۰۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۹
کد خبر: ۷۱۷۷۲۵

جنگنده‌های فروخته‌شده آمریکا به کشورهای عربی قراضه هستند

جنگنده‌های فروخته‌شده آمریکا به کشورهای عربی قراضه هستند
یک رسانه عبری‌زبان با استناد به گزارش یک مجله تخصصی آمریکایی اعلام کرد، جنگنده‌های فروخته‌شده آمریکا به کشورهای عربی قراضه هستند.

به گزارش  خبرگزاری رسا به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، پایگاه عبری‌زبان ناتسوه نت با استناد به گزارش یک مجله تخصصی آمریکایی نوشت: هواپیماهای جنگی که آمریکا به کشورهای عربی فروخته است همگی هواپیماهای از رده خارج و قراضه هستند، و فقط به درد دور ریختن می‌خورند.

در این گزارش با استناد به اطلاعات منتشرشده در مجله معروف آمریکایی Military Watch آمده است، چرا باید آمریکا جنگنده‌های اف16 را به‌ارزش چندین میلیارد دلار به عراق بفروشد در حالی که پیش از تحویل، نوین‌‌ترین سیستم‌های موشکی الکترونیک موجود در آنها را از رویش برداشته باشد؟

در ادامه گزارش هم تلاش شد به دلایل قوی‌تر بودن جایگزین‌های روسی و سلاح‌های غافلگیرکننده چینی هم اشاره شود.

به‌نوشته ناتسوه نت: کشورهای عربی سرگرم خرید جنگنده‌های آمریکایی اف16 و اف15 هستند زیرا آنها را جدید‌‌ترین و قوی‌‌ترین جنگنده‌های جهان می‌شناسند، اما اکثر آنها با نقص‌‌هایی در اختیار کشورهای عربی قرار می‌گیرند.

این رسانه عبری به‌نقل از مجله آمریکایی خبر داد: ایالات متحده پیش از تحویل جنگنده‌ها به کشورهای جهان سوم به‌ویژه کشورهای عربی تغییراتی را در آنها ایجاد کرده است تا آنها توانمندی پایین‌تری پیدا کنند.

این گزارش با مقایسه بین جنگنده‌های موجود در کشورهای غربی و آنهایی که به کشورهای عربی فروخته شده‌اند، تأکید کرد: تقریباً تمامی سامانه‌های الکترونیکی و موشک‌های پیشرفته از روی جنگنده‌های فروخته‌شده برداشته شده‌اند و در عین حال شرایط بسیار سختی را برای نحوه به‌کارگیری و استفاده از آنها بر کشورهای عربی و جهان سوم خریدار تحمیل شده است.

گزارش در این بین به‌شکل مصداقی به فروش جنگنده اف16 به عراق اشاره کرده و آورده است، بعد از شدت گرفتن خطر حملات داعش، در اقدامی فوری و اورژانسی ارتش عراق بین سال‌های 2014 تا 2017 موفق شد 34 فروند جنگنده اف16 را از ایالات متحده خریداری کند، اما واشنگتن اجازه تجهیز آن را به موشک‌های پیشرفته نداد، این کار در رابطه با جنگنده‌های فروخته‌شده به امارات متحده هم تکرار شد، کنار آن تمامی سیستم‌های مراقبت و هدایت الکترونیکی و امثالهم هم به‌نحوی تحویل ارتش عراق داده شد که جنگنده‌های اسرائیلی را به‌عنوان دشمن شناسایی نکند و امکان ورودهای مکرر اسرائیل به حریم هوایی عراق بدون مطلع شدن بغداد، فراهم شده است.

در پایان گزارش هم تأکید شده است تمامی این اقدام دولت ایالات متحده در حالی انجام می‌شوند که ارتش عراق اصولاً توسط ارتش آمریکا آموزش دیده است و واشنگتن بغداد را متحد خود معرفی می‌کند.

انتهای پیام/*+

ارسال نظرات