۰۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۷
کد خبر: ۷۱۸۰۸۶

احتمال احیای توافق هسته‌ای ایران،اسرائیل را بیش از پیش سردرگم کرده است

احتمال احیای توافق هسته‌ای ایران،اسرائیل را بیش از پیش سردرگم کرده است
درحالی که صهیونیست‌ها هنوز راهکاری برای مقابله با تهدیدهای حزب‌الله در پرونده مناقشه مرزی لبنان و فلسطین اشغالی نیافته‌اند، احتمال احیای توافق هسته‌ای ایران، اشغالگران را بیش از پیش سردرگم کرده است.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از  گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، در سایه نگرانی صهیونیست‌ها درباره احتمال احیای توافق هسته‌ای ایران و همچنین تحولاتی که مربوط به پرونده مناقشه مرزی لبنان و فلسطین اشغالی است، «زهیر اندوراس» مقاله نویس روزنامه رای‌الیوم در یادداشتی به فضای متشنج در میان محافل صهیونیستی بعد از این اتفاقات اشاره کرده و نوشت،  اگر بگوییم که رژیم اشغالگر در سطح مقامات و شهرک‌نشینان و رسانه‌های آن اکنون در شرایط «هیستریک» غیرقابل حلی به سر می‌برد دروغ نگفته‌ایم؛ زیرا مقامات این رژیم علی‌رغم تلا‌ش‌های بی‌وقفه و شدید خود در ممانعت از بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای با ایران به جایی نرسیدند. حتی «جو بایدن» رئیس جمهوری ایالات متحده از پاسخ به تماس تلفنی «یائیر لاپید» نخست‌وزیر کابینه موقت رژیم صهیونیستی خودداری کرد و کاخ سفید اعلام کرد که بایدن در یک مرخصی رسمی به سر می‌برد.

علاوه بر آن وضعیت هیستریک اسرائیل به جبهه شمالی فلسطین اشغالی نیز رسیده و  صهیونیست‌ها در این جبهه با حزب‌الله لبنان در تنش هستند. در این بین منابع صهیونیستی با افشای نگرانی مقامات این رژیم در خصوص پرونده مرزبندی دریایی با حزب‌الله اعلام کردند که حزب‌الله درحال بالا بردن سقف شرایط خود در این پرونده است و سیگنال‌های ارسال شده از سمت آن نشان می‌دهد حزب‌الله بعد از یک مناقشه سنگین بر سر میدان کاریش در حال برنامه‌ریزی برای تثبیت حاکمیت لبنان بر مواضع دیگری از منطقه مورد مناقشه است.

در همین راستا منابع عالی‌رتبه در سرویس امنیتی رژیم صهیونیستی فاش کردند که تصمیم‌گیرندگان این رژیم علاوه بر نگرانی درباره پرونده هسته‌ای ایران خود را موظف به رسیدگی به موضوعی می‌دانند که خطر آن کمتر از این پرونده نیست. این موضوع مربوط به تهدیدات حزب‌الله برای ضربه زدن به سکوهای گازی اسرائیل است و در صورتی که اسرائیل اقدام به استخراج گاز در دریای مدیترانه کند حزب‌الله نیز تهدیداتش را عملی خواهد کرد.

این منابع با اشاره به شکست برنامه‌های تل‌آویو برای مقابله با تهدیدات حزب‌الله اعلام کردند، سرویس اطلاعاتی اسرائیل پنجشنبه هفته آینده تلاش‌های خود را برای بررسی مواضع حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله آغاز خواهد کرد.

علاوه بر آن ژنرال «عاموس یادلین» رئیس مرکز مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در مصاحبه با وب سایت اسرائیلی (YNET) گفت:از امروز آمادگی اسرائیل برای همکاری با آمریکا در مسائل سیاسی، استراتژیک و نظامی برای روز پس از بازگشت یا عدم بازگشت به توافق هسته‌ای مهم‌تر است و باید برای تحولاتی که در صورت اجرای هریک از این گزینه‌ها رخ خواهد داد آماده شویم.

روشن است که پیش‌بینی احتمال رسیدن به توافق میان ایران و گروه (1+4)  و رفع تحریم‌های غرب علیه ایران و بازگشت به توافق هسته‌ای خشم مقامات صهیونیست را برانگیخته و آنها احیای برجام را یک سناریو سیاه و اسف‌بار برای خود توصیف کرده‌اند؛ چراکه معتقدند با این کار ایران به همه اهداف خود خواهد رسید.

