۰۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۶
کد خبر: ۷۱۸۳۴۰

طلبه‌گی با همه‌ی چالش‌هایش کار جذابی است

طلبه‌گی با همه‌ی چالش‌هایش کار جذابی است
حجت‌الاسلام علی سرلک گفت: طلبه باید طلب خدا را و عطش نسبت به او را به اندازه‌ی توانش در نگاه دیگران شعله‌ور کند. به همین دلیل بیشترین توقعی که جامعه از یک طلبه دارد، جنبه‌ی معنویت اوست. معنوی یعنی همواره با یک ابعادی از معنا به زندگی باشد.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از حجت‌الاسلام علی سرلک روز گذشته، ۶ شهریور در برنامه‌ی «اقیانوس آرام» میهمان نوجوان‌ها بود و درباره‌ی پروسه‌ی طلبه شدن خود و همچنین دوران کودکی‌اش صحبت کرد. او معتقد است هر چقدر از زمانی که طلبه‌گی را انتخاب کرده، می‌گذرد به درستی تصمیم‌اش بیشتر پی می‌برد. سرلک همچنین می‌گوید کار اصلی طلبه توجه به معانی انسانی و معانی روحانی است. در ادامه بخشی از صحبت‌های سرلک در برنامه «اقیانوس آرام» را می‌خوانید.

حجت‌الاسلام علی سرلک در ابتدای برنامه «اقیانوس آرام» درباره‌ی دوران کودکی خود گفت: من هشتمین پسر از خانواده‌ی ۱۰ نفره‌ای هستم که زن آن خانواده به دلیل اینکه سه، چهار سال اول خدا به او بچه نداد، اقوام به مرد آن خانواده که پدر من باشد، ‌گفتند از خانمت جدا شو و یک زن بگیر که خدا به او بچه بدهد. مادر من هم خیلی اهل دعا و توسل بود، دعا کرد و خدا ۸ پسر به او داد که من پسر آخری هستم. من در دوره کودکی‌ام خیلی بهم خوش گذشت و فکر نمی‌کنم متاسفانه نسل شما آن زندگی‌ها را بتواند تجربه کند. علت خوش گذشتن هم این بود که یک برادرزاده داشتم که دو ماه از من کوچک‌تر بود. همچنین من در نوجوانی‌ام دست‌فروشی می‌کردم و پفک و بیسکوییت هم می‌فروختم.

طلبه‌گی با همه‌ی چالش‌هایش کار جذابی است

سرلک درباره‌ی انتخاب طلبه‌گی و چالش‌هایی که دارد، توضیح داد: به یاد دارم یک تابستانی بود که یک حاج‌آقا به شهر ما، الیگودرز آمد و چند دوره‌ کلاس گذاشتند که من هم شرکت کردم. حاج آقا یک‌بار پرسید برای آینده‌تان چه فکری کرده‌اید؟ من خیلی به این موضوع فکر کردم و گفتم که می‌خواهم طلبه شوم و حاج‌آقا که بعدا هم در حوزه استاد من بودند، خیلی در این مورد با من حرف زدند.

او ادامه داد: از تاریخی که طلبه شدم تا الان که ۲۵ سال بیشتر می‌گذرد، هر چقدر از این انتخابم می‌گذرد علی‌رغم چالش‌هایی که وجود داشته، به درستی تصمیم‌ام بیشتر اطمینان پیدا می‌کنم. خدا به من کمک کرده و همیشه آدم‌های بزرگی در زندگی‌ام دیده‌ام. بعضی از آدم‌ها هستند که هر چقدر جلو می‌روید متوجه می‌شوید که چقدر مثل اقیانوس عمیق هستند. هر چقدر در این دنیای طلبه‌گی به این آدم‌ها نزدیک‌تر شدم، متوجه شدم که این کار سخت خیلی جذاب است.

تلاش طلبه برای پررنگ کردن بعد معنوی زندگی

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه هنر در ادامه‌ برنامه همچنین درباره‌ لباس روحانیت توضیح داد که هر کدام نماد چه چیزی است. او گفت: عمامه مقدار زیادی پارچه است که نماد آماده بودن آدم برای مسافرت از این عالم است. در حقیقت کفن است و یک نوع نگاه مهاجرانه و آماده‌ی حرکت دارد. عبا یک شنل است و حتما در فیلم‌ها دیده‌اید شخصیت‌هایی که قهرمان هستند، یک شنل دارند. عبا یک حالت تقدیس و حرمتی دارد. لباس سراسری‌ای هم که می‌پوشیم لباده است. آن لباده‌هایی که یقه هفت است، اسم‌شان قبا است. کسانی که می‌خواهند کارهای معنوی انجام دهند، از این دست لباس‌های سراسری می‌پوشند. معمولا طلبه‌ها نعلین دارند که مثل دمپایی سربسته است. فلسفه‌ نعلین هم این است که طلبه معطل کفش پوشیدن نشود و سریع دنبال کارهایش برود. پیراهن‌هایی هم که می‌پوشیم معمولا دکمه ندارند تا راحت پوشیده شوند.

طلبه باید طلب خدا را در نگاه دیگران شعله‌ور کند

سرلک همچنین گفت: اگر جنس کار طلبه‌گی را در یک کلمه بخواهم بگویم، این است که تلاش می‌کند در چشم دیگران یک بعد دیگری از این زندگی را که بعد معنوی است، پررنگ کند. درواقع طلبه باید طلب خدا را و عطش نسبت به او را به اندازه‌ی توانش در نگاه دیگران شعله‌ور کند. به همین دلیل بیشترین توقعی که جامعه از یک طلبه دارد، جنبه‌ی معنویت اوست. معنوی یعنی همواره با یک ابعادی از معنا به زندگی باشد.

سرلک در پاسخ به این سوال که چرا اول انقلاب جامعه خودش جامعه‌ روحانیت را بیشتر می‌پذیرفت، اما الان بعد از گذشت ۴۳ سال این اتفاق کمتر شده، توضیح داد: پیچیدگی‌های جامعه به گونه‌ای شده که تمام گروه‌های مرجع، از جایگاه قبلی خودشان نسبت به خودشان به شدت فاصله گرفته‌اند. مثلا پدربزرگ‌ها سی سال قبل یک جایگاهی داشتند که الان متفاوت شده است. جامعه‌ی امروز اقتضا می‌کند که تمام گروه‌های مرجع در درون نوع مناسبات جامعه‌ی امروز، دچار دگردیسی ‌شوند. مورد بعدی هم این است که ما نسبت به خودمان آن رشدی که باید می‌کردیم را نکردیم. نکته بعدی هم اینکه هیچ گروهی به اندازه روحانیت هیچ‌وقت دچار این همه جنگ روانی، توهین و... نبوده است. البته بخشی از این بدگویی را به دلیل اشتباهاتی که داشته‌ایم، مستحق‌اش هستیم.

دیدگاه رهبر انقلاب درباره حضور روحانیت در سینما 

سرلک در بخش دیگری از برنامه گفت: کار اصلی طلبه توجه به معانی انسانی و معانی روحانی است. در یک کلمه کار اصلی طلبه روی هدایت متمرکز است. من دبیر جشنواره روحانی و سینما بودم و خدمت رهبری رفتیم که گزارش فعالیت‌های فرهنگی و سیاسی در آن‌جا داده می‌شود. من آن‌جا به دلیل برگزاری جشنواره چند سوال برایم مطرح شده بود. از ایشان پرسیدم شما به عنوان کسی که هنر را خوب می‌شناسید و تحلیل‌های دقیق از هنر دارید، به ما بگویید که اگر طلبه خواست به سینما نزدیک شود در کدام شخصیت می‌تواند کمک بیشتری کند؟  ایشان گفتند طلبه به هر کاری بخواهد نزدیک شود، کار هدایت‌گری او باید اصالت داشته باشد و ارجح باشد. بنابراین اگر این را معیار قرار بدهیم طلبه دیگر نمی‌تواند بازیگری کند. باید مثلا نویسنده یا منتقد باشد.

نماز و روزه آیین پرستش هستند

سرلک در پاسخ یکی از نوجوانان درباره‌ اینکه پدر و مادر من در خانه نماز می‌خوانند، چرا من هم باید نماز بخوانم، گفت: نماز و روزه آیین پرستش هستند. همه ما دوست داریم با خداوند، قدرت متعالی ارتباط برقرار کنیم. نماز، روزه، خمس و حج آیین پرستش هستند. مناسکی هستند که ما وقتی می‌خواهیم با خدا ارتباط برقرار کنیم، می‌گویند از طریق این کانال‌های ارتباطی اقدام کنید.

گاهی محدودیت جزو قدرت است

سرلک در پاسخ به این سوال که آیا تا به حال از خود پرسیده است که چرا من باید برای هدایت مردم تلاش کنم، گفت: من درمورد خودم صحبت نمی‌کنم. اما کسی که وارد این کار می‌شود بزرگ‌ترین کار را انجام می‌دهد. این کار بزرگ‌ترین هدف در عالم است که شما بتوانید در نگاه شخص دیگری یک نوری از ایمان و امید را مثل آیینه بتابانید. کار اولیا و انبیا همین بوده است. آدم‌ها وقتی می‌خواهند کارهای بزرگی انجام دهند، محدودیت‌ها را به جان می‌خرند. اتفاقا یک جایی محدودیت جزو قدرت است.

سرلک همچنین در انتهای برنامه گفت: طلبه‌گی یعنی انسان اول طالب باشد که خودش را به زندگی معنایی برساند و بعد بتواند به اندازه توان و تلاشش معنای خوبی از زندگی را برای دیگران بازنمایی کند. این اسمش هدایت و حیات طیبه است. چالش‌هایی دارد اما راه درستی است. باید مسیر را درست بشناسید و از کتاب‌ها و انسان‌های درست کمک بگیرید.

برنامه «اقیانوس آرام» محصول سازمان هنری رسانه ای اوج است که ساعت 18 روزهای شنبه تا چهارشنبه از شبکه دو پخش می شود. این برنامه در هر قسمت میزبان چهره های مختلف می‌شود تا تجربیات دوران نوجوانی خود را با این گروه سنی به اشتراک بگذارند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات