۰۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۰
کد خبر: ۷۱۸۴۳۳
آیت الله سبحانی:

تفقه در دین به معنای خواندن فقه نیست بلکه به معنای فهم دین است + فیلم

تفقه در دین به معنای خواندن فقه نیست بلکه به معنای فهم دین است + فیلم
حضرت آیت الله سبحانی با بیان اینکه تفقه در دین به معنای خواندن صرف فقه نیست بلکه به معنای فهم دین است، گفت: عمل الهی مردم را به دین جذب می کند.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله سبحانی در مراسم آغاز سال تحصیلی در مدرسه علمیه امام جعفر صادق(ع) با تسلیت ایام صفر بیان داشت: قرآن کریم درباره متعلمین می فرماید: «فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ کُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ ». همه نمی توانند برای تفقه در دین بیایند بلکه از هر فرقه و کشور و جمعیتی گروهی برای تحصیل علوم اهل بیت(ع) به قم و نجف مهاجرت کنند اما این تحصیل نباید مادام العمر باشد. محصل مادام العمر که در قم ریشه دوانده، صحیح نیست.

وی با اشاره به فراز پایانی آیه نفر که «وَ لِیُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَیْهِمْ لَعَلَّهُمْ یَحْذَرُونَ» افزود: افرادی که برای تحصیل به قم می آیند پس از آموزش و تحصیل، باید به شهرها و مناطق خود بازگردند تا بالای منبر، وعظ، اخلاق و احکام و فقه بگویند تا مردم تربیت شوند.

حضرت آیت الله سبحانی با بیان اینکه این آیه تا امروز میلیون ها مصداق پیدا کرده است و یکی از مصادیق آن، ما هستیم، افزود: تفقه در دین به معنای خواندن صرف «فقه» نیست، بلکه به معنای فهم دین است، کلام بخوانند، عقاید اسلامی را خوب یاد بگیرند، ادبیات بخوانند تا قرآن و سنت را بفهمند، فقه بخوانند تا احکام دین را برای مردم بیان کنند.

وی با بیان اینکه امروز مسائل جدیدی پیدا شده است که در سابق مصداقی نداشته است، گفت: از طلاب به عنوان شاگردان مکتب امام صادق (ع) انتظار می رود، سوالات را به خوبی بفهمند و پاسخ مناسبی بدهند و این نیازمند سعی و تلاش است.

حضرت آیت الله سبحانی به نقل خاطره ای پرداخت و افزود: در سال ۱۳۳۲ هنگام آغاز درس از امام خمینی (ره) سوال کردم که تابستان در محلات چگونه درس می خواندید؟ فرمودند: «قالیچه ای در حیاط پهن می کردم، کتاب ها و نوشته های خود را می بردم، تا ساعت ۱۲ مشغول مطالعه بودم و اگر خسته می شدم، می نوشتم». و لذا توانست نظام فاسد را بردارد و نظام اسلامی را جایگزین سازد.

وی خاطره دیگری از امام خمینی(ره) نقل کرده و گفت: امام خمینی در بازگشت از منزل یکی از علما برای من نقل کردند که «مرحوم شاه آبادی از پدرش نقل کرد که صاحب جواهر پسری داشت که درگذشت. برای تدفین هوا تاریک شد، قرار شد جنازه را در یکی از اتاق های صحن نجف بگذارند و فردا دفن کنند. طلبه ها و اساتید می آمدند، فاتحه می خواندند و برمی گشتند. صاحب جواهر هم نوشته های خود را برداشت و آمد بالای سر پسرش کمی قرآن خواند و سپس مشغول نوشتن جواهر شد» یعنی فوت فرزند او را از نوشتن و درس باز نداشت.

حضرت آیت الله سبحانی تاکید کرد: اصل کار در سعی و تلاش است و باید به گونه ای درس بخوانید که مدرسه امام صادق (ع) نمونه باشد. به عبارت دیگر، باید آرزوها را کنار گذاشت و عمل را به صحنه آورد.

وی همچنین بر توجه به معنویت در کنار تحصیل تاکید کرده و عنوان کرد: سعی و تلاش بدون معنویت حاصلش همین تولید سلاح های جنگی و کشتن انسان ها می شود که امروز شاهد هستیم. درحالیکه خداوند متعال این همه نعمت در اختیار بشر قرار داده است ولی چون این بشر از معنویت فاصله گرفته، آن را تبدیل به نقمت کرده است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم خاطره دیگری نقل کرده و افزود: در مسجد سلماسی امام خمینی(ره) درس می گفت، یکی از شاگردان در پایان درس از ایشان درخواست موعظه کرد، ایشان ابتدا فرمودند آمادگی ندارند. آن طلبه اصرار کرد. امام راحل فرمودند: «قل انما اعظکم بواحدة ان تقوموا لله مثنی و فرادی». کارتان برای خدا باشد و هوی و هوس در آن نباشد. این پایه معنویت است.

وی ادامه داد: اگر ما بتوانیم روحیه خداخواهی و خداجویی را در خود تقویت کنیم، پایه معنویت می شود. اگر همه کارهایمان را برای خدا نمی کنیم، بخشی از اعمال را برای خدا انجام دهیم.

حضرت آیت الله سبحانی در پاسخ به سوال یکی از طلاب بیان کرد: اولین دشمن ما نفس ماست بنابراین در اولین قدم باید هوای نفس را زیر پا بگذاریم. درجه دوم، کسانی هستند که با اسلام و نظام مخالف هستند. ما باید درس بخوانیم، منطق و زبان دشمنان را یاد بگیریم و پاسخ دهیم.

وی در پاسخ به سوال طلبه دیگری درباره خوشبین شدن مردم به روحانیت گفت: عمل ما عمل الهی باشد و روحانی به تمام معنا «روحانی» است، مردم به او خوشبین می شوند. عمل ما مردم را جذب می کند. سیره عملی مرحوم آیت الله ناصری سبب جذب مردم شده است.

تعداد بازدید : 1
 
 
ارسال نظرات