۰۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۵
کد خبر: ۷۱۷۸۸۲
حجت‌الاسلام ملک‌زاده در گفت‌وگوی تفصیلی با رسا:

دولت رئیسی در یکسال اخیر بیشتر از هشت سال دولت روحانی دستاورد داشت

دولت رئیسی در یکسال اخیر بیشتر از هشت سال دولت روحانی دستاورد داشت
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: اگر میان یک سال اخیر دولت سیزدهم با هشت سال دولت آقای روحانی بررسی کنیم، دولت آقای رئیسی دستاوردهای بیشتری داشت.

اشاره: در اولین هفته دولت قرار داریم که دولت سیزدهم پس از یکسال با کارنامه درخشان و قابل قبولی آن را جشن خواهد گرفت. البته این جشن، به معنای حل شدن تمام مشکلات مردم نیست. هنوز ارزش پول ملی، مسائل و مشکلات معیشتی مردم و فاصله طبقاتی یا هزاران مشکل ریز و درشت فرهنگی دیگر باقی مانده است؛ اما رویکرد دولت در حل نسبی بسیاری از مشکلات ستودنی و قابل بررسی و تحلیل است.

به مناسبت هفته دولت، خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا به سراغ حجت الاسلام دکتر محمد ملک زاده، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی رفت تا دستاوردهای دولت در یک ساله اخیر و به‌خصوص تلاش‌ها و دستاوردهای همکاری مشترک دولت و نهاد روحانیت را بررسی کند.

رسا ـ عملکرد یک‌ساله دولت به‌ویژه برنامه‌های مرتبط با روحانیت و دستاوردهای حوزوی سفرها و دیدارهای رئیس جمهور و دستگاه دولت با علما را چطور ارزیابی می‌کنید؟ آیا تفاوتی با دولت‌های سابق دارد؟

روحانیت شیعه در طول قرن‌ها در ایران با فرهنگ ملی این سرزمین عجین شده است. حتی به طوری که می‌توانیم بگوییم جدایی مردم از روحانیت و علمای دین در فرهنگ ایرانی امکان پذیر نیست. روحانیت در طول سالیان متمادی در کنار و در خدمت مردم بود و برای حل مشکلات اجتماعی که بخواهد از سوی دولت‌ها انجام شود تا به رفع دغدغه‌های مردم؛ اعم از دغدغه‌های معیشتی، عاطفی، بهداشتی و ... همچنین اعتلای فرهنگی جامعه بدون همراهی و کمک روحانیت به دولت عملی نیست.

روشن است که همواره روحانیت مورد اعتماد جامعه است و همچنان مردم برای رفع مشکلات خودشان به این جریان اعتماد دارند و باید از این اعتماد برای رفع دغدغه‌ها در بخش‌های مختلف اقتصادی و فرهنگی طبیعتاً استفاده کنند. به همین جهت اگر می‌بینیم که همچنان مردم در جامعه ما در کنار مسؤولان و نظام هستند و با وجود تمام مشکلات، فشارها و تحریم‌ها دست از حمایت از مسؤولان بر نمی‌دارند، قطعاً این مهم یکی از کارکردهای روحانیت شیعه و انقلابی است. دولت آقای رئیسی نشان داده است که برخلاف دولت قبل، اعتلای ارزش‌های فرهنگی و دینی جامعه را با جدیت پیگیری می‌کند.

تأکید دولت سیزدهم بر اهتمام دولت برای ارتباط نزدیک با علما و فرهیختگان خود را در عمل نشان می‌دهد. این دولت نشان داده بر خلاف دولت سابق با استفاده و ایجاد ارتباط نزدیکی که با علما و فرهیختگان دارد توانسته است مسیر حل بسیاری از مشکلات را هموار کند. دولت مصمم است از دیدگاه‌ها و نظرات دلسوزانه همه قشرها به ویژه روحانیون در پیش‌برد امور کشور و رفع مشکلات یا دغدغه‌های مردم استفاده کند. من فکر می‌کنم دولت آقای رئیسی توانسته است از این طریق تا همین یک سال و اندی که گذشته بسیاری از مشکلاتی که انصافاً مشکلات بزرگی بوده‌اند مسیر حل آن را با حمایت روحانیت هموار کند. این دولت هم نشان داده است که مصمم است این مسیر را ادامه بدهد. فکر می‌کنم همین ارتباط نزدیک با علما و روحانیت یکی از دستاوردهای مهم این دولت به شمار می‌رود.

