۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۳
کد خبر: ۷۱۷۰۰۴

اختصاص ۱۱ هزار میلیارد تومان اعتبار به طرح جوانی جمعیت

اختصاص ۱۱ هزار میلیارد تومان اعتبار به طرح جوانی جمعیت
حجت الاسلام وافی گفت: ۱۱ هزار میلیارد تومان اعتبار به منظور اجرای قانون حمایت از جوانی جمعیت در نظر گرفته شده که در شهریورماه اختصاص می‌یابد.

به گزارش گروه جمعیت و خانواده خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمدمسلم وافی در نشست ستاد حمایت از خانواده و جوانی جمعیت استان مرکزی اظهار کرد: در سال ۶۸ هر خانواده‌ای به طور متوسط ۶.۵ فرزند به دنیا می‌آوردند؛ میانگین نرخ باروری در سال ۱۴۰۰ در استان های کشور ۱.۶ بوده است.

وی افزود: جمعیت جوان کشور در سال ۸۵ حدود  ۲۵ میلیون نفر بوده اما در سال‌های گذشته به شدت روند کاهشی داشته است؛ تعداد بانوان در کشور ۴۱ میلیون نفر است که از این رقم ۶۳ درصد متولدین دهه‌های ۳۰ تا ۶۰ هستند.

نائب دبیر ستاد راهبری خانواده و جمعیت حوزه‌های علمیه کشور ادامه داد: ۳۷ درصد از جمعیت ۴۱ میلیونی خانم‌ها در کشور متعلق به دهه ۷۰ به بعد هستند؛ یک پنجم ناباروری اولیه و یک پنجم نابارور ثانویه هستند و فقط سه پنجم این افراد امکان باروری دارند. 

حجت‌الاسلام وافی خاطرنشان کرد: آمار و روند ازدواج در استان مرکزی تکان دهنده است؛ متاسفانه شهرهایی از جمله شازند، زرندیه، محلات، آشتیان و تفرش از نظر میزان طلاق در وضعیت قرمز قرار دارند.

وی اضافه کرد: ایران تا ۲۰ سال آینده جزو ۳ کشور پیر جهان محسوب خواهد شد؛ باید نرخ باروری تا سال ۱۴۰۶ به ۲.۱ برسد و حدود ۱۰ میلیون نفر متولد بشوند تا در تله جمعیتی گرفتار نشویم.

نائب دبیر ستاد راهبری خانواده و جمعیت حوزه‌های علمیه کشور یادآور شد: در دولت قبل هفت  میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از بانوان توانایی بچه دار شدن داشتند که متاسفانه فرصت از دست رفته است.

حجت‌الاسلام وافی اظهار کرد: ۱۱ هزار میلیارد تومان اعتبار به منظور اجرای قانون حمایت از جوانی جمعیت در نظر گرفته شده که در شهریورماه اختصاص می‌یابد و باید تلاش‌های لازم برای جذب آن صورت بگیرد.

احسان قنبری نسب
ارسال نظرات