۰۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۲
کد خبر: ۷۱۸۳۲۷

ماموریت آرتمیس 1 ، قرار است مقدمات حضور انسان در ماه را فراهم کند

ماموریت آرتمیس 1 ، قرار است مقدمات حضور انسان در ماه را فراهم کند
ماموریت آرتمیس 1، پروازی بدون سرنشین است و قرار است مقدمات حضور انسان در ماه را فراهم کند.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، سال 2030 دهه ای خواهد بود که باید منتظر استقرار طولانی مدت انسان روی ماه و احتمالا مریخ باشیم. اما همه چیز از امروز ساعت 17:03 به وقت تهران (8:33 به وقت محلی) با پرتاب فضاپیمای آرتمیس 1 ( Artemis I) آغاز می شود.

آرتمیس 1 ماموریت آزمایشی بدون سرنشین است. استقرار روی ماه برای اکتشافات در مریخ مهم است. فضانوردان می‌خواهند از سطح ماه به‌ عنوان نوعی گودال استاپ برای بازگشت مجدد در طی بازدیدهای طولانی مدت از سیاره سرخ استفاده کنند.

یورونیوز نوشته که فضاپیمای آرتمیس ۱ که حدود ۹۸ متر طول دارد واز سکوی بی-۳۹ در مرکز فضایی کندی در فلوریدای آمریکا پرتاب خواهد شد. این همان سکویی است که گفته می‌شود فضاپیمای آپولو ۱۰ در سال ۱۹۶۹ به مقصد ماه از آن بلند شد.

یورونیوز با اشاره به اینکه این پرواز آزمایشی بدون سرنشین است، نوشت: اولین تست عملی موشک عظیم پیشران موسوم به سیستم پرتاب فضایی (SLS) خواهد بود که قدرتمندترین موشک جهان توصیف شده‌ است. مایک سارافین، مدیر ماموریت آرتمیس ۱ ناسا به خبرنگاران می‌گوید: این اولین پرواز یک موشک و یک فضاپیمای جدید است. ما در حال انجام کاری هستیم که انجام آن فوق‌العاده دشوار است و ریسک ذاتی در آن وجود دارد.

فضاپیمای آرتمیس 1

مریخ هدف دیگر ماموریت آرتمیس 1

توماس زوبورچن، معاون مدیر ماموریت علمی ناسا در مصاحبه‌ای به پایگاه خبری اسپیس گفت جستجو برای کشف آب در ماه و دیگر اهداف علمی آرتمیس ۱، آغاز یک حرکت بزرگ برای رفتن به ماه و سپس مریخ است. اگرچه برنامه آرتمیس با هدف اکتشاف در ماه انجام می‌شود، اما مریخ هم می‌تواند مقصد دیگر ما باشد. زوربوچن گفت که سیستم‌های پرواز، موشک‌ها و فناوری‌ها روی چالش‌های مشابه در هر دو مقصد متمرکز هستند. کاهش اثرات تشعشعات و آماده‌سازی برای اقامت طولانی‌مدت در فضا از جمله این چالش‌ها هستند.

به گفته شرکای آرتمیس یعنی ناسا و آژانس فضایی اروپا (ESA)، این پرتاب آنچه را که در اکتشافات فضایی در نیم قرن گذشته تغییر کرده، روشن خواهد کرد آرتمیس در حال برنامه ریزی برای ورود انسان ها به ماه در سال 2025 و ایجاد یک سکونتگاه دائمی در این سیاره است.

یورگن شلوتز، مهندس هوافضا در آژانس فضایی اروپا در گفتگو با دویچه وله گفت: در آغاز سفرها مردم فقط برای یک هفته به ماه خواهند رفت؛ اما ماموریت های آتی آرتمیس، مردم را برای یک یا دو ماه در آنجا مستقر خواهد کرد و در نهایت، اسکان دائمی ایجاد خواهد شد. در این پروژه، برای اولین بار زنان و رنگین پوستان می توانند روی ماه قدم بزنند.

