۰۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۵
کد خبر: ۷۱۸۲۱۲
به همت خبرگزاری رسا؛

مراسم رونمایی از کتاب «یک مشت مروارید» برگزار شد

مراسم رونمایی از کتاب «یک مشت مروارید» برگزار شد
نشست معرفی و رونمایی از کتاب «یک مشت مروارید» با حضور نویسنده کتاب، مدیرنشر جمال و منتقد کتاب در خبرگزاری رسا برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، نشست معرفی و رونمایی از کتاب «یک مشت مروارید» با حضور حجج الاسلام غلامرضا حیدری ابهری نویسنده کتاب، مهاجرانی منتقد و سبحانی نسب مدیر انتشارات جمال، یکشنبه در خبرگزاری رسا برگزار شد.

مراسم رونمایی از کتاب «یک مشت مروارید» برگزار شد

حجت الاسلام حیدری ابهری نویسنده کتاب «یک مشت مروارید» با توضیحی در رابطه با اینکه چه چیزی او را به نوشتن این کتاب سوق داده است، گفت: در تابستان سال ۱۴۰۰ که به تیغ طبیبان گرفتار شدم تا یکی دو ماه پس از عمل از تحقیق و تألیف محروم بودم با این حال در این دوره نیز نوشتن را به طور کامل واننهادم و همچون همه معتادان عالم اعتیادم را کنار گذاشتم، بازیگوشی آن روزهای من بازی با گوشی و نوشتن متن هایی در پیام رسان ها و تقدیم آن به دوستان و رفیقان و آشنایان بود.

وی افزود: هیچ روزی نبود که باید آن را در فضای پیام رسان ها نگذارم و چند ساعتی را به ساختن جمله های نمکی یا شکرین نگذارم جمله هایی که همگی حاصل عبرت های عمر و افت و خیزهای زندگانی و اشک و آه های خود یا دوستانم بود.

نویسنده کتاب یک مشت مروارید با بیان اینکه با این کار از سویی درد های تن را به گوشه ای می راندم و از سویی در فضای انس با قلم و تألیف باقی می ماندم، ابراز کرد: غرض از نوشتن برخی از این جمله ها نه واژه بازی بلکه گره گشایی از یک عزیز و یاری رساندن به او با کمک کلمات بود.

وی ادامه داد: این امدادرسانی ادبی که بیشتر با بارانی شدن دیده هایم پایان یافت گاه چنان کارگر می افتاد که شاید صد ساعت مشاوره چنین تاثیری بر جای نمی نهاد، سرانجام به سیصد و شست پنج نکته ناب رسیدم که اکنون با نام «یک مشت مروارید» به چاپ رسیده و به مخاطبان تقدیم شده است.

حجت الاسلام حیدری ابهری این کتاب را بهانه ای برای ورود انتشارات دینی به میدان های جدید دانست و تصریح کرد: باید جسارت کارهای بزرگ و خروج از میدان های کلیشه ای را داشته باشیم و تنها به فروش بیشتر فکر نکنیم.

نویسنده کتاب یک مشت مروارید ضمن تشکر از حجت الاسلام سبحانی نسب مدیر انتشارات جمال عنوان کرد: انتشارات جمال با جسارت تمام گام در فضایی غیر از آنچه معمول و روتین انتشارات دینی و حوزوی است، نهاده و به دنبال پرکردن فضای ادبیات دینی و قالب ادبی است.

وی افزود: ویترین کتاب های دینی را باید با جذابیت و متفاوت از آنچه در گذشته معمول بود، پرکرد و مطالب خود را در قالب ادبیات روز و البته زیبا به مخاطب ارائه کرد.

حجت الاسلام حیدری ابهری طلاب را به مطالعه متون ادبی تشویق و آن را برای طلاب پر اهمیت دانست و گفت: در گذشته انس طلاب با متونی همچون سعدی و حافظ مرسوم بود و لذا حوزه قدیم عالم ادیب پرورش می داد، انس با کتب ادبی تاثیرگذاری بر مخاطب را چند برابر خواهد کرد.

مراسم رونمایی از کتاب «یک مشت مروارید» برگزار شد

جملات کوتاه ادبی، مخاطب را به تفکر وا می دارد

در ادامه حجت الاسلام سبحانی نسب مدیر نشر جمال با اشاره به اینکه برخی از متون ادبی که با نام های مختلفی همچون طپش قلم، کاریکلماتور ارائه می شود، خاطرنشان کرد: برخی از متون ادبی در قالب موجز و کوتاه و البته با مضامین بلند و متفکرانه به مخاطب ارائه می شود.

وی با تشریح این نکته که جملات کوتاه و مختصر مخاطب را به تأمل و تفکر وا می دارد، تصریح داشت: محتوا در این دست متون ادبی مغز بادامی است یعنی به جای توضیحات اضافی، مختصر، کوتاه و با تأثیر لحظه ای بیان می شود.

مدیر نشر جمال با بیان اینکه در کتاب یک مشت مروارید با انتخاب سیصد و شصت و پنج جمله کوتاه آثار ارزشمندی را به مخاطب هدیه کنیم، ابراز داشت: از ویژگی مهم این کتاب اختصار و درگیری احساس مخاطب است که نویسنده در قالب طنازانه مخاطب را به نکاتی که معولاً ساده از کنار آن می گذریم، توجه داده است.

