۲۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۴
کد خبر: ۷۱۹۲۱۴

راهپیمایی اربعین بهترین مصداق جهاد تبیین است

راهپیمایی اربعین بهترین مصداق جهاد تبیین است
حجت الاسلام محمد عرب‌صالحی با اشاره به قدرت رسانه ای راهپیمایی عظیم اربعین گفت: راهپیمایی و همایش عظیم و جهانی اربعین بهترین مصداق جهاد تبیین است.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، به لطف الهی و به برکت خون پاک حضرت ابی عبدالله الحسین علیه السلام و نفس حیات بخش حضرت صاحب الزمان عج مراسم با شکوه و جهانی اربعین امسال هم مثل سالهای گذشته و باشکوه‌تر از قبل در جریان است. مردم عاشق و دوستدار اهل بیت پیامبر از اطراف عالم سر از پا نشناخته و با فروکش کردن ویروس کرونا فوج فوج بسوی کربلای معلی و عتبات عالیات سرازیر شده‌اند. آنها سختی های زیادی‌را در این راه تحمل می‌کنند. در زمان بحران اقتصادی و گرفتاری و فقر خم به ابرو نمی‌آورند و در حد وسعشان، خانوادگی و تنها، گروهی و فردی در این مسیر خدایی قدم گذاشته‌اند نام حسین و قیام حسین را پابرجا و زنده نگه داشته و مهمترین وظیفه جهاد تبیین را به بهترین وجه انجام می‌دهند.

در این دنیایی که با غول رسانه‌ای استکبار و عوامل نفوذی آنها در کشورهای اسلامی به ظلمتکده تبدیل شده تنها و تنها روشن نگه داشتن راه حسین است که می‌تواند پرده‌های تاریک ظلمت را هم از دل یکایک انسان‌ها بزداید و هم بر ظلمت اجتماعی حاصل از تبلیغات منفی جهان غلبه کند. مأموریت این جمع چند ده میلیونی ادامه کاری است که کاروان چند ده نفره اسیران کربلا به رهبری امام سجاد و جهاد تبیین حضرت زینب کبری سلام الله علیها به وجه احسن انجام گرفت. آری آن کاروان چند ده نفره که اکثر آنها را زنان و دختران و بچه های داغدیده تشکیل می‌داد در این جمعیت چند ده میلیونی تبلور یافته و همانگونه که آن کاروان بنیان استبداد بزیدیان را بر باد داد این کاروان هم می‌رود تا با همان دستور و همان مقصد پرده های ضحیم ظلمت و جهل را بشکافد و پایه‌های حکومت‌های مبتنی بر زر و زور و تزویر را رسوا کند و به راستی این همان تقوای قلب هاست که توانسته شعائر الهی را اینگونه ایثار گرانه و مخلصانه تعظیم کند. زهی سعادت گوارای وجودشان باد.

نکته ای که این نوشتار قصد دارد به آن تأکید کند، آن است که دشمنان زخم خورده و نفوذی های آنان از هر طریقی که شده در تلاش بوده و هستند تا چهره ای ناخوشایند از این همایش عظیم به رخ بکشند، آن ها هرگز حاضر نیستند زیبایی ها و هزاران جلوه ی تماشایی مراسم را بازگو کنند، هرگز تحمل ورود به متن این حادثه عظیم را ندارند، از متن گریزانند و تمام سعیشان، پرداختن به حواشی است که بعضا اتفاقی طبیعی و البته بعضی هم میتواند ناشی از سوء مدیریت باشد.

آن ها با قدرت رسانه ای عظیمی که در اختیار دارند، به راحتی می توانند حواشی را تبدیل به متن کنند. به نظر می‌رسد دام رسانه ای عریض و طویلی گسترانده اند. باید هر مسلمان دوستدار اهلبیت ع مواظب باشد در این دام گرفتار نشود، سوگمندانه بعضا مشاهده می شود برخی از نیرو های انقلابی، نادانسته گرفتار این دام شده اند و آنچه می بینند همین حواشی منفی است. به راستی چرا یک خبر خوب درباره ی اربعین، از رسانه های غربی، رسانه های سعودی، شبکه اینترنشنال، شبکه من و تو و ده ها شبکه ی خبری مخالف شیعه و اهلبیت پیامبر، مخابره نمی شود. طبیعتا آن ها مأموریت خاصی دارند و از آن ها بیش از این انتظاری نیست.

عجب از نیرو های مؤمن است که بعضا در این مسیر کوتاهی می کنند. هر کس موظف است در حد توانش، از تمام صفحات و فضاهای مجازی که در اختیار است، استفاده کند و جلوه های منحصر به فرد و زیبای اربعین را به رخ جهانیان بکشد. وظیفه ی عینی و فوری جهاد تبیین، چنین اقتضایی دارد. محبت قلبی امام حسین ما را ملزم میکند که در این مسیر، کم نگذاریم، گله ها و انتقادات که به نظر نگارنده هم بعضا وارد است را باید به زمان خود سپرد، نه اینکه خدای نکرده ما هم مثل رسانه های پیش‌گفته، فقط نقاط ضعف را دیده و روی آن انگشت بگذاریم. در این بین آنچه مورد گله مندی است، موضع گیری های تند و سیاسی برخی از مخالفین دولت مستقر است که گویا فضا را مناسب دیده و حتی پا را از نقد منصفانه فراتر گذاشته و به انتقام گیری کشانده اند. عجبا بعضی ذهن ها و ظرفیت ها آن قدر کوچک شده که حاضرند این همایش عظیم جهانی که جز احیای نهضت امام حسین و عظمت شیعه، هدف و مقصدی ندارد را در حد یک نزاع سیاسی و مچ گیری حزبی، تقلیل دهند. امیدوارم برای فردای خود، پاسخی قانع کننده داشته باشند.

 محمد عرب‌صالحی رئیس پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه

ارسال نظرات