«موشیه دایان» رئیس مرکز مطالعات خاورمیانه و آفریقا در دانشگاه تل‌آویو  در مصاحبه با رادیو «103fm» اسرائیل در این زمینه گفت: ایرانی‌ها همه آنچا را که می‌خواهند از این توافق می‌گیرند و شکی نیست که وضعیت ایرانی‌ها در حال حاضر بهترین است. آمریکا و اروپا هم به این توافق نیاز دارند. ایرانی‌ها بر این عقیده هستند که زمانی که آمریکا داخل این توافق باشد دستان اسرائیل کاملا بسته خواهد بود.

روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارانوت نیز به نوبه خود اعتراف کرد، هرچقدر که زمان می‌گذرد مقامات اسرائیل بیشتر متوجه می‌شوند که هیچ تلاشی برای مهار توافق هسته‌ای ایران نتیجه ندارد و بنابراین مسئولان اسرائیلی در تلاش هستند تا دست کم برای هماهنگی با آمریکایی‌ها در روزِ بعد از امضای توافق هسته‌ای آماده شوند.

به نوشته این روزنامه صهیونیستی، خشم شدیدی در میان اسرائیلی‌ها نسبت به آمریکا به دلیل احیای توافق هسته‌ای وجود دارد. آنها می‌گویند که آمریکا طی ماه‌های گذشته ما را فریب داده و گمراه کرد و وعده داد که توافقی وجود ندارد؛ درحالی که گفتگوی آمریکایی‌ها با ایرانی‌ها ادامه داشت. اکنون ترس اصلی اسرائیل این است که آمریکا سایر وعده‌هایی که به تل‌آویو در خصوص توافق هسته‌ای داده بود را نیز نادیده بگیرد. طی چند روز گذشته تماس‌های تندی میان مقامات اسرائیلی و آمریکایی برقرار شد و مسئولان اسرائیلی به آمریکایی‌ها گفتند که شما ما را فریب داده و درباره پیشرفت مذاکرات مربوط به توافق هسته‌ای با ایران ما را مطلع نکرده‌اید.

«اورلی ازولای» تحلیلگر سیاسی در روزنامه یدیعوت آحارانوت درباره خشم صهیونیست‌ها از احتمال احیای توافق هسته‌ای اعلام کرد، جهان خواهد دید که جو بایدن و همچنین همه رهبران دموکراتیک جهان چگونه خنجری به پشت اسرائیل زده و یک شکاف جبران‌ناپذیر بین تل‌آویو و واشنگتن ایجاد کردند. اکنون دو طرف مذاکره توافق هسته‌ای اعلام کرده‌اند که گفتگوها به پایان رسیده و پیش‌نویس توافق درحال انجام است و می‌بینیم که آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها منتظر یک بله یا خیر از ایران هستند.

از آن گذشته مقامات سابق و کنونی رژیم صهیونیستی که تلاش‌های خود را برای اجرای اهدافشان در رابطه با پرونده هسته‌ای ایران ناکام می‌بینند به جان هم افتاده و یکدیگر را متهم می‌کنند. در همین چارچوب «ایهود اولمرت» نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی در گفت وگو با رادیو «103fm»، «بنیامین نتانیاهو» رهبر حزب لیکود در اراضی اشغالی و نخست‌وزیر پیشین این رژیم را یکی از عوامل خروج دولت قبلی آمریکا از توافق هسته‌ای دانست و گفت: این نتانیاهو است که ما را به سطح مواجهه غیرضروری با ایالات متحده رسانده است. نتانیاهو بود که با اثرگذاری بر دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا باعث خروج او از توافق هسته‌ای شد. خروج آن‌ها از آن توافق بیش از هر چیز دیگری باعث سرعت بخشیدن به پیشرفت ایران در پرونده هسته‌ای شد.

«دیوید بارنیا» رئیس دستگاه جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) نیز به تازگی در یکی از نشست‌های خود درباره توافق هسته‌ای احتمالی بین ایران و قدرت‌های جهانی، این توافق را «فاجعه راهبردی» برای اسرائیل خواند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات