۱۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۶
کد خبر: ۷۱۶۳۵۸

بزرگترین منکر عصر حضرت سیدالشهدا(ع)، مهجوریت قرآن بود

بزرگترین منکر عصر حضرت سیدالشهدا(ع)، مهجوریت قرآن بود
نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج با بیان اینکه بزرگترین منکر عصر حضرت سیدالشهدا(ع)، مهجوریت قرآن بود، گفت: در این دوران قرآن حاکم نبود و جاهلیت حاکمیت داشت و لذا قیام امام حسین(ع) برای احیای اسلام و قرآن بود.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از  گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام و المسلمین محمدرضا تویسرکانی، نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج، درباره جایگاه مسئله امر به معروف و نهی از منکر حاکمان در نهضت و قیام حسینی گفت: قیام سیدالشهدا(ع) از منظرهای مختلف قابل بررسی و حاوی ده‌ها درس و عبرت برای ماست و موجب انگیزه‌های فراوان دینی و معنوی در میان مسلمانان می شود. بزرگترین منکر در زمان سیدالشهدا(ع) مهجوریت قرآن بود. به عبارتی در این دوران قرآن حاکم نبود و جاهلیت حاکمیت داشت و لذا قیام امام حسین(ع) برای احیای اسلام و قرآن بود و تعبیر خود حضرت این بود که: «علی الاسلام السلام اذ قد بلیت الامة براع مثل یزید»؛ به عبارتی اگر امام حسین(ع) با فردی چون یزید بیعت می‌کرد اسلام و قرآن و ارزش‌های الهی نابود می‌شد ولذا با یزید بیعت نکرد. امام حسین(ع) قرآن ناطق بود و مهجوریت قرآن باعث حاکمیت یزید و بنی‌امیه شده بود.

امر به منکر؛ شاخص قرآنی نفاق

وی با اشاره به تأکید فراوان قرآن به مسئله امر به معروف و نهی از منکر گفت: قرآن در این رابطه می‌فرماید: «وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیَاءُ بَعْضٍ یأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ» از طرفی نقطه مقابل امر به معروف، امر به منکر و نهی از معروف است که اینها از نظر قرآن شاخص نفاق است و بنی‌امیه و یزید دقیقا امر به منکر و نهی از معروف می‌کردند و در مقابل این امام حسین(ع) بود که مجری امر به معروف و نهی از منکر بود. بزرگترین شاخص و مبنای معروف و منکر نیز قرآن است و لذا وجود مقدس سیدالشهدا قیام خود را با محوریت قرآن برای احیای امر به معروف و نهی از منکر انجام دادند. امروز هم ما باید امر به معروف و نهی از منکر قرآنی کنیم نه امر به معروف و نهی از منکر میلی، مصلحتی، جریانی و گروهی. پس باید ابتدا بفهمیم معروف و منکر از منظر قرآن چیست و قرآن محور و شاخص اصلی باشد.

حجت‌الاسلام تویسرکانی درخصوص شدت گرفتن بحث حجاب و امر به معروف و نهی از منکر در این حوزه نسبت به امر به معروف و نهی از منکر حاکمان و مسئولان در قیاس با نوع رفتار امام حسین(ع) در قبال این فریضه گفت: حجاب یک معروف قرآنی و بدحجابی و بی‌حجابی یک منکر قرآنی است و آیاتی در سوره‌های احزاب و نور این مطلب را بیان می‌کنند. قرآن کریم ۱۴ گروه از بانوان محرم به مردان را معرفی می‌کند و غیر از آنها را نامحرم برمی‌شمارد. البته کیفیت، کمیت و نوع حجاب را آداب و رسوم و فرهنگ هر قوم و ملتی تعیین می‌کند اما اصل حجاب و پوشش یک دستور قرآنی و امر به حجاب امر به معروف قرآنی است. در این میان متأسفانه برخی اصل حجاب را زیر سؤال می‌برند و بیان می‌کنند حجاب از نظر قرآن واجب نیست یا اهمیت چندانی ندارد که توجیه گناه بدتر از خود گناه است.

امر به معروف و نهی از منکر حاکمان یا مردم 

نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج در پاسخ به این سؤال که آیا در اولویت‌بندی امر به معروف و نهی از منکر، حاکمان نسبت به مردم اولی‌تر نیستند، گفت: در نظام جمهوری اسلامی با وجود این فضای مجازی رها و بدون مدیریت، اتفاقا بیشترین انتقاد، ایراد و سؤال و به تعبیری امر به معروف و نهی از منکر نسبت به مسئولان و مدیران در فضای مجازی، رسانه‌ها و محاورات اجتماعی در حال انجام گرفتن است و آنچه مورد غفلت قرار گرفته امر به معروف و نهی از منکر مردم است که یک نمونه آن نحوه مصرف و اسراف است. مصرف انرژی و نان ما مطابق شرع اسلام و فرهنگ رایج دنیا نیست و مصرف ما بیشتر مطابق میل خودمان است و این یک منکر بزرگ است.

