۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۴:۴۶
کد خبر: ۷۱۷۵۹۴

هدف از ایجاد یگان پهبادی مرکز بر ایران

هدف از ایجاد یگان پهبادی مرکز بر ایران
روزنامه انگلیسی زبان «ساوث چاینا مورنینگ پست» در گزارشی با اشاره به تلاش آمریکا برای ایجاد یک یگان از پهپادهای بدون سرنشین به عنوان بخشی از ناوگان پنجم نیروی دریایی این کشور نوشت: هدف از ایجاد این یگان، تمرکز بر ایران است.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روز سه‌شنبه ایرنا، این روزنامه چینی در گزارش خود نوشت: ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا که در خاورمیانه مستقر است، اعلام کرد که قصد دارد یک یگان مشترک از پهپادهای بدون سرنشین با هدف گشت‌زنی در آب‌های تنش آلود این منطقه با متحدان خود تشکیل دهد. این خبر در حالی اعلام می‌شود  که تنش‌ها با ایران افزایش یافته است.

برد کوپر فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در این خصوص به آسوشیتدپرس گفت که قرار است یکصد فروند هواپیمای بدون سرنشین به طور مرتب و با استفاده از ظرفیت‌های نیروی دریایی آمریکا از آزادی کشتیرانی و روند انتقال نفت جهانی محافظت کنند.

کوپر که در حاشیه یک نمایشگاه دفاعی در ابوظبی سخن می‌گفت، افزود: با استفاده از سیستم‌های بدون سرنشین، ما به راحتی می‌توانیم دید بیشتری داشته باشیم. آنها قدرت اتکای بالایی دارند و عامل انسانی در آنها وجود ندارد. تنها راه برای پوشش خلا موجود کاری است که در صدد انجام آن هستیم.

وی ابراز امیدواری کرد که این یگان جدید که از هوش مصنوعی نیز بهره می‌برد تا تابستان سال ۲۰۲۳ عملیاتی شود و آمریکا «چشم و گوش بیشتری در آب» داشته باشد.

ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بحرین مستقر است و در تنگه استراتژیک هرمز که ۲۰ درصد نفت جهان از آنجا عبور می‌کند، به گشت‌زنی می‌پردازد. این گشت‌زنی‌ها همچنین در تنگه باب المندب، دریای سرخ، کانال سوئز و دریای مدیترانه هم انجام می‌شود.

این روزنامه چینی تصریح کرد که بدنبال خروج یکجانبه دونالد ترامپ رییس جمهور سابق آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران و اعمال مجدد تحریم‌ها، این منطقه شاهد افزایش تنش در دریا بوده است.

براساس این گزارش، در چند سال اخیر یک جنگ سایه‌وار در خلیج فارس و دریای عمان در جریان بوده و نیروهای ایرانی چندین تانکر نفت را بازداشت کرد و چندین نفتکش از جمله نفتکش‌های متعلق به رژیم صهیونیستی و شرکت‌های غربی مورد هدف قرار گرفته‌اند. ایران هرگونه دخالت در این حملات را قویا رد کرده است.

کوپر اظهار داشت: ناوگان جدید پهپادی ساختار خوبی دارد و اولین تهدیدی که با آن مواجه هستیم هم ایران است. آنها موشک‌های بالستیک، موشک‌های کروز و سیستم‌های پهپادی را در بین ظرفیت‌های خود و تاسیسات نظامی‌شان دارند. همین طور از نیروهای نیابتی بهره می‌برند.

سوث چاینا مورنینگ پست با بیان اینکه ایران از شبه نظامیان در عراق، سوریه، لبنان و یمن حمایت می‌کند، نوشت: نیروهای حوثی در یمن که از حمایت ایران برخوردار هستند، در هفت سال گذشته درگیر جنگی داخلی در این کشور هستند و همزمان به کشتی‌ها و تاسیسات نفتی عربستان سعودی با استفاده از پهپاد آسیب زده‌اند.

کوپر مدعی شد: کاری که حوثی‌ها در حال انجام آن هستند کاملا متفاوت و از محور تهاجمی است ولی کاری که ما در حال انجام آن هستیم کاملا محوریت دفاعی دارد.

در ماه‌های اخیر چندین دور از تنش بین نیروهای دریایی ایران و آمریکا در آب های خاورمیانه رخ داده و این تنش‌ها خطر درگیری نظامی بین این دو کشور را افزایش داده است.

با این حال کوپر گفت که در ماه‌های گذشته و همزمان با مذاکرات وین برای احیای برجام و بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای، هیچ تلاشی برای آنکه روند این مذاکرات ضربه بخورد را شاهد نبوده است.

فرمانده یگان پنجم نیروی دریایی آمریکا اظهار داشت: اگر به چند ماه گذشته نگاه کنید، من می‌توانم بگویم که وضع موجود حفظ شده است. زمان‌هایی بوده که آنها دست به اقدامات متفاوت و فراوانی می‌زدند، اما بخش عمده‌ای از فعل و انفعالات امن و حرفه‌ای بوده است.

نمایندگی ایران نزد سازمان‌ ملل متحد از اظهار نظر در این خصوص خودداری کرد.

این روزنامه چینی با بیان اینکه تهدیدات فزاینده از سال ۲۰۲۰ باعث تغییر سیاست‌ها در خاورمیانه شده است، نوشت: از سال ۲۰۲۰ امارات متحده عربی و بحرین روابط خود را با رژیم صهیونیستی به حال عادی درآورده و به روند صلح ابراهیم که مورد حمایت آمریکاست، پیوستند.

روابط گرم به شکلی از دیپلماسی در منطقه منجر شده است. رژیم صهیونیستی برای اولین بار به یک رزمایش مشترک تحت رهبری آمریکا با مشارکت کشورهای منطقه پیوست. این در حالی بود که با برخی از پادشاهی‌های جنوبی خلیج فارس از جمله عربستان سعودی روابط سیاسی ندارد.

کوپر تاکید کرد که رژیم صهیونیستی تمایل دارد تا به ناوگان پهپادهای بدون سرنشین آمریکا در منطقه بپیوندد.

ارسال نظرات