۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۴
کد خبر: ۷۱۷۵۵۸
سرپرست مرکز اسلامی استان کرمانشاه:

مردم باید نقش اساسی در مسایل و کارکردهای مختلف مسجد داشته باشند

مردم باید نقش اساسی در مسایل و کارکردهای مختلف مسجد داشته باشند
کرمانشاه - حجت الاسلام والمسلمین منتظری گفت: باید جایگاه مردمی مسجد را حفظ کنیم و مردم باید نقش اساسی در مسایل و کارکردهای مختلف مسجد داشته باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمانشاه، مراسم گرامیداشت روز مسجد و تجلیل از پرچمداران محراب و کارگزاران مساجد با حضور سرپرست مرکز اسلامی استان کرمانشاه، مدیران و مسئولان محلی و نیز روحانیون شهرستان جوانرود در مسجد جامع شهر برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین حسن منتظری در این مراسم اظهار داشت: جایگاه رفیعی که اسلام برای قائل می باشد، به خاطر نقش معنوی بخش و کارکرد آن است.

سرپرست مرکز اسلامی استان کرمانشاه گفت: هرچقدر حضور مردم در مسجد بالا باشد بی شک در آن جامعه و مکان، زندگی دنیایی و آخرتی مردم بهتر است و آفات کمتر و برکات بیشتر است.

وی با اشاره به اینکه یاد خداوند یکی دیگر از نقش های مهم مسجد است، عنوان کرد: مسجد محل تقویت ایمان است، همانطور که مساجد ما از نظر ساختمان و تاسیسات مطلوب هستند، اما مهمتر از فضای فیزیکی مسجد، آبادی آن از نظر حضور مردم است، اگر حتی ستون های مسجد از طلا باشد ولی حضور مردم در آن کم رنگ باشد، فایده ای ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین منتظری عنوان داشت: مسجد محل پاکی روح و روان انسان است، در زمان هجرت پیامبر (ص) از مکه به مدینه اولین کاری که رسول خدا (ص) انجام می دهند ساخت مسجد است.

وی تصریح کرد: مسجد پایگاه وحدت مسلمانان است و امروز به این نقش بسیار نیازمند هستیم و از تربیون مسجد خدایی ناکرده نباید صدای تفرقه و اختلاف بلند شود.

سرپرست مرکز اسلامی استان کرمانشاه اظهار کرد: مسجد محل آموختن احکام دین است، احکام دین باید در این مکان مقدس به مردم یادآوری و تذکر داده شود، در مسجد حضور یک روحانی و یک ماموستای متدین و آگاه به مسایل دین باعث می شود مردم آن منطقه نسبت به امور دین آگاه تر و با بصیرتر شوند.

حجت الاسلام والمسلمین منتظری گفت: امام صادق (ع) در شان و جایگاه مسجد می فرمایند: «کسی که در ارتباط با مسجد باشد و رفت و آمد با مسجد داشته باشد یکی از سه چیز نصیب او خواهد شد و با یکی از این 3 برکت به خانه برمی گردد، یکی با دعایی که در مسجد انجام می دهد و خداوند با آن دعا او را به بهشت می برد یا دعایی می کند که به سبب آن دعا خداوند بلاها را از او و خانواده اش دور می کند و سوم اینکه با برادر دینی در راه خدا مشکل او را حل می کند».

سرپرست مرکز اسلامی استان کرمانشاه بیان کرد: آنچه که امروز بر ما وظیفه می باشد، نقش و جایگاه فرهنگی و علمی مساجد از منظر اسلام و پیامبر اکرم (ص) است.

حجت الاسلام والمسلمین منتظری اضافه کرد: مسجد از همان ابتدای اسلام محل تصمیم گیری های سیاسی مهم بوده است که متاسفانه این نقش را فراموش کرده ایم در دوران پیامبر (ص) مهمترین تصمیمات در مسجد گرفته می شد، لذا باید گفت که مسجد تنها محل عبادت نیست و اسلام این نقش تک بعدی مساجد را رد می کند.

این استاد حوزه خاطرنشان ساخت: بترسید از روزی که در مسجد پیرمردها، میانسالان مشغول عبادت باشند و پشت سر مسجد خالی از جوانان و کودکان باشد که این یک هشدار جدی است، حال باید چگونه جوانان و کودکان را با این وضعیت فضای مجازی به سمت مساجد سوق دهیم؟!

سرپرست مرکز اسلامی استان کرمانشاه افزود: مساجد باید نسبت به مسائل و دغدغه های فرهنگی یک شورای فرهنگی داشته باشند ولی باید اذعان کرد که مساجد ما امروز خالی از شوراهای فرهنگی هستند که این یک آسیب بزرگ است.

وی با اشاره به اینکه وظیفه داریم که نقش تربیتی، عبادتی و آموزشی مساجد را یادآوری کنیم، اظهار داشت: باید جایگاه مردمی مسجد را حفظ کنیم، مردم باید نقش اساسی در مسایل و کارکردهای مختلف مسجد داشته باشند و هر چقدر مسجد در این مسایل مشارکت داشته باشد، آن مسجد موفق تر خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین منتظری طبق آمار بیش از 80 هزار مسجد در کشور داریم که این ظرفیت و شبکه بسیار بزرگ است؛ ولی باید گفت به معنای واقعی نتوانسته ایم که از این پتانسیل عظیم استفاده نماییم.

وی با تاکید بر اینکه ائمه جمعه حتما ارتباط خود را با جوانان حفظ و تقویت کنند، گفت: ما باید زبان درک جوان را داشته باشیم، پس باید خواسته ها و نیازهای جوان را درک کنیم بنابراین باید نخست خود را نسبت به شیوه های تبلیغ و جذب این نسل مجهز کنیم لذا امروز اگر نگران اسلام و مساجد هستیم باید شیوه های جذب جوانان و نوجوانان را بلد باشیم./1400/

ارسال نظرات