۰۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۱
کد خبر: ۷۱۷۹۰۲
وزیر ارشاد:

قدم‌های مهمی در حوزه کاغذ برداشته شده است

قدم‌های مهمی در حوزه کاغذ برداشته شده است
اسماعیلی گفت: از سال آینده ۴۵ هزار تن کاغذ مورد نیاز چاپ کتاب‌های درسی از تولید داخلی خواهد بود.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، محمدمهدی اسماعیلی در مراسم افتتاحیه هشتمین جشنواره و نمایشگاه «ایران نوشت» که در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، با اشاره به حمایت دولت از مجموعه کارخانه‌های تولید کاغذ، گفت: در این زمینه وزارت آموزش و پرورش قدم اول را برداشت و از سال آینده ۴۵ هزار تن کاغذ مورد نیاز کتاب‌های درسی از تولید داخلی تأمین خواهد شد. در حوزه کاغذ صنعت نشر و نشریات هم پیگیر قراردادهای جدید هستیم که به انجام برسد. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: قدم‌های مهمی در زمینه کاغذ برداشته شده و سال آینده شاهد خواهیم بود که نیازمان در حوزه کتاب مدارس، مطبوعات و نشریات با کاغذ داخلی تأمین خواهد شد.  این موضوع باید با کارهای فرهنگی و هنری نیز پیوند بخورد که نمایشگاه ایران نوشت یک نمونه خوب آن است. 

 اسماعیلی در بخش دیگری از مراسم گفت: امروز پس از در یک بازه زمانی ۱۰ ساله، از آغاز به کار مجمع نوشت افزار ایرانی -اسلامی شاهدیم که ایران نوشت به یک نماد مهم در حوزه استقلال فرهنگی کشور تبدیل شده است؛ استقلال و خودکفایی قبل از آن‌که مقوله اقتصادی، صنعتی و عمرانی باشد، یک مقوله فرهنگی است زیرا به حوزه هویت ملی باز می‌گردد. 

او با بیان این‌که هویت ملی ایرانیان قصه پرغصه‌ای دارد، اظهار کرد: در یک بازه زمانی  ۲۰۰ ساله، فرهنگ حقارت و انحطاط را داشتیم، فرهنگی که ایرانی و فکر ایرانی را عقب افتاده و فاقد ایده، ابتکار و محتاج به نگاه به الگوهای بیرونی می‌دانست. این نگاه از اوایل قاجار و بعد از شکست جنگ‌های ایران و روس وارد فرهنگ ما شد و هرچه جلو آمدیم جریان به ظاهر تحصیل‌کرده، نظریه پردازهای وابستگی شدند. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که امروزه برخی متون دوره قاجار و پهلوی را به عنوان عبرت در مدارس بخوانیم و در دانشگاه‌ها تدریس کنیم، گفت: در این متون از پیشرفت غرب یاد می‌کنند و می‌گویند چاره‌ای نداریم جز این‌که مسیر آن‌ها را طی کنیم، البته متاسفانه امروز هم این افراد هستند. جدال تاریخی ۲۰۰ ساله، یعنی جدال بین این‌که می‌توانیم و فرهنگ ما قدرت آفرینش و پیشرفت دارد با گروهی که برعدم توانایی و ابتکار اصرار دارند، همچنان ادامه دارد.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: امام زنجیر عقب ماندگی را از پای ملت ایران باز کرد. «ما می‌توانیم» به شعار راهبردی تبدیل شد که با انقلاب به اثبات رسید و امروز این عمر ۴۴ ساله به کتاب قطوری از افتخارات تبدیل شده است. 


او با اشاره به افتخارآفرینی دانش‌آموزان ایرانی در المپیادهای دانش‌آموزی، گفت: شاهد بازگشت غرور در دانش آموزان هستیم.

اسماعیلی با تأکید بر این‌که نمایشگاه «ایران نوشت» یک نمونه از پیشرفت است، گفت: یکی از نیازهای جامعه ما خلق کاراکترهایی است که مورد اقبال جامعه کودک و نوجوان باشد و این موضوع هنوز جای کار دارد. متاسفانه شخصیت‌های محبوب انیمیشن و بازی‌ها، شخصیت‌هایی هستند که متعلق به فرهنگ ما نیستند. این کار مجموعه ای از همکاری های مشترک بین بخش‌های مختلف در دولت را می طلبد. آموزش و پرورش فرهنگ، صمت سه رکن اساسی برای تغییر وضعیت فعلی هستند. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اقبال مردم به بازی‌های یارانه ای گفت: البته بازی یارانه‌ای مختص بچه‌ها نیست  و امروز سن متوسط بازیکنان ۲۲ سال است و۳۳ درصد مردم از آن استفاده می‌کنند.  بنابراین بازی‌های یارانه‌ای، حوزه مهمی است و این حوزه هم باید پای کار بیاید. 

اسماعیلی افزود: حوزه فیلم و سریال و پویانمایی همه باید با یکدیگر باشند تا مجموعه‌ای از نمادهای فرهنگی و ایرانی را به صنعتی سازی برسانیم و به اقتصاد فرهنگ کمک کنیم. از ابتدای سال جاری این مهم را با حرکت مضاعفی آغاز کردیم. سازمان سینمایی، معاونت فرهنگی، بنیاد بازی‌های یارانه‌ای، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و بخش‌های دیگر مکلف شدند این مسیر را با هماهنگی بین وزارتخانه‌های مختلف طی کنند. 

ارسال نظرات