نمایی از ماه در کنار فضاپیمای آرتمیس

آرتمیس زمینه ساز حضور انسان در ماه

دویچه وله درباره این ماموریت نوشت: ماموریت های آرتمیس شامل پروازهایی بدون سرنشین و بعدا سرنشین دار به ماه خواهد بود. آژانس فضایی قصد دارد تا پایان این دهه، یک بار در سال به سطح ماه برود و یک ایستگاه فضایی در مدار ماه و یک پایگاه در قطب جنوب این  کره بسازد که در آن فضانوردان فناوری‌ها و مهارت‌های لازم برای حضور بلندمدت در فضا را آموزش ببینند.

پس از آرتمیس اول، آرتمیس دوم خدمه ای از فضانوردان را در بهار سال 2024 به ماه می برد. آرتمیس سوم، که در حال حاضر پرتاب آن برای سال 2025 برنامه ریزی شده، اولین فضانوردان زن و رنگین پوست را ماه خواهدبرد.

نقشه ماموریت آرتمیس 1

کپسول اوریون با مانکن‌ها در راه ماه

این پرتاب قرار است با کپسول اوریون (Orion) انجام شود. ایندیپندنت گفته که این کپسول توسط شرکت «لاکهید مارتین» ساخته و برای بردن فضانوردان به ماه انتخاب شده است. این فضاپیما بر اساس فناوری‌های مدرن رایانه و ناوبری ساخته شده است.

 اوریون حامل یک سپر حرارتی است تا از طریق اصطکاک در هنگام ورود مجدد به جو زمین، سرعت خود را کاهش دهد و از چتر نجات برای کاهش سرعت خود قبل از سقوط در اقیانوس آرام استفاده می کند.

فضاپیمای آرتمیس 1

ایندیپندنت نوشته که حیاتی ترین عنصر این ماموریت، پایان آن است. زمانی که فضاپیما دوباره با سرعت 32 برابر صوت وارد جو زمین می شود و سپر حرارتی را برای اولین بار در معرض آزمایش قرار می دهد. به گفته مقامات ناسا، این اولویت شماره یک ماموریت است. پس از کاهش سرعت، چترهای فضاپیما آن را با سرعت حدود 20 مایل در ساعت در آب های اقیانوس آرام در سواحل باخا کالیفرنیا پایین می آورند.

یورونیوز می گوید: اوریون حدود یک هفته پس از پرتاب به مدار ماه خواهد رسید. با فرض اینکه همه‌چیز طبق برنامه پیش برود، این کپسول قبل از بازگشت به زمین به مدت ۴۲ روز در فضا باقی خواهد ماند. پس از پروازی که فضاپیما را به فاصله 62 مایلی از سطح ماه خواهد برد، فضاپیما به مدت 6 روز وارد مدار گسترده ای به دور ماه می شود تا اطلاعات پرواز را جمع آوری کند. همچنین این کپسول یک مانکن و نیم‌تنه انسان‌ نما را حمل می‌کند که روی آنها حسگرهایی برای اندازه‌گیری دقیق اثرات ارتعاش و تشعشعات فضایی بر بدن انسان نصب شده‌ است.

گفتنی است که در طول مدت ماموریت آرتمیس ۱، تیمی متشکل از ۱۲ نفر از پرسنل ناسا به صورت شبانه‌روزی کنترل ایستگاه زمینی را بر عهده خواهند داشت.

منابع:

  • https://www.dw.com/en/artemis-i-launch-to-pave-way-for-future-moon-settlement/a-62914910
  • https://www.independent.co.uk/space/nasa-artemis-launch-moon-explained-b2154021.html
  • https://www.space.com/nasa-artemis-1-moon-mission-timeline
  • https://www.euronews.com/next/2022/08/23/space-exploration-moon

انتهای پیام/

ارسال نظرات