۰۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۳:۵۲
کد خبر: ۷۱۸۰۹۶

پارک علم و فناوری قزوین از راه‌اندازی صنایع خلاق حمایت کند

پارک علم و فناوری قزوین از راه‌اندازی صنایع خلاق حمایت کند
معاون علمی و فناوری رئیس‌ جمهور گفت: با توجه به گردش مالی و اشتغال‌زایی بالای صنایع خلاق و نرم رویکرد معاونت فناوری ریاست جمهوری توسعه این صنایع در کشور است.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از  خبرگزاری تسنیم از قزوین، سورنا ستاری ظهر امروز در نشست با آیت‌الله عبدالکریم عابدینی نماینده ولی فقیه در استان قزوین که در دفتر امام جمعه قزوین برگزار شد، اظهار داشت: با توجه به گردش مالی و اشتغال‌زایی بالای صنایع خلاق و نرم رویکرد معاونت فناوری ریاست جمهوری توسعه این صنایع در کشور است.

وی از راه‌اندازی خانه‌های خلاق و نوآوری در اقصی‌نقاط کشور به ویژه در قزوین خبر داد و گفت:‌ خانه‌های خلاق به اجرای طرح‌های کارآفرینی و دانش‌بنیان در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی می‌پردازند. امروز در دنیا این صنایع و خانه‌های خلاق 50 میلیون نفر اشتغال دارند و 2 هزار و 700 میلیارد دلار گردش مالی این صنایع است.

ستاری پایه شکل‌گیری صنایع نرم و خلاق را رشد علوم انسانی دانست و اضافه کرد: صنایع مد و لباس، تولید بازی و سرگرمی از جمله صنایع نرم و خلاق هستند و با توجه به تصویب قانون جهش تولید دانش‌بنیان به کاربردی شدن علوم انسانی بها خواهیم داد. ایده ایجاد خانه‌های خلاق هم سال 1399 زده شد و بعد از 2 سال پیگیری شاهد راه‌اندازی این خانه‌ها در کشور هستیم.

معاون رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه استان قزوین زیرساخت‌های لازم برای توسعه دانش‌بنیان و علم‌پایه را دارد، گفت: استان قزوین یک استان دانشگاهی است که نیروی انسانی تحصیلکرده، نخبه و توانمند کم ندارد و از طرفی هم منابع مختلف زیرزمینی و روزمینی برای توسعه در این استان مهیاست.

ستاری افزود: با توجه به درآمدهای هنگفت در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان، صنایع نرم و خلاق نباید آرزوی جوان ما استخدام در دولت و نشستن پشت میز باشد؛ چرا که این کار فقط هزینه تراشیدن برای کشور است. در حالی که تولیدکننده ارزش افزوده و شغل ایجاد می‌کند و نباید روحیه کارآفرینی در جوانان تضعیف شود.

وی تجاری‌سازی تولید کاتالیست در قزوین را نشانه ظرفیت‌های بزرگ این استان دانست و ادامه داد: تولید بنزین بدون این کاتالیست ممکن نیست و در کل کشور از طرح‌های دانش‌بنیانی که کشور را بی‌نیاز به خارجی‌ها می‌کند، حمایت جدی می‌کنیم.

پارک علم و فناوری قزوین از راه‌اندازی صنایع خلاق حمایت کند

استاندار قزوین هم در این نشست بر لزوم احیای دشت قزوین با روش‌های دانش‌بنیان تاکید کرد و گفت: با توجه به تأکیدات چند باره مقام معظم رهبری و ریاست‌جمهوری برای احیای دشت قزوین با رهیافت دانش‌بنیان از معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری انتظار داریم که از تمام ظرفیت خود برای تحقق این فرمان استفاده کند.

محمدمهدی اعلایی با اشاره به پایین بودن نرخ بهره‌وری و ضریب تبدیل آب به درآمد در دشت قزوین اضافه کرد: به همین خاطر به دنبال راه‌اندازی بازار آب در استان قزوین که علاوه بر افزایش نرخ بهره‌وری آب کشاورزی به احیای دشت قزوین هم کمک بزرگی می‌کند.

وی راه‌اندازی خانه‌های خلاقیت و نوآوری را یکی از ابتکارات عالی دولت سیزدهم توصیف کرد و گفت: نیاز داریم که نگاه خود را به واژه صنعت گسترده‌تر کنیم و امروز صنایعی که محصولات نرمی مانند بازی‌های رایانه‌ای را تولید می‌کنند، ارزش افزوده‌ای چندین برابر صنایع کلاسیک دارند و باید در حوزه صنایع نرم و فرهنگی بیشتر ورود کنیم.

اعلایی ادامه داد: در حوزه صنایع خلاق و نرم فاصله زیادی بین تهران و سایر استان‌ها وجود دارد و باید پارک‌ علم و فناوری و مراکز شتابگر علمی و فناوری در دانشگاه‌های استان قزوین را به این سمت‌وسو هدایت کنیم که از صنایع خلاق و نرم که محصولات فرهنگی تولید می‌کنند، حمایت کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات