الاسلام الیاسی ابن ملجم مرادی را یکی از افراد بیعت کننده با امیرالمؤمنین(ع) برشمرد و تصریح کرد: این فرد سه بار در یک مجلس با امیرالمؤمنین علی(ع) بیعت کرد ولی در همان جا آن حضرت به او فرمود که تو قاتل من هستی. زندگی ابن ملجم برای همه ما بسیار عبرت آموز است و با بررسی آن به روشنی می توان فهمید که انسان با دل بستن به دنیا می تواند از کجا به کجا کشیده شود.

وی با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم(ص) افزود: ایشان می فرمایند دشمن ترین دشمن تو نفس توست. یعنی نفس ما می تواند از شیطان نیز بدتر شود.

استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: برای کنترل نفس باید قبل از هرروز اعمال و گفتار خود را حسابرسی کنیم؛ اگر هرروز حسابرسی نفس را در زندگی خود پیاده کنیم و هرشب قبل از خواب این عمل را انجام دهیم رشد معنوی خود را شاهد خواهیم بود.

وی گفت: اسلام مخالف لذت بردن ما نیست؛ اما با لذت های حرام مخالفت دارد. لذت بردن های حلال و مباح هیچ مشکلی ندارند. اما لذت های مکروه می توانند زمینه حرام را فراهم کرده و موجب ضلالت ما شوند.

حجت الاسلام الیاسی اظهار کرد: اگر ما از دیدن کار حرام شخصی دیگر لذت ببریم، این امر زمینه را برای ارتکاب آن از سوی خود ما نیز فراهم می کند.

وی با تأکید بر لزوم ایجاد ضابطه برای تمایلات و خواسته های نفسانی عنوان داشت: یکی دیگر از راهکارها برای ماندن در مسیر امام حسین(ع) تعیین ضابطه برای خواسته های نفس است. زیرا نفس بدون ضابطه سیری ناپذیر بوده و اگر محدودیتی برای آن قائل نشویم ما را گمراه خواهد کرد.

این استاد حوزه علمیه گفت: قرار دادن جریمه برای اعمال حرام و اشتباه یکی دیگر از راهبردها در کنترل نفس است؛ مرحوم آیت الله العظمی بروجردی برای عصبانیتش جریمه گذاشته بود و یک بار که بر سر یکی از شاگردانش صدای خود را بلند کرد در مقابل آن برای کنترل نفسش سه روز روزه گرفت.

وی ادامه داد: اگر ما از نفس خود مراقبت نمودیم تمایلات نفسانی ما را از همراهی با امام محروم نخواهد کرد.

حجت الاسلام الیاسی در پایان خاطرنشان کرد: شب عاشورا که امام حسین(ع) به یارانشان فرمودند هرکس فردا اینجا باشد به شهادت خواهد رسید، حضرت قاسم بن الحسن(ع) نزد ایشان آمد و پرسید آیا فردا من هم به شهادت می رسم؟ امام در پاسخ از او پرسید در نظر تو شهادت چگونه است؟ قاسم گفت "احلی من العسل"؛ از عسل شیرین تر است. این نشان از عدم وابستگی حضرت قاسم به لذات دنیوی و همراهی کامل او با امامش دارد. امام حسن مجتبی(ع) خودشان مظلوم بودند و فرزندانشان نیز با مظلومیت در دشت کربلا به مقام رفیع شهادت رسیدند.

ارسال نظرات