۲۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۹
کد خبر: ۷۱۷۳۸۱

گزارشی از مراسم دهه دوم محرم مدرسه علمیه امام حسین تهران

گزارشی از مراسم دهه دوم محرم مدرسه علمیه امام حسین تهران
حجت الاسلام دهقانی تهذیب نفس را بهترین وسیله نجات در عالم آخرت معرفی کرد و گفت: ارتکابات شنیع بنی‌امیه در روز عاشورا سبب شد نام آنان از روزگار محو شود.

به گزارش خبرنگار سرویس استانهای خبرگزاری رسا، مجلس عزای اباعبدالله در مسجد امام حسین تهران با حضور طلاب و سخنرانی حجت الاسلام فرهاد دهقانی مدیر این مدرسه در دهه دوم محرم برگزار شد.

مدیر حوزه علمیه امام حسین(ع) ۲۲ مردادماه در پنجمین روز از مراسم سخنرانی دهه دوم ماه محرم که در مسجد امام حسین(ع) برگزار شد، جدی‌نگرفتن اتفاقات در زندگی فردی و مشترک را صفت دیگر صاحبان دین آفت‌زده دانسته و گفت: تنبلی، اتلاف اوقات در زندگی، استفاده دائمی از تلفن‌همراه، انس بیش از حد با رفقا و نبود انس و محبت بین زن و شوهر به طور قطع ضربه های طبیعی دنیا را در پی خواهد داشت که می‌توان آن را تازیانه روزگار دانست.

 مدیر حوزه علمیه امام حسین(ع) با اشاره به آفات جدی‌نگرفتن مسائل زندگی گفت: از دست رفتن داشته ها اعم از معنوی و مادی، داشتن حسرت دائمی در نرسیدن به آرزوهای خود، از دست رفتن جایگاه در محیط خانه و اداره، خدشه‌دار شدن امنیت خانه و فرزندان از اثرات سوء عدم توجه و جدی ندانستن اتفاقات زندگی است، پدری که در خانه وعده های پوچ به فرزندانش می‌دهد در حالی که توان انجام آن را ندارد و انجام آن را جدی نمی‌داند باید آگاه باشد که در واقع این فرزند را به دروغگویی عادت داده است.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه تهران در پایان یاری نکردن امام حسین(ع) در روز عاشورا را ثمره جدی‌نداستن یاری امام معصوم از سوی مردم زمانه دانسته و اشاره کرد: از بین رفتن اقتصاد، امنیت و وقوع واقعه حره توسط یزید بعد از سهل‌انگاری مردم و عدم توجه به لبیک امام زمانشان به وقوع پیوست، طبق بیان آیه ۵۶ سوره زمر صاحبان حسرت دائمی در روز قیامت کسانی هستند که درباره جنب‌الله کوتاهی کردند که مصداق اتم و اکمل آن اهل بیت(ع) و راس آن حضرت علی(ع) بودند، باید دانست که فضای مجازی‌ می‌تواند آفت بزرگی را به محصول دینی ما وارد کند چراکه عائد و فائده این فضا با صرف چنین زمانی در‌ فضای حقیقی و معنوی قابل قیاس نیست.

حجت‌الاسلام دهقانی، ۲۳ مردادماه، ورود آفت به دین را تشبیه به رخنه آفات در مزارع کرده و گفت: همچنان‌ که آفات تا نابودی کل محصولات در تکاپو هستند به همین میزان نیز شیطان در تلاش است که بعد از نابودی اعمال صالح انسان آبروی وی را به خطر انداخته و فقیر جلوه دهد، اهدای حس زیبایی، مذهبی، نیکی‌کردن و دانایی از نعمات الهی است که باید در مسیر صحیح آن بهره‌وری شوند.

