۱۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۶
کد خبر: ۷۱۶۳۹۴

مردم بامیان با سردادن شعار «مرگ بر آمریکا» حمله کابل را محکوم کردند

مردم بامیان با سردادن شعار «مرگ بر آمریکا» حمله کابل را محکوم کردند
شماری از ساکنان بامیان روز یکشنبه (16 مرداد) با تجمع اعتراضی در مرکز این ولایت، حمله هوایی آمریکا به کابل را محکوم کردند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، همزمان با برگزاری تظاهرات‌‌های ضدآمریکایی در ولایات مختلف افغانستان در واکنش به حمله اخیر کابل، مردم بامیان روز یکشنبه در تجمعی اعتراضی با محکومیت اقدام اخیر واشنگتن، آن را تجاوز به حریم هوایی کشورشان خواندند.

آنها با سر دادن شعارهای «مرگ بر آمریکای متجاوز، ما خواهان برقراری صلح و تحقق پیمان دوحه بین طرفین می‌باشیم» راه‌پیمایی کردند.

شرکت‌کنندگان این راهپیمایی اعلام کردند که آمریکا با انجام این حمله، حریم هوایی افغانستان، به خصوص توافقنامۀ دوحه را نقض کرده‌است.

این راهپیمایی با نشر یک قطع نامۀ ۶ ماده‌ای پایان یافت که در بخشی آن آمده است: «ما مردم ولایت بامیان از جامعۀ جهانی می‌خواهیم که تعاملات سازنده و متقابل را با حکومت افغانستان داشته باشد.»

این راهپیمایی اعتراضی در حالی صورت گرفت که روز جمعه برخی ولایات افغانستان از جمله کابل، بادغیس، خوست و چندین شهر دیگر شاهد تظاهرات ضدآمریکایی بودند.

معترضان در این راهپیمایی‌ها با حمل پلاکردهایی مانند «جو باید دروغگویی بس است»، «در امور داخلی افغانستان دخالت نکنید» و « آمریکا و درغگو و شرمنده است» شعارهای ضدآمریکایی سر داده و حمله هوایی به کابل را تجاوز به حریم افغانستان عنوان کردند.

معترضان در پایان راهپیمایی بار دیگر خواستار عدم دخالت آمریکا در افغانستان شدند.

یکشنبه هفته گذشته منابع خبری از حمله هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی به منزلی مسکونی در کابل خبر دادند.

پس از این حمله، دوشنبه شب (10 مرداد) سخنگوی طالبان تأیید کرد که یک خانه‌ مسکونی اوایل صبح روز یک‌شنبه هفته‌ جاری در شهر کابل هدف حملات هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی قرار گرفته است.

مجاهد افزود که این حمله به هر هدف و بهانه‌ای که انجام شده باشد، از طرف طالبان محکوم است و این گروه آن را خلاف اصول بین‌المللی و سرپیچی از توافق‌نامه‌ دوحه می‌داند.

ساعتی بعد، جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا با برگزاری نشست خبری در کاخ سفید به ارائه توضیحاتی درباره حمله پهپادی این کشور پرداخت و گفت: «أیمن الظواهری، رهبر گروه تروریستی القاعده را در افغانستان کشتیم. الظواهری باعث کشته‌شدن بسیاری از آمریکایی‌ها در حملات مختلف شده بود».

همزمان با اعلام این خبر، طالبان روز پنجشنبه (13 مرداد) در بیانیه‌ای به آمریکا هشدار داد که در صورت تکرار چنین حوادثی مسوولیت عواقب آن به عهده واشنگتن خواهد بود.

طالبان در ادامه بار دیگر تاکید کرد که از خاک افغانستان خطری متوجه هیچ کشوری از جمله آمریکا نیست و این گروه خواهان عملی شدن توافقتنامه دوحه می‌باشد و نقض این توافقنامه باید پایان یابد.

این در حالی است که رویترز به نقل از یک مقام طالبان گزارش داد که رهبران ارشد این گروه در حال تحقیق درباره «ادعای» آمریکا در مورد کشته شدن ایمن الظواهری رهبر شبکه القاعده در حمله هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی در کابل هستند.

سهیل شاهین، رییس دفتر سیاسی طالبان‌ در دوحه در جمع خبرنگاران گفت که طالبان در حال بررسی «ادعای» ایالات متحده مبنی بر کشته‌شدن ایمن الظواهری در کابل بوده که نشان می‌دهد رهبری این گروه از حضور وی در آن‌جا اطلاعی نداشته است./۹۸۸

ارسال نظرات