۲۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۵
کد خبر: ۷۱۷۳۰۸

جاده های ناامن خراسان جنوبی هر روز قربانی میگیرد

جاده های ناامن خراسان جنوبی هر روز قربانی میگیرد
خراسان‌جنوبی سومین استان پهناور کشور بوده که متأسفانه نه تنها زیرساختی به نام بزرگراه ندارد بلکه باندهای دوم نیز در این استان کامل نبوده و مردم هر روز شاهد مرگ عزیزانشان هستند که گاهی در آتش می‌سوزند و چاره‌ای جز صبر و کنار آمدن ندارن

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از خبرگزاری فارس- بیرجند- سمیه محمدی؛ جاده‌ها از دیرباز مسیر تبادلات و راهی برای دستیابی جوامع انسانی به توسعه بوده است.

به طور معمول سه عامل در تصادفات نقش دارند که یکی از این عوامل جاده‌ها هستند.

جاده‌های ناایمن و نبود امکانات رفاهی بین راهی برای استراحت رانندگان و سرنشینان خودروها از مشکلات پیش‌روی برای افزایش تصادفات در جاده‌ها محسوب می‌شود.
 


خراسان‌جنوبی سومین استان پهناور کشور بوده که بخشی از جاده‌های آن جزو کریدورهای مهم کشور است.

وسعت فراوان استان سبب شده تا مسیر جاده‌ها بسیار طولانی و وجود استراحتگاه‌های بین راهی الزامی شود اما متأسفانه به این مهم کمتر پرداخته شده و هر روز شاهد جان باختن افراد زیادی در مسیرهای استان هستیم.

رسیدگی به مناطق محروم برای رشد و تعالی امری مهم بوده که باید دولت به آن بپردازد تا به مرور زمان این مناطق به سبب نبود زیرساخت‌ها و امکانات خالی از سکنه نشوند.

خراسان‌جنوبی با توجه به داشتن سه کریدور اصلی و وجود مرز مشترک با افغانستان مسیری برای تردد خودروهای سنگین بوده و این امر در افزایش تصادفات نقش فراوانی دارد.

ابلاغ ۴۶۰ میلیارد تومان برای پروژه‌های باند دوم استان از مصوبات سفر رئیس جمهور

علیرضاعباس‌زاده معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: یکی از مصوبات سفر دولت به استان خراسان‌جنوبی موضوع جاده‌ها بوده است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۴۶۰ میلیارد تومان برای پروژه‌های باند دوم راه‌های استان ابلاغ شده است، تصریح کرد: این اعتبارات در قالب اعتبار نقدی و تأمین قیر است.

نیاز اعتباری ۲ هزار میلیارد ریالی برای تکمیل باندهای دوم در استان

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در حال حاضر ۵۸۰ کیلومتر باند دوم در استان در دست اقدام است، افزود: تا پایان سال گذشته ۵۰ کیلومتر از این میزان با منابع تزریق شده افتتاح شده است.
 


عباس‌زاده افزود: اعتباری بالغ‌بر ۲ هزار میلیارد تومان برای تکمیل باندهای دوم جاده‌های استان براساس برآورد انجام گرفته لازم است.

وی ادامه داد: با برنامه‌ریزی انجام شده اگر اعتبارات مصوبات سفر دولت به استان به موقع تأمین شود پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری ۱۰۰ کیلومتر دیگر از جاده‌های دوبانده استان زیر بار ترافیک برود.

لزوم فرهنگ‌سازی رفتار ترافیکی در استان برای کاهش تصادفات

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان‌جنوبی با اشاره به محور بیرجند- قاین گفت: این محور یکی از محورهای پرحادثه در استان بوده که جزو پروژه‌های باند دوم استان است.

عباس‌زاده اضافه کرد: با تکمیل ۱۰۰ کیلومتر باند دوم تا پایان امسال دوبانده سازی این محور به اتمام می‌رسد.

وی با اشاره به افزایش آمار تصادفات در جاده‌های استان افزود: سه عامل در تصادفات دخیل بوده که عامل انسانی یکی از عوامل مهم بوده بنابراین فرهنگ‌سازی رفتار ترافیکی بسیار دارای اهمیت است.

به طور متوسط هر روز یک کشته در جاده‌های استان

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان‌جنوبی یادآور شد: از ابتدای امسال به ازای هر روز یک کشته و متوسط ۳۶ نفر مجروح در جاده‌های استان به سبب تصادفات وجود داشته است.
 


عباس‌زاده در رابطه با چگونگی اولویت‌بندی پروژه‌های دوبانده سازی در محورهای استان گفت: راه‌ها مانند رگ‌ها در بدن انسان بوده که باید به همگی آنها رسیدگی شود.

وی با اشاره به اینکه کریدورهای اصلی استان محدود نیستند، بیان کرد: پروژه‌های باندهای دوم در هر سه کریدور اصلی استان تقسیم شده‌اند.

توزیع پروژه‌های باند دوم در استان منطقی است

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان‌جنوبی یادآور شد: خراسان‌جنوبی استانی پهناور بوده که همزمان هر سه مسیر اصلی دیده شده و توزیع کنونی منطقی است.

عباس‌زاده به مرزهای استان اشاره و خاطرنشان کرد: مسیرهای منتهی به مرزهای استان به دلیل حمل و نقل باری بسیار دارای اهمیت بوده و ترافیک باری بسیار خطرناک‌تر از ترافیک سواری است.

روند اجرای اصلاح نقاط حادثه‌خیز در استان رضایت‌بخش نیست

علیرضا رضایی فرمانده پلیس راه خراسان‌جنوبی در مورخ ۱۹ مردادماه جاری در نشست خبری اظهار کرد: خراسان‌جنوبی جزو مسیرهای تردد وسایل نقلیه سنگین بوده و نسبت به میانگین کشوری در رتبه بالاتری در این زمینه قرار دارد به طوری که میانگین تردد وسایل نقلیه سنگین در جاده‌های کشور ۱۴ درصد در حالی که این رقم در استان ۲۱ درصد است.
 


وی با بیان اینکه بیشتر تصادفات در نزدیکی شهرها رخ داده که نشان از خستگی و خواب‌آلودگی رانندگان بوده است، یادآور شد: طولانی بودن مسیر جاده‌های استان و کمبود استراحتگاه‌های بین راهی سبب شده تا رانندگان در بین راه متوقف نشوند و استراحت کوتاهی نداشته و این موضوع خود تصادفات را تشدید کرده است.

فرمانده پلیس راه خراسان‌جنوبی به نقاط حادثه‌خیز و الزام اصلاح این نقاط اشاره کرد و افزود: متأسفانه روند اجرای اصلاح این نقاط در استان رضایت‌بخش نبوده و با وجود ۳۱ نقطه حادثه‌خیز دارای شناسنامه در استان تاکنون ۱۳ نقطه اصلاح شده و مابقی در دست اجرا است.

رضایی از شناسایی ۶۲ نقطه حادثه‌خیز دیگر در جاده‌های استان خبر داد و خاطرنشان کرد: برای کاهش تصادفات نیاز به همکاری همه دستگاه‌ها وجود دارد.

امدادرسانی جمعیت هلال احمر به ۴۳۴ حادثه جاده‌ای در خراسان‌جنوبی

محمدعلی کاوسی سرپرست جمعیت هلال احمر خراسان‌جنوبی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از بیرجند اظهار کرد: یکی از رسالت‌های جمعیت هلال احمر در کنار کارهای عام‌المنفعه و بشردوستانه کمک و امدادرسانی به حادثه‌دیدگان در حوادث مختلف از جمله حوادث رانندگی است.

وی با بیان اینکه مجموع حوادثی که از ابتدای امسال تاکنون در استان توسط جمعیت هلال احمر امدادرسانی شده ۵۶۲ مورد حادثه بوده است، تصریح کرد: از این تعداد ۴۳۴ مورد از حوادث جزو حوادث جاده‌ای بوده است.
 


سرپرست جمعیت هلال احمر خراسان‌جنوبی ادامه داد: از مجموع حوادث جاده‌ای در استان که توسط جمعیت هلال احمر امدادرسانی شده ۸۸ مورد مربوط به قاینات، ۵۷ مورد بیرجند و ۵۱ مورد مربوط به طبس بوده است.

کاوسی با اشاره به اینکه مجموع حادثه‌دیدگان در حوادثی که توسط جمعیت هلال‌احمر استان کمک و امدادرسانی شده ۳ هزار و ۸۶۰ نفر بوده‌اند، یادآور شد: از این تعداد یک‌هزار و ۳۹۵ نفر مربوط به حوادث جاده‌ای بوده‌اند.

وی به حادثه ریلی که امسال در طبس رخ داد اشاره داشت و افزود: این سانحه نیز ۳۸۱ حادثه‌دیده داشت که توسط جمعیت هلال احمر امدادرسانی شدند.

سرپرست جمعیت هلال احمر خراسان‌جنوبی در مجموع حوادثی که در سطح استان از ابتدای امسال تاکنون توسط جمعیت هلال احمر پوشش امدادی داده شده کل نجات‌یافتگان ۳۳۲ نفر بوده‌اند که از این تعداد ۲۹۴ نفر به مراکز درمانی انتقال یافته و ۳۸ نفر درمان سرپایی شده همچنین ۱۹۰ نفر در پایگاه‌های استان اسکان داده شده‌اند.

کاوسی ادامه داد: تعداد ۲ هزار و ۴۱۵ نفر در قالب ۹۴۸ تیم امدادی از هلال احمر به محل این حوادث اعزام شدند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین طی این مدت ۱۰۰ مورد عملیات فنی رهاسازی برای حادثه‌دیدگان حوادث جاده‌ای انجام شده است.

و اما....

با توجه به اینکه هر روز در جاده‌های این استان شاهد کشته شدن و یا در آتش سوختن عزیزمان هستیم به نظر می‌رسد باید دولت توجه بیشتری را به این استان کند چون جان انسان‌ها مسئله کوچکی نیست که بخواهیم به سادگی از کنار آن عبور کنیم و در ضمن پروژه‌های راه‌سازی از جمله پروژه‌هایی با هزینه‌های بالا بوده که اجرای آن از طریق اعتبارات استانی محال و غیر قابل انجام است.

گزارش از سمیه محمدی

انتهای پیام/۶۹۰۲۷/س

ارسال نظرات