۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۸
کد خبر: ۷۱۶۰۱۷
حجت الاسلام الیاسی:

از الزامات پذیرش متعهدانه حق و حقیقت نداشتن تعلقات دنیوی است

از الزامات پذیرش متعهدانه حق و حقیقت نداشتن تعلقات دنیوی است
استاد حوزه علمیه قم گفت: گاهی اوقات تعلقات ما به دنیا و مافیها موجب نرسیدن به توفیق دفاع از حق و لقاء الله می گردد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام هادی الیاسی در مراسم عزاداری سومین شب دهه اول ماه محرم امسال که در ورزشگاه شهید حیدریان قم برگزار شد، به الزامات پذیرش متعهدانه حق و حقیقت پرداخت و گفت: همانطور که در شب های گذشته نیز گفته شد مردم در پذیرش حق به چهار دسته تقسیم می شوند و این بهترین آن ها کسانی هستند که نسبت به حق هم آن را می پذیرند و هم به آن متعهد باقی می مانند.

وی افزود: تعهد متعهدانه را باید از یاران امام حسین(ع) آموخت؛ آنان از بذل جان خود که عزیزترین نعمت در نزد ما انسان ها به حساب می آید دریغ نکردند و تا آخر نسبت به حق متعهد ماندند.

استاد حوزه علمیه قم گفت: باید دانست که پذیرش متعهدانه حق و حقیقت هزینه دارد و باید در راه دفاع از آن از مال گرفته تا جان را بدون هیچ چشم داشتی تقدیم نمود.

وی با اشاره به ظرفیت های انسان در تاریخ سازی گفت: در واقعه عاشورا یک طفل سه ساله میدان داری کرد و تاریخ را دگرگون ساخت. در این روز هیچکدام از شهدا از امامشان چیزی نخواستند و هیچ چشم داشتی در مقابل بذل جانشان نداشتند.

حجت الاسلام الیاسی خاطرنشان کرد: باید کسی پا به عرصه دفاع از حق بگذارد که اهل بذل است؛ یاران امام حسین(ع) خدا را شکر می کردند که به آنان اجازه داد جان خود را در را دفاع از ایشان فدا کنند.

وی کسی را که از حق دفاع می کند لایق لقاء الله دانست و گفت: اگر کسی خواهان لقاء الله است باید در راه دفاع از حق حرکت داشته باشد؛ با توقف و سستی این توفیق به دست نمی آید. اگر می خواهیم وطنمان لقاء الله شود باید با امام حسین(ع) حرکت کنیم.

استاد حوزه علمیه قم در ادامه برخی از موانع رسیدن به لقاء الله را برشمرد و تصریح کرد: گاهی اوقات تعلقات ما به دنیا و مافیها موجب نرسیدن به توفیق دفاع از حق و لقاء الله می گردد؛ باید این تعلقات را از بین ببریم و از این موانع عبور کنیم تا به آن موفقیت بزرگتر برسیم.

وی با تأکید بر عدم وجود هرگونه تعلق مادی در وجود یاران جان بر کف حضرت سیدالشهدا(ع) گفت: باید بررسی کرد که آیا هیچ یک از یاران امام حسین(ع) نگران اموال خود در دنیا بودند؟ آیا هیچ کدام از آنان پس از اینکه تیری خورد از امام حسین(ع) مزد و پاداش آن را طلب کرد؟

حجت الاسلام الیاسی در پایان خاطرنشان کرد: زهیر بن قین که خودش تاجر بود همه دارایی و مکنت خود را رها کرد تا از حق و حقیقت دفاع کند. شهدای دشت کربلا الگوهایی کامل برای تاریخ بشریتند.

ارسال نظرات