۱۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۰
کد خبر: ۷۱۶۳۵۴
یادداشت؛

عاشورای حسينی؛ عاشورای حماسه

عاشورای حسينی؛ عاشورای حماسه
نگاه حماسي به عاشورا و قيام حسيني، در تاريخ تشيع، نگاهي تقريباً نو، اصيل، عميق و واقع‌بينانه به حادثة عاشورا است.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، نگاه حماسي به عاشورا و قيام حسيني، در تاريخ تشيع، نگاهي تقريباً نو، اصيل، عميق و واقع‌بينانه به حادثة عاشورا است.

نگاه حماسي و سياسي به نهضت حسيني توانست بزرگ‌ترين انقلاب قرن، انقلاب اسلامي ايران، و يک نهضت بي‌نظير و الگوساز را پديد بياورد.

اين نگاه نخستين بار توسط مرحوم #آيت‌لله_کاشاني مطرح شد اما نتوانست نهادينه بشود و در ميان مردم رواج يابد:

در سال 1326 [75 سال قبل؛ مصادف با تأسيس رژيم جعلي اسرائيل] كه هيأتهاي عزاداري به منزل ايشان رفتند وي در جمع آنان خطابه‌اي عاشورايي ايراد كرد:

«آقاياني كه براي عزاداري گرد هم آمده‌ايد آيا مي‌دانيد چرا حسين‌بن‌علي تن به شهادت داد. اينكه گفته مي‌شود كه فقط براي شفاعت امت خود بوده، بي‌جاست. آن بزرگوار دشمن كساني است كه پشت پا به مقصد مقدسش مي‌زنند و از هتك نواميس اسلام خودداري ندارند. آيا بر روضه‌خواني فواحش شهر اثري مترتب است؟ حسين مي‌خواست بازار ظلم و تعدي را، كه رواج يافته بود، از بين ببرد و مردم را درس شهامت و فداكاري بدهد. حسين مي‌خواست به مردم بفهماند كه نبايد زير بار ظلم و جور رفت و در راه احقاق حق بايد دريغ نداشت. حسين براي جلوگيري از اوضاع و احوالي نظير آنچه امروز ما داريم، تن به شهادت داد. اگر ما درس فداكاري را از حسين فرا گرفته بوديم، گرفتار اوضاع غيرقابل تحمل امروزي نمي‌شديم ... آقايان اگر شما در كربلا بوديد و نالة حسين را مي‌شنيديد آيا آمادة همراهي با آمال و هدف مي‌شديد يا خير؟ اگر واقعا آمادة كمك به حسين بوده‌ايد، پس چرا حالا، حاضر به متابعت از دين و روش مقدس او نيستيد؟ ... وضع مسلمانان در زمان يزيد بهتر از حالا بود: كفار به مسلمين باج و خراج مي‌دادند ولي حالا بر سر ما مي‌كوبند. اسلام رو به توسعه مي‌رفت و حالا رو به زوال است. وضع اجتماعي ما امروز به مراتب بدتر از زمان يزيد شده است...»

در ادامة اين حرکت امام امت با همکاري برخي از شاگردان روشن‌انديش خود همچون شهيد مطهري تلاش زيادي براي تغيير اين ادبيات به عمل آوردند. عاشورا را آنگونه که بوده است به مردم معرفي کردند. و مسير را کاملاً تغيير دادند.

يکي از انقلابي‌ترين، انقلاب‌سازترين و افشاگرانه‌ترين سخنراني‌هاي امام امت، عليه رژيم ستم‌شاهي در عصر عاشوراي 1383 قمري مصادف با 13 خرداد 1342 در مدرسة فيضية قم انجام گرفت. (صحيفة نور، ج1، ص55-56)

احمدحسین شریفی

ارسال نظرات