۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۰
کد خبر: ۷۱۷۶۱۰

علت جاماندن دانش‌آموزان مدارس دولتی عادی از جمع رتبه‌های برتر کنکور

علت جاماندن دانش‌آموزان مدارس دولتی عادی از جمع رتبه‌های برتر کنکور
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با انتقاد از جاماندن دانش‌آموزان مدارس دولتی عادی از جمع رتبه‌های برتر کنکور به برخی عوامل زمینه‌ساز این وضعیت اشاره کرد.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از  احمد حسین فلاحی در گفت‌و‌گوبب درباره نتایج کنکور امسال و جای خالی دانش‌آموزان مدارس دولتی عادی در میان رتبه‌های برتر اظهار کرد: تنوع مدارس باعث شده تا ترکیب دانش‌آموزان در مدارس به‌هم بریزد به گونه‌ای که مدارس دولتی عادی از دانش‌آموزان تیزهوش خالی شود.

وی افزود: تنوع مدارس باعث شده است تا معلمان بهتر به مدارس خاص اختصاص یابند، از سوی دیگر مدارس دولتی عادی با کمبود 260 هزار معلم مواجه هستند و این بر کیفیت تأثیر منفی دارد، در چنین شرایطی چگونه می‌توان از مدارس دولتی حمایت کرد؟

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: هم‌اکنون آموزش و پرورش با کمبود 300 هزار نیروی آموزشی و خدماتی مواجه است در چنین شرایطی طبیعی است افت کیفیت آموزشی داشته باشیم و دانش‌آموزان مدارس دولتی عادی عملکرد ضعیف‌تری از خود نشان دهند.

فلاحی متذکر شد: برای جبران این وضعیت باید معلم و نیروهای پشتیبانی مورد نیاز مدارس دولتی عادی را تأمین کرد، از سوی  دیگر برای تربیت و توانمندسازی معلمان برنامه‌ریزی کنند، بی‌توجهی به این مسائل بر کیفیت آموزش تأثیر منفی دارد و باعث شده جایگاه ایران در منطقه به رتبه 12 برسد.

پیش از این خسرو ساکی رئیس سابق مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش به تسنیم گفته بود: «در آزمون سراسری سال 98-99، 83.94 درصد رتبه‌های زیر 3 هزار برای مدارس استعدادهای درخشان، نمونه‌دولتی، غیردولتی و شاهد بودند و این مدارس 31.87 درصد دانش‌آموزان را تحت پوشش قرار می‌دهند.

کنکور هم نتوانسته عدالت آموزشی را در بین تنوع مدارس فراهم کند و این اتفاق همچنان ادامه خواهد داشت؛ اگر توزیع معدل دانش‌آموزان را مبنا قرار دهیم، نمرات دانش‌آموزان مدارس خاص نسبت به نمرات دانش‌آموزان مدارس دولتی عادی همانند نتیجه کنکورشان بهتر است. بنابراین مبنای پذیرش نتایج کنکور سراسری باشد یا نتایج امتحانات نهایی در تحقق عدالت آموزشی تفاوتی ایجاد نمی‌کند».

ارسال نظرات