۲۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۹
کد خبر: ۷۱۹۲۱۸
آیت الله اعرافی:

دامنه وسیع علوم اسلامی در قم نسبت به سایر مراکز دینی و علمی دنیا کم نظیر است

دامنه وسیع علوم اسلامی در قم نسبت به سایر مراکز دینی و علمی دنیا کم نظیر است
مدیر حوزه های علمیه تأکید کرد: می توان ادعا کرد که ذخیره علمی و دامنه وسیع علوم اسلامی در قم نسبت به سایر مراکز دینی و علمی دنیا کم نظیر است.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله اعرافی امروز در دیدار جمعی از اندیشمندان آمریکای لاتین که در دفتر مدیر حوزه های علمیه در قم برگزار شد، در سخنانی به تبیین اهمیت و جایگاه حوزه علمیه قم و نقش بی بدیل آن در گسترش معارف اهل بیت(ع) در سرتاسر عالم پرداخت.

وی گفت: از بازتأسیس حوزه علمیه قم در دوران جدید یکصد سال می گذرد و امسال ما یکصدمین سالگشت بازتأسیس حوزه علمیه قم را داریم که منشأ خدمات و برکات زیادی برای عالم اسلام شد.

مدیر حوزه های علمیه ابراز داشت: گرچه قم از صدر اسلام و از قرن دوم همواره پایگاه معارف دینی و الهی بوده است، اما فراز و فرودهایی داشته و در زمان معاصر با حضور با برکت مرحوم آیت الله حائری یزدی(ره) شرایط ویژه ای پیدا کرده است و از نکات مهم تاسیس حوزه علمیه قم این بوده است که در سخت ترین شرایط منطقه از لحاظ دینی و در زمانی که سیاست های بین المللی و حکام داخلی و منطقه بر ضد دین و خفقان بوده است پایه های این حوزه گذاشته می شود که این مطلب خود درس بزرگی است که در شرایط دشوار بنای حوزه ای نهاده می شود که از دل آن بعدها انقلاب اسلامی می جوشد.

امام جمعه قم تأکید کرد:گرچه حوزه های علمیه همگی یک نهاد تاریخی بهم پیوسته می باشند، اما قم بر اساس تاریخ گذشته خود به قله بلندی رسیده است.

آیت الله اعرافی در تبیین برخی دستاوردهای حوزه علمیه قم در دوران جدید و معاصر گفت: در این دوران معاصر مرزهای علوم اسلامی در قلمروهای مختلفی همچون فقه، اصول، قرآن و حدبث و سایر عرصه های علوم اسلامی و اجتماعی توسعه زیادی پیدا کرده است و این گسترش امروزه در قلمروهای جدید نیز ایجاد شده است.

وی افزود: بنده از سایر مذاهب و مکاتب فکری و دینی بی اطلاع نیستم، اما می توان ادعا کرد که ذخیره علمی و دامنه وسیع علوم اسلامی در قم نسبت به سایر مراکز دینی و علمی دنیا کم نظیر است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه، گفت: تولید تئوری و اندیشه نظام دینی و اسلامی و حکومت دینی از ویژگی های دیگر و مهم حوزه علمیه قم در دوران جدید است، امام راحل(ره) در همین قم و بعد از آن در تبعید در نجف پایه های یک تفکر جدید را ریختند و در این تفکر اسلامی که دارای یک اندیشه جامع و تمدنی است می توان به همه نیازهای بشر پاسخ مناسب دهد.

مدیر حوزه های علمیه ابراز داشت: در حوزه علمیه قم دریچه های فکری علمای دینی و علوم اسلامی به روی مباحث تبلیغی و مقارن میان فرهنگ‌های مختلف و ادیان و مذاهب گوناگون گشوده شده است.

آیت الله اعرافی با اشاره به توجه کامل حوزه علمیه قم به مکاتب فلسفی غرب خاطرنشان ساخت: همه نحله ها و مکاتب فلسفی غرب در قم مورد توجه قرار دارد و مباحث جدید در حوزه الهیات و کلام و فلسفه که در غرب هست به صورت کامل در حوزه علمیه قم مورد توجه می باشد.

امام جمعه قم تأکید کرد: امروزه از همه ملل عالم در قم وجود دارند و مشغول تحصیل علوم و معارف دینی می باشند که قم در این عرصه نیز در نوع خود بی نظیر یا کم نظیر است.

وی با اشاره به توجه حوزه علمیه قم به بانوان و تولیدات فکری و معرفتی آنان خاطرنشان ساخت: همواره در طول تاریخ در میان بانوان علما و دانشمندان متفکر زیادی بوده است، اما به صورت خاص در حوزه علمیه قم و در دوران انقلاب اسلامی به تولیدات و توسعه علوم اسلامی در میان بانوان اندیشمند و متفکر توجه خوبی شده است و امروزه تقریبا نیمی از حوزویان ما در داخل و خارج از کشور از میان بانوان هستند.