رسا ـ دولت در طول یک سال نزدیک به 31 سفر استانی را انجام داده است، برای به سرانجام رسیدن مصوبات این سفرهای استانی و تداوم خدمات دولت که سبب امید آفرینی در جامعه می‌شود، چه پیشنهادات و توصیه‌هایی دارید؟

دولت سیزدهم از ابتدای تشکیل تا کنون سفرهای استانی را در دستور کار خود قرار داده است. حدود یک سال هم که از فعالیت دولت می‌گذرد، تا امروز 31 سفر استانی توسط رئیس جمهور انجام شده است. وقتی این سفرها را بررسی کنیم، متوجه خواهیم شد که این سفرها یک سری امتیازاتی را داشته است که باید اول به آن امتیازات توجه کنیم و بعد بتوانیم راهکاری را برای بهتر شدن نتایج سفرها اشاره کنیم.

چند ویژگی سفرهای استانی این بود که در وهله اول این سفرها با محوریت استان‌های محروم انجام شده بود که خود این مسأله دستاورد بزرگی دارد که با حمایت در راستای کمک کردن به محرومین انجام می‌شود. بر خلاف روال گذشته هزینه این سفرها بسیار اندک بوده‌اند که در واقع رئیس جمهور برای سفر خود روز‌های تعطیل را انتخاب می‌کردند که بدون هیچ تشریفات و تجملاتی بتواند در استان‌ها حضور پیدا کند و به همین دلیل هزینه این سفرها قابل مقایسه با گذشته نیست.

از طرفی ارتباط چهره به چهره با اقشار مختلف مردم از سوی رئیس جمهور بسیار دستاورد بزرگی است که می‌تواند به پیشبرد حل مسائل کشور کمک کند برای همین است وقتی ما این سفرها و مصوبات را مرور می‌کنیم، می‌بینیم که واقع اولویت مصوبات سفرهای آقای رئیسی، پروژه‌های محرومیت زدایی، توسعه زیرساختی، احیای واحدهای صنعتی و مسائلی است که می‌تواند به رونق اقتصادی کمک کند.

می‌توانیم به راهکارهایی برای بهتر شدن نتایج اشاره کنیم که می‌تواند مربوط به قبل از سفرها و راهکار دیگر نیز می‌تواند مربوط به بعد از سفرها باشد. در خصوص قبل از سفرهای استانی باید کارهای کارشناسی از سوی متخصصین و صاحب نظران انجام شود تا چالش‌ها و مسائلی که در هر منطقه‌ای وجود دارد شناسایی و در هر استانی دسته بندی شود که بر اساس ظرفیت‌های هر استان و امکانات دولت، برای تخصیص بودجه پیش بینی شود. سپس تصمیم گیری شود تا در این سفری که می‌خواهند شرکت کنند، چه مصوباتی را در این سفر پیش رو خواهند داشت.

قاعدتاً بعد از سفر هم مسؤولان استان باید به طور جدی پیگیر مصوبات سفر باشند تا بتوانند نتایج این سفرها را به بار بنشانند. درباره پیگیری مصوبات این سفرها و وعده‌هایی که برای رفع مشکلات مردم داده می‌شود، طبیعی است که این مسأله باید با جدیت ادامه پیدا کند تا مردم بتوانند شاهد نتایج شیرین این رویکرد مردمی دولت باشند.

رسا ـ هدف رسانه‌های بیگانه و اصلاح طلب از تخریب و سیاه نمایی علیه دولت سیزدهم چیست و چرا در برخی از دولت‌های سابق شاهد این حرکت‌ها و حرف‌ها نبوده‌ایم؟

بر اساس نظر و اعتراف کارشناسان مختلف دولت سیزدهم جزو کم حاشیه‌ترین دولت‌ها در سه دهه اخیر بوده است. بررسی آمارهای اقتصادی نشان می‌دهد که دولت مردمی آقای رئیسی در یک سال فعالیت اخیر خود با وجود موانعی که از دولت قبل باقی مانده؛ اما توانسته است در موضوعات مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، سیاست خارجی، صادرات نفتی و غیر نفتی، شکستن تحریم‌ها و مسائل دیگر کشور بیش از کل دوره هشت ساله دولت قبلی دستاورد داشته باشد.