حجت الاسلام سبحانی نسب ساختار شکنی را از دیگر ویژگی این کتاب عنوان کرد و ادامه داد: ساختار شکنی و پرهیز از کلیشه ای سخن گفتن، مخاطب را به تامل و تفکر وا می دارد.

مراسم رونمایی از کتاب «یک مشت مروارید» برگزار شد

اختصار نویسی یک نیاز تاریخی است

حجت الاسلام مهاجرانی که به عنوان منتقد در این مراسم حضور داشت با بیان اینکه کوتاه نویسی و اختصار قلم از قرون گذشته تاکنون مطرح بوده است، اظهار کرد: اختصار و موجز نویسی یک نیاز تاریخی است و تمام مردم دنیا به کوتاه و زیبا نویسی علاقمند هستند.

وی با اشاره به اینکه اکثریت شعرای نامدار در کنار قالب قصیده و غزل برای ماندگاری اشعار خود از قالب رباعی نیز بهره برده اند، ابراز کرد: سعدی از بی حوصلگی مردم در چند دهه گذشته عصر حاضر باخبر بوده است که تک مصرع های ماندگاری را از خود به یادگار گذاشته است که از آن جمله این مصرع «راستی کن که به منزل نرسد کجرفتار» است.

وی ادامه داد: حافظ، خواجه عبدالله انصاری و معاصرینی چون سهراب نیز از این قاعده مستثنی نبوده اند و با خلق جملات و بیت های کوتاه هدیه ای به مخاطبین خود ارمغان بخشیده اند.

منتقد کتاب یک مشت مروارید با بیان برخی از ویژگی و امیازات این کتاب تصریح کرد: این کتاب از دو جهت ساختاری و محتوا قابل بحث است که نویسنده در هر دو جهت هنرنمایی کرده است.

وی ادامه داد: تمام 365 نکته پشتوانه دینی و معرفتی و همچنین از پشتوانه مطالعاتی در متون کهن برخوردار است، همچنین دارای نکات تلفیقی از جدی و طنز برخوردار است.

حجت الاسلام مهاجرانی با بیان اینکه نوع آوری با کلمات تکراری، آشنایی زدایی، تلفیق واژه های ادبی و غیر ادبی، استفاده از واژه های به روز و ظرافت زبانی از ویژگی این کتاب و نویسنده آن است، خاطرنشان کرد: اگرچه اکثریت نکات این کتاب حاکی از نوع آوری نویسنده می باشد ام برخی نکات تکراری که قبلاً توسط دیگران بیان شده است نیز در کتاب یک مشت مروارید بیان شده است.

منتقد کتاب به برخی از کلمات و ناموزون بودن جملات اشاره ای داشت و اذعان کرد: اگرچه ذکر برخی نکات ذوقی است اما به عنوان یک منقد که تمام کتاب را با دقت مطالعه کرده است معتقدم اگر این نکات را رعایت می کردید به مراتب دلنشین و جذاب تر می شد.

وی با بیان اینکه غلط تایپی تا حدودی در نسخ ابتدایی کتاب روال طبیعی است، بیان کرد: در چاپ جدید باید دقت بیشتری در تایپ کلمات داشته باشید تا از زیبایی کتاب کاسته نشود.

حجت الاسلام مهاجرانی نیز انس با متون کهن را برای طلاب لازم و ضروری برشمرد و منبر همراه با ادبیات را دلنشین و جذاب تر عنوان کرد.

مراسم رونمایی از کتاب «یک مشت مروارید» برگزار شد

گفتنی است در پایان این مراسم از کتاب «یک مشت مروارید» با حضور نویسنده، منتقد و مسئول نشر جمال رونمایی صورت گرفت.

علاقه مندان می توانند از طریق لینک rasanews.ir/0030qI گزارش تصویری این مراسم را ملاحضه کنند.

برشی از کتاب «یک مشت مروارید»؛ به قلم غلامرضا حیدری ابهری:

تا ذهنت؛ در ذهنیت خویش زندانی است، زبان کسی را نمی فهمی.

حتی اهل ذکر هم بی نیاز از تذکر نیستند و حتی هشیاران نیز به هشدار نیاز  دارند.

فروتنی، ارزش کسی را پایین نمی آورد؛ آبشارها نیز به اندازه فواره ها قشنگ اند.

مراقب زبان که نباشی، زبون می شوی!

مهارت ((نه گفتن)) را که بیاموزی، ((مهارت)) را بهر نادانی نمی دهی.

هر متن، مثل یک ماشین است؛ هرکدام تو را به جایی می برند؛ مواظب خودت باش

مراسم رونمایی از کتاب «یک مشت مروارید» برگزار شد

لازم به ذکر است که علاقمندان جهت تهیه کتاب «یک مشت مروارید» می توانند به نشر جمال واقع در ساختمان ناشران قم و یا با شماره تلفن 02531653 تماس حاصل کنند.

ارسال نظرات