مدیر حوزه علمیه امام حسین(ع) با تعریف حس زیبایی به زیبا دیدن مناظر دنیایی گفت: آفریده شدن حس زیبایی که به دوست داشتن و زیبادیدن تعریف می‌شود اگر در مسیر‌ انحرافی هزینه شود از آن به آفت تعبیر خواهد شد، می‌توان گفت غیبت، حسادت، شهوترانی، تنبلی،  ترک مناجات سحرگاهانه و خوابیدن بین‌الطلوعین نشانگر استفاده از نعمات الهی از قبیل نعمت شنیداری، گفتاری و خوابیدن در مسیر ناصحیح و آفت‌زده است.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه تهران، تهذیب نفس را بهترین وسیله نجات در عالم آخرت معرفی کرده و افزود: مقابل دانستن عالم دنیا و آخرت نشان‌دهنده سطحی‌نگری به نعمات الهی است، طبق بیان آیات ۳۳ الی ۳۷ سوره زخرف اگر مسلمانان اندوهگین نمی‌شدند خانه ها و پله های محل‌ سکونت کفار را به نقره و طلا مزین می‌شد، این آیات اشاره به این مطلب دارد که عالم دنیا در مقابل ارزش آخرت ارزشی بیش ندارد و این نوع نگاه صاحب کسانی خواهد شد که به وسیله نعمات الهی با دید اخروی به اتفاقات نگاه کند.

حجت‌الاسلام دهقانی در پایان گفت: حس مذهبی‌گری دومین نعمت از نعمات چهارگانه مذکور است، اگر عاطفه، ذکر مداوم، خلوت با خداوند، تفکر و دلسوزی به واسطه این حس پسندیده تولید نشود حس برتری‌جویی جای آن را خواهد گرفت، ساختن انسانی توام با خصلت های ناپسند به طوری که گویا نسبت به همسر و فرزندانش اندکی محبت و عاطفه ندارد از اثرات استفاده ناپسند از حس مذهبی‌گری است.

وی همچنین در مراسم ۲۴ مردادماه در هفتمین روز مراسم دهه دوم محرم که در مسجد امام حسین(ع) برگزار شد از بی دین هایی که در روز عاشورا مرتکب به شهادت رساندن امام حسین(ع) شدند یاد کرده و گفت: اینان به مرحله خباثت باطنی رسیده و برداشتی از مفاهیم دینی نداشتند و به نوعی محصول دین در پرونده اعمال آنان مشاهده نمی‌شد لذا تعبیر به انسان های خبیث درباره آنان تعبیر صحیحی به حساب می‌آید، ارتکابات شنیع بی‌امیه در روز عاشورا سبب شد که در مدت کوتاهی نام آنان از روزگار محو شود‌ به طوری که کسی‌ جرات پیدا نمی‌کرد خود را از نسل بنی‌امیه بنامد.

مدیر حوزه علمیه امام حسین(ع) با اشاره به دیندارانی که با ارتکاب گناهان به محصول دینی خود آفت می‌زنند گفت: در درجه اول انسان دیندار باید مکان‌یابی داشته باشد به این معنی که ببیند سخنیت،‌ تجارت، رفتار و دیگر خصلت های رفتاری با معیار های اهل بیت(ع) چگونه است، اگر آدمی به سنجش رفتاری خود توجهی نداشته باشد به راحتی ممکن است گرفتار رزایل اخلاقی از قبیل شکستن حرمت والدین، همسر، بزرگتر ها و فرزندانش بشود که البته گاهی ممکن است فرد در همین حال نیز نیت قربه‌الی الله کند گویا رضایت خدا را در اینکار ناپسندش می‌بیند.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه تهران افزود: جلب توفیقات الهی از طریق اشک بر مصائب سیدالشهدا(ع) که به تعبیر امام صادق(ع) آه و نفس انسان غم‌زده در مصیب ما ائمه تسبیح الهی است،‌ بوسیدن دست والدین دومین وظیفه انسان دیندار در مسیر عبادی است،‌ سومین مرحله‌ای که دیندار واقعی باید بدان توجه لازم را داشته باشد مراقبت دین خود از شرک عملی است.

حجت‌الاسلام دهقانی در پایان، تکبر و غرور در هنگام عمل را عمل مشرکانه دانسته و گفت: تفسیر ماهیت دین به رای شخصی تعریف دیگر شرک عملی است، اگر آدمی به عقل و اعتقاد شخصی خود مطمئن بوده و بدان معتقد باشد گویی خود را فارغ از خطا پنداشته و به راحتی قدم در مسیر هلاکت خواهد گذاشت، در کنار‌ امر به معروف و نهی از منکر زبانی مهم‌ترین عنصر هدایتگری ظهور اعمال حسنه در رفتار است به طوری که فرزندان بعد از مدتی از رفتار والدین درس گرفته و آن را سرلوحه عمل خود قرار می‌دهند.

مدیر حوزه علمیه امام حسین(ع) ۲۵ مردادماه در هشتمین روز منبر دهه دوم محرم درباره پیامد های دین آفت‌زده گفت: دین افت‌زده در بُعد احکام، اعتقاد و اخلاق فرد مسلمان اثرات سو و ناپسند به همراه خواهد داشت و آدمی را گاهی به شقاوت خواهد رساند.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه تهران، مراقبت از چند عضو بدن را برای مقابله با آفات اخلاقی ضروری دانسته و گفت: مراقبت شدید در گفتار و شنیدار، افکار و اعمال فردی خصوصا در خلوت، وظیفه اساسی هر انسانی است، باید توجه داشت که هر شنونده‌ای را نباید محرم‌اسرار خود دانست و جزئیات زندگی را برایش تعریف کرد چراکه گاهی سبب سواستفاده و پیامد های ناگوار خواهد شد.

حجت‌الاسلام دهقانی افزود: کسانی که بعد از واقعه عاشورا به شهادت رساندن امام حسین(ع) را افتخاری برای خود می‌دانستند و خواهان هدایای نقدی بودند نشانگر عدم تطابق گفتار مسلمان نمایانه و عمل فریبکارانه آنان بوده است، طبق روایتی از امام حسین(ع) مراقبت‌کنندگان از زبان و اهل احسان بودن از صفات انسان های با کرامت به حساب می‌آید.

امام جماعت مسجد امام حسین(ع) در پایان دلیل آفت‌زدگی به دین را دلبستگی به دنیا دانسته و اشاره کرد: دلبستگی به دنیا و مهم‌بودن اتفاقات برای افراد در روایات مذمت شده است، باید دانست که اگر آدمی پاک‌ترین زمان باشد باز درباره او غیبت خواهند کرد لذا نباید نسبت به این موضوع حساسیت فراوان نشان داد،‌ نبود آفت در دین آدمی خلق و خوی حیوانی را نابود و به جای آن خوی انسانی و پسندیده را جایگزین خواهد کرد.

مدیر حوزه علمیه امام حسین(ع) ۲۶ مردادماه در ادامه جلسات منبر دهه دوم محرم‌‌‌ دین آفت‌زده را تنها دارای پوسته و تهی دانسته و گفت: صاحبان دین آفت‌زده در روز عاشورا ابعاد اخلاقی، عرفانی، محبت خانوادگی و ادب منحصر به فرد امام حسین(ع) را با عملکرد خود منکر شده و توانستند با قدرت ظاهری و شیطانی خود ایشان را به شهادت برسانند، ندیدن و عدم پاسداشت سرمایه های حسینی از قبیل خصلت های رفتاری و اخلاقی امام حسین(ع) در روز عاشورا از سوی لشکر دشمن نشانگر روح پلید آنان بود.

وی ادامه داد: طبق بیان آیه ۱۳۴ سوره نسا ثواب دنیا نیز همانند آخرت به واسطه قدرت الهی اهداء می‌شود و قدرت لایزال الهی تنها محدوده به عالم آخدت نیست، آدمی خیال می‌کند در کنار بُعد عبادی باید از تمام لدائذ زندگی دست کشیده و از زندگی کنار کشیده باشد ولی این در حالی است که لذت حقیقی و واقعی را نباید در هوس‌بازی ها منحصر دانست.

حجت‌الاسلام دهقانی در پایان گفت: انس مداوم با قرآن، برگزاری مجلس ذکرمصیبت امام حسین(ع) در منازل، تشکر زبانی از واسطه ها در رسیدن به نعمات ظاهری دنیا از مصادیق لذائذ حقیقی است که نصیب بندگانش خواهد شد، باید دانست که لذت نبردن از برگزاری مجالس روضه نشانگر نچشیدن لذت های حقیقی است که باید از خداوند برای دسترسی به چنین نعماتی توفیق طلبید.

ارسال نظرات