۰۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۹
کد خبر: ۷۱۸۳۰۸

برگزیدگان المپیادهای علمی خواستار افزایش سهمیه در کنکور

برگزیدگان المپیادهای علمی خواستار افزایش سهمیه در کنکور
برگزیدگان المپیادهای کشوری خواستار افزایش سهمیه در کنکور سراسری هستند، مسوولان نیز معتقدند حمایت از این استعدادها لازم است اما حمایت‌ها باید در راستای حفظ این سرمایه‌ها و در مسیر رشته مورد علاقه‌شان باشد.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، شنیده‌ایم که می‌گویند: مدال آوران المپیادهای علمی کشور در رشته‌های مورد علاقه خودشان ادامه تحصیل نمی‌دهند و این برای کشور خسران است؛ می‌خواهیم بدانیم داستان از چه قرار است؟

الهام یاوری رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان (سمپاد) در گزارشی که به جلسه ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور آورده بود، گفت: سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان (سمپاد) سالانه ۲ آزمون ۱۳۰ هزار نفری برگزار می‌کند که بودجه آن ۸۰ میلیارد تومان است، دانش آموزان در این المپیادها شرکت می‌کنند و مدال آوران طلا می‌توانند در رشته‌ای که می‌خواهند در دانشگاه ادامه تحصیل دهند، اما مسأله اینجاست که منصور کبگانیان دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور گفته است: در المپیادها با چالش‌هایی مواجه هستیم.

چه چالشی؟ کبگانیان اعلام کرده که برخی از برگزیدگان المپیادهای علمی با بهره گیری از تسهیلات ورود بدون کنکور به دانشگاه، رشته‌هایی جز رشته مورد علاقه‌شان که در آن مدال آورده‌اند را انتخاب می‌کنند و بیشتر به سمت رشته‌هایی مانند پزشکی می‌روند، مثلا فردی مدال المپیاد ریاضی را کسب کرده و در این رشته دارای استعداد سرشاری است اما رشته پزشکی را برای ادامه تحصیل در دانشگاه انتخاب می‌کند.

در این مورد با یک مشاور آموزشی نیز گفت‌وگو کردیم تا بدانیم این مسأله چقدر زیان‌بار است و راهکار حل آن چیست.

منصور سعیدی مشاور آموزشی با بیان اینکه عزیزانی که در المپیادها شرکت می‌کنند به طور واقعی سرمایه‌های مملکت هستند که دنیا تشنه این سرمایه‌هاست و ما این عزیزان را در کنارمان داریم و گاهی قدرشان را نمی‌دانیم، گفت: این عزیزان اگر در المپیاد کشوری مدال طلا بگیرند به المپیاد جهانی راه می‌یابند و جدای از اینکه در المپیاد جهانی چه مدالی بگیرند، می‌توانند هر رشته‌ای را در زیرگروه رشته‌های دانشگاهی کشور برای ادامه تحصیل انتخاب کنند، اما مشکل اینجاست که برخی از این استعدادها مدال نقره یا برنز کشوری را می‌گیرند و نمی‌توانند در المپیاد جهانی باشند و مجبور هستند در کنکور شرکت کنند که اینها گاهی در رشته و دانشگاه مورد علاقه خود قبول نمی‌شوند زیرا فقط در دروس تخصصی خودشان وقت گذاشتند بنابراین انتظار این است که وزارت علوم برای این افراد هم مثل دانش آموزانی که در المپیاد جهانی شرکت می‌کنند تسهیلاتی قائل شود، وزارت علوم و بنیاد ملی نخبگان می توانند این کار را انجام دهند.

وی خطاب به مسوولان کشور عنوان کرد: مسوولان باید آمار بگیرند که المپیادی‌های کشورمان چه تعداد هستند و ساختار و تشکیلات برای نگهداشت اینها را در نظر بگیرند تا بورس دانشگاهی شوند، امکانات معیشتی، بیمه ای و رفاهی داشته باشند، بتوانند در بهترین دانشگاه‌های کشور تحصیل و حتی بعدها تدریس کنند و در وزارتخانه ها به عنوان مشاور به کار گرفته شوند.

در این باره خود المپیادی‌ها هم از مسوولان درخواست حمایت دارند، یکی از مدال آوران المپیادی گفت: این حق یک مدال آور المپیاد است که در رشته و دانشگاه مورد علاقه اش تحصیل کند.

مادر یکی از این استعدادهای کشور نیز گفت: یک فرد مدال آور المپیاد کشوری دارای دید وسیع، ذهن خلاق و آماده به تولید علم است که در صورت حمایت می‌تواند در عرصه دانش و پژوهش خلاق و شکوفا شود.

یکی دیگر از مدال آوران المپیاد نیز معتقد است: این درست نیست که بگوییم برگزیدگان المپیاد فقط در یک درس قوی هستند و در بقیه درس‌ها ضعف دارند چرا که مدال آوران المپیاد استعدادهای برتر کشور هستند ولی خودشان انتخاب کردند که انرژی و زمانشان را بر روی یک رشته قرار دهند.

* برگزیدگان المپیادهای علمی خواستار افزایش سهمیه در کنکور

تعدادی از برگزیدگان المپیادهای علمی نیز با ثبت درخواست در سامانه فارس من، خواستار افزایش سهمیه مدال آوران نقره و برنز در کنکور شدند.

درباره این مسأله سعیدرضا عاملی دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی گفت: مجموعه ضوابط المپیادهای قدیم و جدید باید به روز رسانی شود چرا که سیاست‌های حمایتی برای ارتباط عناوین المپیادها با رشته‌های دانشگاهی لازم است.

منصور کبگانیان عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی نیز معتقد است: شاخص‌ها و ضوابط المپیادها باید به روزرسانی شود تا برگزیدگان یک رشته المپیاد، رشته دیگری را در دانشگاه انتخاب نکنند زیرا این کار اتلاف سرمایه‌های کشور است.

به گزارش فارس، مسأله ضوابط المپیادهای علمی کشور در جلسه یکصدو شصت و چهارم شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور بررسی شده و از سوی مسوولان در حال پیگیری است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات