۱۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۰
کد خبر: ۷۱۸۱۹۲
به همت نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛

کتاب «تحلیلی بر نیابت خاص در غیبت کبری» منتشر شد

کتاب «تحلیلی بر نیابت خاص در غیبت کبری» منتشر شد
کتاب «تحلیلی بر نیابت خاص در غیبت کبری (با تأکید بر شبهات جریان انحرافی احمد بصری)» اثر محمد شهبازیان در 190 صفحه به چاپ رسید.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، کتاب «تحلیلی بر نیابت خاص در غیبت کبری (با تأکید بر شبهات جریان انحرافی احمد بصری)» اثر محمد شهبازیان است که به همت پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه در 190 صفحه منتشر شد.

پایان یافتن نیابت خاص پس از دوران غیبت صغری از آموزه های قطعی در میان امامیه می باشد. در این میان و با توجه به جایگاه نایبان خاص، برخی از مدعیان گذشته و معاصر تلاش در تحریف این آموزه و تعیین خود به عنوان نایب خاص و استمرار آن در دوران غیبت کبری نموده اند.

احمد اسماعیل که در میان طرفداران احمد الحسن شناخته شده است، ادعا نموده که نیابت خاص پس از وفات علی بن محمد سمری ادامه داشته و صدها نایب خاص درم یان مردم پنهان بوده اند؛ همچنین ادعا نموده وی آخرین نایب خاص آشکار قبل از ظهور حضرت مهدی(عج) می باشد.

این نوشتار تلاشی است در تبیین نیابت خاص، ویژگی های آن، دلایل انحصار و پاسخ به شبهات احمد بصری، مدعی یمانی معاصر.

 

ساختار اثر

این اثر در سه فصل تألیف شده است؛ در فصل اول این اثر که به کلیات و مفاهیم اختصاص یافته، ضمن بیان توضیحاتی در خصوص نیابت خاص، به توقیفی بودن این نوع نیابت پرداخته شده است و جریان انحرافی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

«گونه شناسی مدعیان دروغین پیشینه مدعیان نیابت خاص»، «روش اصحاب و عالمان دینی در تقابل با مدعیان دروغین»، «شناخت اجماع، ارتکاز متشرعه و ضروریات مذهب و نقش آن در آموزه های دین» و «شناخت­نامه احمد اسماعیل بصری، مدعی یمانی عراق» از دیگر مباحث این فصل به شمار می رود.

«چیستی و ادله توقیفی بودن نیابت خاص» عنوان دومین فصل از این کتاب است که نویسنده در این فصل در دو گفتار به «نیابت خاص؛ چیستی و ویژگی ها» و «ادله انحصار عدد در نایبان خاص» می پردازد.

در سومین و آخرین فصل از کتاب حاضر، به «بررسی ادعاها و دلایل مدعی یمانی درباره نیابت خاص» اشاره شده است؛ در این فصل، فراز و نشیب و تناقض در ادعاهای مدعی یمانی پرداخته شده و دلایل قرآنی و روایی مدعی یمانی و نقد آن تبیین شده است.

 

برشی از اثر

راه های اثبات نیابت خاص

موقعیت ویژه نواب اربعه به گونه ای بوده است که نیاز به وجود نصی از حجت الهی بر اثبات این مقام غیرقابل انکار است. جایگاه رفیع این مقام به قدری بوده که برخی از وکلای ائمه قبل را به طمع می اندازد و حسادت به نواب اربعه آنان را به بیراهه کشانده است.

لذا از جمله ضرورت های اثبات نیابت خاص، وجود نصی از جانب معصوم(عج) می باشد که این نص یا مستقیم بیان می شد (همانند نایب اول) یا نایب خاص قبلی به اطلاع شیعیان می رساند. قاطعیت و روشن بودن این نص به گونه ای است که هیچ شبهه ای برای فقهای شیعه و دیگر شیعیان باقی نمی گذارد.

متکلمان و فقیهان شیعه تصریح به نصوص وارد شده درباره نواب اربعه نموده و بر نیابت آنان اتفاق نظر داشته اند و جز برخی از طمع کنندگان و حسودان، کسی در این نصوص تردید نکرده است. مرحوم نعمانی و شیخ صدوق، نواب اربعه را نصب شده از جانب معصوم(ع) می دانند.

افزون بر نص های وارد شده از حجج الهی بر امر نیابت، نشان دادن برخی از کرامت ها و معجزات توسط نایبان خاص، اطمینان خاطر را برای تردید کنندگان در امر نیابت به وجود می آورد. شیخ مفید در بیان خود تصریح نموده اند که نه تنها امکان رخداد معجزه و کرامت توسط نایبان وجود داشته است، بلکه جماعتی از شیعیان بر این امر تصریح کرده اند.

علاقه مندان برای خرید اینترنتی این کتاب می توانند به نشانی اینترنتیhttp://shop.isca.ac.ir/  مراجعه کنند.

کتاب «تحلیلی بر نیابت خاص در غیبت کبری» منتشر شد

ارسال نظرات