وی افزود: در حوزه حجاب نیز در هر کشوری براساس فرهنگ خود قانونی وجود دارد و در کشور ما نیز این قانون وجود دارد و عده‌ای که آن را رعایت نمی‌کنند، خلاف قانون مصوب کشور عمل می‌کنند. در واقع بدحجابی یا بی‌حجابی یک خطای فردی نیست بلکه آثار و تبعات اجتماعی دارد و حاکمیت هم در این باره مسئولیت دارد و نباید حاکمیت را به خاطر امر به معروف و نهی از منکر در خصوص حجاب زیر سؤال برد.

تویسرکانی اظهار کرد: بعد از دفاع مقدس در همه دولت‌ها از دولت مرحوم هاشمی رفسنجانی تا دولت آقای روحانی، به مدت ۳۲ سال، امر به معروف و نهی از منکر نسبت به حجاب تعطیل بود و این ۴ دولت هر کدام به یک دلیل از مسئولیت شرعی و عقلی خود در این رابطه فرار کردند و باید در برابر خون شهدا پاسخگو باشند و حال که دولت سیزدهم به دنبال احیای این اصل متروک است عده‌ای به دنبال مقابله و ایستادگی در برابر این اقدامات هستند.

وی یادآور شد: در واقع ۳۲ سال نسبت به بدحجابی آگاه‌سازی، تبلیغ و اقناع‌سازی نشده و با این منکر مقابله خاصی صورت نگرفته است و در مقابل گروه‌ها و تشکل‌هایی وجود دارند که در حال ترویج و نهادینه‌سازی بدحجابی و بی‌حجابی هستند و باید به دولت سیزدهم برای این غیرت دینی در مقابله با هجمه‌ به ارزش‌ها دست مریزاد گفت. قرآن انسان مسلمان را انسان مسئول معرفی می‌کند و در این رابطه هم مسئولیت داریم.

تویسرکانی با بیان اینکه با خشونت، وحشی‌گری و زدن در این مقوله مخالف هستیم، گفت: هیچ مسلمان ولایی و انقلابی موافق زدن یک دختر بدحجاب نیست. مقام معظم رهبری هم فرمودند جریان انقلابی مخالف خشونت، بددهنی و زد و خورد است. جریان انقلابی یک جریان قرآنی است که طرفدار «قول حسن» و «قول سدید» و سخن نیکو و مستدل است. اگر هم اتفاق نادرستی در این رابطه افتاده موردی بوده و ناشی از جهل یا قصور مجری است.

جهاد تبیین؛ عامل مانایی عاشورا

حجت‌الاسلام تویسرکانی درباره اهمیت جهاد تبیین در نهضت امام حسین(ع) به ویژه در دوره یزید گفت: عمر مبارک و شریف امام حسین(ع) ۵۷ سال بود که شش ماه آن در دوره خلافت یزید سپری شد و حضرت در این شش ماه ۷ مرحله را طراحی کردند؛ عدم اطاعت از یزید و بیعت با او که مرحله جهاد کبیر است. مرحله دوم هجرت از مدینه به مکه بود. مرحله سوم جهاد تبیین بود که حدود ۴ ماه طول کشید. مرحله چهارم مرحله استقامت، مرحله پنجم جهاد دفاعی، مرحله ششم مرحله شهادت و مرحله آخر دوره پس از شهادت و قضیه اربعین بود.

وی ادامه داد: در این هفت مرحله، جهاد تبیین چهار ماه به طول انجامید و حضرت با گروه‌ها، شخصیت‌های مختلف، خانواده، نزدیکان، دوستان، دشمنان و مردم عادی در حال جهاد تبیین بودند و کتاب‌های تاریخی مربوط به این دوره سرشار از سخنان سیدالشهدا(ع) پیرامون فلسفه و دلایل قیام، اهداف قیام، تبیین ماهیت حکومت پلید و فاسد یزید و بنی‌امیه و مسئولیت مسلمانان نسبت به همدیگر برای ابطال باطل است.

نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج در پایان ابراز کرد: امام حسین(ع) در جهاد تبیین به صورتی عمل کرد که تا روز قیامت هیچ کسی نمی‌تواند این نهضت را زیر سؤال ببرد و ایشان تمام ابعاد این نهضت را برای مردم در طول تاریخ روشن کردند و راه مخالفت را کاملا بستند و به همین دلیل است که انسان‌ها فارغ از دین و عقیده، براساس عنصر انصاف و آزادگی، طرفدار امام حسین(ع) هستند. لذا می‌توان گفت بهترین نوع جهاد تبیین توسط سیدالشهدا(ع) انجام گرفت به نحوی که همچنان حماسه نهضت عاشورا زنده و پویا و اثرگذار باقی مانده است.

منبع: ایکنا

انتهای پیام

ارسال نظرات