به همین خاطر باید امیدهایی را که در مردم ایجاد کرده است، بتواند در حفظ این امیدواری‌ها بکوشد. دولت قبل دولتی بود که تمام امید کشور را به غرب بسته بود. و در هشت سالی که حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور حضور داشت؛ اما نتوانست دستاورد ملموسی را برای مردم داشته باشد.

دولت قبل منتظر حمایت غربی‌ها بود. آن‌ها حتی آب خوردن مردم را به برجام، اف ای تی اف، مذاکره با آمریکا و ... وابسته می‌کردند؛ ولی این دولت نشان داده مسیر حل مشکلات و پیشرفت کشور در سازش با غرب نیست و می‌تواند به وسیله ایستادگی و پایداری در برابر غرب دستاوردهای مهمی برای مردم داشته باشد.

این تبلیغات علیه دولت نیز غالباً از دو سو ایجاد می‌شود. یک بخشی از آن از سوی مدیران دولت قبل است که همانطور که اشاره کردم وقتی آن‌ها آب خوردن مردم را به تصویب برجام، اف ای تی اف و مذاکره با آمریکا وابسته می‌کردند وقتی می‌بینند که دولت بدون برداشته شدن تحریم‌ها، این دستاوردهای بزرگ را به دست می‌آورد طبیعی است که به خاطر تسویه حساب‌های سیاسی حاضر نیستند با دولت همراهی کنند. به همین جهت می‌بینیم که تبلیغات سوء می‌کنند.

دسته دوم رسانه‌های بیگانه هستند. طبیعی است که ما از آن‌ها انتظاری جز دشمنی نداریم. دشمنی رسانه‌های بیگانه و غرب با ملت ایران چیزی نیست که پنهان باشد. این نشان می‌دهد که آن‌ها به دنبال آسایش و آرامش ملت ایران نیستند. وقتی آن‌ها می‌بینند دولت موفقیت و دستاوردهای زیادی دارد، طبیعی است که بوق‌های رسانه‌ای خود را برای تخریب دولت بلند می‌کنند. به هر حال دولت آقای رئیسی نشان داده است که می‌تواند با پایداری و استقامت در مسیر حل مشکلات و پیشرفت کشور حرکت کند و این مسیری است که از طریق سازش با غرب تعریف نمی‌شود.

رسا ـ ما شاهد هستیم که رسانه‌های بیگانه و معاند در زمان دولت قبل، بیشتر هجمه رسانه‌ای خودشان را معطوف به نهاد ولایت فقیه می‌ساختند؛ اما دولت سیزدهم که روی کار آمده است، دولت، مجلس و حتی قوه قضاییه را می‌کوبند، علت این قضیه در چیست؟

متأسفانه دولت قبل دولتی بود که با رهبری همراه نبود و دولتی بود که به سمت غرب نگاه خود را معطوف کرده بود. متأسفانه دولتی غرب گرا بود. طبیعی است که در چنین زمانی رسانه‌های بیگانه خود دولت را نمی‌کوبیدند. بلکه تمام تمرکز خود را بر روی نقطه مرکزی که می‌توانست توسط این رسانه‌ها در حمایت از دولت غرب گرا باشد را مورد هجمه قرار دهند که همان نقطه ولایت فقیه بود. در دولت قبل می‌بینیم که مستقیماً ولی فقیه را هدف قرار می‌دادند.

اما دولت سیزدهم دولتی است که دولت همراه با رهبری، با مجلس و با مردم است. طبیعی است که وقتی بخواهند با این دولت مقابله کنند، هم خود دولت را می‌کوبند، هم قوه مقننه را می‌کوبند، هم قوه قضاییه را می‌کوبند و هم خود خیمیه اصلی نظام که همان مقام ولایت و رهبری است را می‌کوبند و بدان هجمه می‌کنند. دلیل اصلی این است که این دولت، نگاهش به سمت غرب و غرب گرا نیست.

رسا ـ از وقتی که در اختیار خبرگزاری رسا قرار دادید سپاسگزارم.

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات