۰۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۷
کد خبر: ۷۱۸۱۵۹
کنایه الفتح به درخواست عجیب صدر؛

آیا باید از خارج گروه سیاسی وارد کنیم؟

آیا باید از خارج گروه سیاسی وارد کنیم؟
یک شخصیت نزدیک به رهبر جریان صدر گفته بود که باید در انتخابات آتی، گروه های سیاسی حاکم حضور نداشته باشند که ائتلاف الفتح، به صورت کنایی به این درخواست عجیب پاسخ داد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، ائتلاف الفتح به رهبری هادی العامری که یکی از مهمترین ائتلافهای حاضر در کمیته هماهنگی شیعیان موسوم به «الاطار التنسیقی» (چارچوب هماهنگی) است، به درخواست عجیب جریان صدر به رهبری سید مقتدی الصدر پاسخ داد.

«مختار الموسوی» نماینده ائتلاف الفتح به پایگاه خبری شفق نیوز گفت: «سیاست توییت‌ها و اظهارات سیاسی خوش رنگ و لعاب، قابل تکیه نیست. دعوت برخی افراد برای برگزاری مجدد انتخاب به دور از احزاب حاکم و طبقه سیاسی که از سال 2003 کشور را اداره می‌کنند، جای تعجب دارد».

الموسوی تأکید کرد: «اگر از حضور این طبقه [سیاسی] جلوگیری شود، باید از کجا گروههای سیاسی بیاوریم که در انتخابات زودهنگامی شرکت کنند که برخی خواستار آن هستند؟. آیا مثلا از خارج، وارد کنیم؟. در نتیجه، گروههای سیاسی کنونی در انتخابات باید شرکت کنند».

این نماینده الفتح ادامه داد: می‌توان انتخابات سیاسی درون حزبی برگزار کرد؛ یعنی رهبران مهمی را نامزد کرد که تجارب موفقی داشته‌اند و همچنین تمامی معیارهای رهبری و شفافیت را هم داشته باشند تا شایسته‌ترین آنان، برای رهبری این مرحله، نامزد شود. لذا هر انتخابات زودهنگامی که برگزار شود، همان چهره ها سر کار خواهند آمد و اگر تغییر کنند، وابستگیهای حزبی همچنان حاضر خواهد بود. لذا فساد مالی باقی خواهد ماند.

الموسوی همچنین پیشنهاد داد: برای همه بهتر است که از طریق حمایت از دستگاه قضاء و اقدامات آن برای مبارزه با فساد، خواستار تقویت حکومت باشند؛ اقداماتی که شامل تغییر معاونان وزرا و مدیران کل در اکثر بخشهای حکومت باشد؛ زیرا آنان ید طولای دولت پنهانی هستند که حامی فساد است.

وی خبر داد که قرار است دستگاه قضاء، به پرونده های فساد رسیدگی کرده و عاملان فاسد را صرف نظر از گرایشات سیاسی و حزبی، مجازات کند.

این نماینده عراقی در پایان تأکید کرد: چارچوب هماهنگی در جلسه ادواری خود که قرار است تا چند ساعات دیگر برگزار شود، موضوعات مهم کشور را بررسی خواهد کرد، از جمله اقدامات دولت که هیچ توجهی به رخدادهای میدانی ندارد، بررسی نحوه تشکیل کابینه با توجه به فشارهای کنونی، تشکیل فراکسیون بزرگتر، فعالیت مجدد پارلمان و ائتلافهای سیاسی».

«صالح محمد العراقی» شخصیت نزدیک به رهبر جریان صدر، عصر امروز (شنبه)، در بیانیه‌ای ابتکار جدیدی برای تشکیل دولت در عراق مطرح کرد.

العراقی اعلام کرد: «مسئله‌ای مهم‌تر از انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام وجود دارد و آن: عدم مشارکت تمامی احزاب و شخصیت‌ها با تمام افرادشان -سران، وزیران، کارمندان، رتبه‌های ویژه وابسته به احزاب- از جمله جریان صدر [در ساختار سیاسی کشور] است که از زمان اشغال آمریکا در سال ۲۰۰۳ تا به امروز در فرایند سیاسی حضور داشته‌اند.

عراق از اکتبر سال گذشته و پس از انتخابات پارلمانی ۲۰۲۱ وارد بحران سیاسی شده و گروه‌های مختلف بر سر انتخاب نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور به تقابل با یکدیگر برخواسته‌اند. در این راستا جریان صدر در تاریخ ۲۲ خرداد از پارلمان استعفا داد و به یارکشی خیابانی روی آورد و آشوبگران حامی صدر در نهم مرداد به منطقه سبز و صحن پارلمان یورش بردند.

در یکم شهریور حامیان صدر در اطراف ساختمان شورای عالی قضایی عراق به عنوان عالی‌ترین نهاد قضایی این کشور تجمع کردند؛ اقدامی که موجب تعطیلی این نهاد شد./۹۸۸/

ارسال نظرات