۱۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۷۱۹۰۸۵

تحرکات گروه‌های مدنی عراقی برای بازگشت اعتراضات بعد از پایان مراسم اربعین

تحرکات گروه‌های مدنی عراقی برای بازگشت اعتراضات بعد از پایان مراسم اربعین
گروه‌های مدنی و جریان‌های سیاسی جدید به رهبری فعالان عراقی از چند روز گذشته در تلاش برای سازماندهی و آمادگی برای آغاز اعتراضات جدید هستند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، تظاهرات‌کنندگانی که هفته گذشته در میدان النسور در مرکز بغداد در اعتراضات شرکت کرده‌ بودند، بیانیه‌ای تحت عنوان «مهلت‌تان تا بعد از اتمام مراسم زیارت اربعین است» صادر و خطاب به سیاسیون عراقی اعلام کردند: «ما پیش‌پا افتاده‌ترین خواسته‌ها را از شما مطالبه کردیم اما جواب ندادید، علیه شما به پا خاستیم، ما را کشتید، حکومت شما را رد کردیم اما شما بر طغیان و فسادتان افزودید عراق به دلیل عملکرد شما از بد به بدتر رسیده و همه می‌دانند که شما بر کرسی قدرت چنگ زده و آن را رها نمی‌کنید.»

اغلب گروه‌های سیاسی جدید از جمله «قُوی التغییر/گروه‌های خواهان تغییرات» (که توسط حزب کمونیست عراق تاسیس شده است و شامل همه گروه‌های سیاسی تشکیل شده طی دو سال اخیر به جز جنبش امتداد است» این بیانیه را تایید کردند و «نسبت به تداوم تشکیل حکومت با احزاب کنونی» هشدار دادند.

به گفته منابع عراقی، قوی التغییر در بغداد و الناصریه پس از این بیانیه سه دیدار اعلام نشده برگزار کرد تا به توافقی واحد درخصوص تحرکات مدنی جدید دست یابد.

بازگشت اعتراضات در اکتبر

به گفته منابع یاد شده، اتحاد گروه‌های مدنی پیش از هر زمان دیگری اکنون ضروری است به خصوص که برخی احزاب سنتی در تلاش برای مصادره شعارهای اصلاح‌طلبانه و مبارزه با فساد هستند. گروه‌های مدنی به دنبال از سرگیری تظاهرات و اعتراضات و تاکید بر همان مطالبات اکتبر سال 2019 میلادی هستند.

از سوی دیگر، «علاء الرکابی»، رئیس جنبش امتداد در این باره به العربی الجدید گفت:جنبش‌های سیاسی جدید که در انتخابات اخیر پیروز شده و کرسی‌های پارلمانی به دست آوردند و یا گروه‌های که انتخابات را تحریم کردند همه برآمده از انتفاضه تشرین هستند و سخن‌شان سخن تظاهرات‌کنندگان است.

الرکابی افزود: بسیاری از معترضان قصد دارند تا در سومین سالگرد تظاهراتِ 1 اکتبر سال 2019 میلادی اعتراضات را از سر بگیرند به خصوص که همه شرایط برای اعتراضات فراهم است زیرا مقامات با معترضان همکاری نکردند و احزاب به دنبال اصلاحات نیستند لذا ما بخشی از اعتراضات مردمی طی هفته‌های آتی خواهیم بود.

وی گفت:معترضان در همه استان‌ها موفق به سازماندهی امور، یکپارچه‌سازی گفتمان و مطالبات و توافق بر سر اهدافی مشترک شدند لذا هر گونه بی‌توجهی و دور زدن خواسته‌هایشان از طریق تشکیل دولت توافقی و سهم‌خواهانه منجر به بازگشت اعتراضات مردمی به شکل گسترده‌تر و تاثیرگذارتر خواهد شد.

وی تاکید کرد: اعتراضات هفته گذشته بعد از اعلام مهلت تا پایان مراسم اربعین یعنی تا اواسط ماه جاری به پایان رسید.

از سوی دیگر، «رائد فهمی»، دبیر حزب کمونیست عراق گفت: از سرگیری اعتراضات پس از مراسم اربعین امری محتمل و نتیجه طبیعی فساد حاکم بر حکومت است.

فهمی افزود: احزاب خواهان رویکرد سهم‌خواهانه که پس از خروج معترضان صدری از منطقه سبز بغداد به دنبال تشکیل دولت توافقی هستند، گمان می‌کنند انتفاضه تشرین به پایان رسیده است و جوان عراقی مشغول مسائل دیگر است اما اعتراضات میدان النسور ثابت کرد اعتراضات منسجم‌تر و با دارای سازماندهی بیشتر شده است.

اعتراضات مردمی عراق موسوم به انتفاضه تشرین در 1 اکتبر سال 2019 میلادی در اعتراض به وخامت وضعیت خدمات‌رسانی، گسترش بیکاری، قطع آب و برق در بسیاری از شهرهای مرکزی و جنوبی عراق انجام شد.

طی این تظاهرات که خشونت بی‌سابقه‌ای به وقوع پیوست، حدود 800 تظاهرات‌کننده عراقی کشته و بیش از 27 هزار نفر زخمی شدند و تاکنون عاملان تیراندازی به سمت معترضان بازخواست و محاکمه نشده است./۹۸۸/

ارسال نظرات