آیت الله اعرافی با اشاره به لزوم اهمیت توجه به قرآن کریم در میان طلاب و فضلای حوزه و مبلغین معارف الهی گفت: من کسانی را سراغ دارم که برای تبیین یک موضوع خاص همه قرآن را مطالعه می کنند و من بنده نیز شخصا برای صدها موضوع مختلف قرآن را مطالعه کرده ام و لازم می دانم که تأکید کنم که کار علمی را همه باید مهم بشماریم؛ مبلغ دین باید ذوب در آرمان های الهی باشد و از خود عبور کرده باشد و بتواند همه خواسته های نفسانی و مطامع دنیایی را زیر پا بگذارد.

وی گفت: تهذیب نفس و اصلاح نفس فرایندی نیست که تنها یکبار محقق شود بلکه یک عالم دینی باید در سطح عالمان دین و فراتر از مردم معمولی به تهذیب نفس و اصلاح خویش بپردازد.

مدیر حوزه های علمیه گفت: ما در کار تبلیغ وظیفه اصلی این است که معارف اهل بیت و دین را به دیگران معرفی کنیم اما سایر مسائل به انتخاب خود فرد و جامعه است، راه قم و انقلاب اسلامی از روش های خشونت بار و افراطی و شیوه هایی که در برخی دیگر از مراکز به اصلاح دینی می باشد جداست، راه ما عقلانی و حکمت آمیز برای آشنایی بشریت با معارف دینی است.

آیت الله اعرافی گفت: ما برای تبیین معارف اهل بیت(ع) و اسلام ناب باید یک نگاه جامع و بلندی داشته باشیم به این معنا که برخی برای تبیین معارف دین تنها به مختصات تکیه می کنند و مشترکات را نمی بینند و برخی دیگر نیز تنها به مشترکات می پردازند و مختصات را نمی بینند ولی راه ما هیچکدام از این دوتا نیست بلکه جداست.

امام جمعه قم خاطرنشان ساخت: کار ما و شما دو بخش است بخش اول اینکه ممیزات مکتب اهل بیت(ع) را به درستی بشناسید و تبیین کنید که باید با دقت و درستی انجام شود و بخش دیگر اینکه به مشترکات خودمان که با سایر مذاهب اسلامی زیاد است و با ادیان توحیدی دیگر نیز توجه کنیم، بشر امروز نیازمند یک جبهه مشترک الهی، قدسی و توحیدی است و در برخی از آرمان های الهی همه ادیان الهی و مذاهب اسلامی می توانند تشریک مساعی داشته باشند.

وی افزود: در دیدار با پاپ نیز گفتم که بشر امروز نیازهایی دارند که همه ادیان الهی باید به آن پاسخ مناسب دهند و ما در اینجا باید راجع به آن گفت و گو کنیم، در ایام کرونا و کریسمس برای متفکران و داشمندان مختلف نامه نگاری کردم و این ایده را طرح کردم که مورد استقبال قرار گرفت.

مدیر حوزه های علمیه تاکید کرد: دین همانطور که می تواند بشر را در فضای معنوی قرار دهد همانطور هم می تواند بسیاری از مشکلات دنیای بشریت را حل کند و نهاد دین و روحانیت باید این نگاه جامع را دنبال کند.

آیت الله اعرافی گفت: پیام قم و حوزه از یک سو مقاومت در مقابل ستم و مستکبرین عالم است و از سوی دیگر، صلح و آرامش در میان مذاهب و مکاتب و فرهنگ های مختلف است؛ حاملان پیام دین باید از یک سو همه توده های مردم را مورد توجه قرار دهد و از یک سو برای نخبگان و متفکرین برجسته نیز یک برنامه جامع و خاصی داشته باشد.

وی در پایان با بیان اینکه مکتب تشیع مکتب امید به آینده است و عالی ترین جلوه امید به آینده در عاشورا و کربلا و در نگاه زینب کبری(س) و امام سجاد(ع) تجلی کرده است تاکید کرد: غروب عاشورا در ظاهر تفکر مادی به آخر خط رسیده بود و جریان اموی پیروزی مطلق به دست آورده بود، اما هرگز حضرت زینب(س) و قافله اسرا، تسلیم این شکست نشدند و حضرت زینبی که یک شکست ظاهری را دیده بود، اما لبریز از امید به آینده بود و در مجلس دشمن با اینکه زینب(س) یک اسیر و شکست خورده بود، اما در واقع با روحیه و استقامت خود دشمن را به اسارت گرفته بود.

ارسال نظرات