۲۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۱
کد خبر: ۷۱۹۲۴۹

تحسین "پسر دلفینی" توسط وزیر ارشاد

تحسین
وزیر ارشاد در روز ملی سینما در سینما آزادی تهران به تماشای انیمیشن "پسر دلفینی" نشست و گفت: "سینمای کودک و نوجوان از شرایط مساعدی برخوردار نیست."

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که در روز ملی سینما به همراه همسر و فرزندان خود برای تماشای انیمیشن سینمایی پسر دلفینی به سینما آزادی رفته بود، پس از تماشای این انیمیشن گفت: سینمای کودک و نوجوان از شرایط مساعدی برخوردار نیست اما می توان با تکرار تجربه‌های موفقی در سبک "پسر دلفینی" گام‌هایی مثبت در این عرصه برداشت.

انیمیشن "پسر دلفینی" تازه‌ترین محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج با مشارکت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به کارگردانی محمد خیراندیش و تهیه‌کنندگی محمد امین همدانی است.

وزیر ارشاد درباره این انیمیشن گفته است: "پسر دلفینی" تمامی مؤلفه‌های سینمای موفق در تراز فرهنگ و هنر کشور را داراست، تکنیک بالا و شخصیت‌پردازی چنین آثاری، زمینه حضور و درخشش بین‌المللی آثار سینمایی کشور را فراهم می‌کند.

اسماعیلی از "برنامه‌های مهم سازمان سینمایی و بنیاد سینمایی فارابی برای پویایی سینمای کودک و نوجوان" خبر داده و گفته است "ظرفیت فراوانی در این عرصه وجود دارد."

انیمیشن "پسر دلفینی" که به گفته محمدامین همدانی تهیه‌کننده این اثر ساختش 5 سال به طول انجامیده، طی یک هفته از 12 تا 18 شهریورماه با فروش 3 میلیارد و 186 میلیون تومان در 350 سالن توانست صدرنشین فروش هفته باشد.

همدانی پیش از این گفته بود "این معضل که عموماً با آن روبرو هستیم که سینمای کودک در حال مرگ است، فیلم کودک کم داریم و به آن کم توجه می‌شود، به‌نظرم چندان شامل حال انیمیشن نمی‌شود زیرا این صنعت- هنر و رسانه اگر هم بازار خود را پیدا نکند، به مرور پیدا می‌کند؛ انیمیش ذاتاً بدون مرز است و حتی تقسیم‌بندی داخلی و خارجی درباره آن در سطح دنیا معنی ندارد."

پسر دلفینی پیش از اکران داخلی در کشور روسیه اکران شد و در آنجا نیز بیش از 1/5 میلیون دلار فروش رفت و در 30 سپتامبر و 2 دسامبر به ترتیب در سینماهای اسپانیا و ترکیه اکران خواهد شد.

علاوه بر این، موفقیت این انیمیشن ایرانی در اکران خارجی و داخلی، منجر به تولید 10 محصول جانبی شامل پوشاک، جورچین، کالای خواب، کیف، دفتر، جامدادی، کوله‌پشتی، کتاب رنگ‌آمیزی، دفترچه یادداشت و میز تحریر شد که 16 شهریور ماه با حضور تولیدکنندگان حاضر در نمایشگاه نوشت افزار ایرانی اسلامی، پس از تماشای فیلم در محل این نمایشگاه رونمایی شد.

مدیر خانه خلاق "تم" این موفقیت انیمیشن پسر دلفینی را در اکران و تولید محصولات جانبی، حاصل "استفاده تولیدکنندگان اثر از مؤلفه‌های فرهنگ ایرانی" در این انیمیشن دانسته و می‌گوید: در بین تولیدکنندگان آثار هنری و نمایشی کشور تصوری وجود دارد که بر اساس آن، برای آن که محصول هنری در سایر کشورها مورد اقبال واقع شود، از مختصات هنری آنان استفاده می‌کنند!

تهیه‌کننده انیمیشن پسر دلفینی هم از تولید عروسک‌های با کیفیت آن به زودی، خبر داده است.

این انیمیشن با وجود موفقیتی که در جذب مخاطب کسب کرده است، در سال 1399 به دلیل اینکه تنها انیمیشن حاضر در سی‌ونهمین دوره جشنواره فیلم فجر بود و در بخش رقابتی قرار نمی‌گرفت، از حضور در این جشنواره انصراف داد.

همدانی پیش از این درباره خطر جمع شدن استودیوهای مؤلف داخلی انیمیشن و جایگزین شدن کمپانی‌های بزرگ خارجی هشدار داده و گفته است "اگر دروازه‌های سرمایه‌گذاری انیمیشن از خارج از کشور به داخل باز شود، نخبه‌های جوان انیمیشن‌سازی ما و استعدادهای جوانی که پرورش‌ دادیم همگی درگیر سرمایه‌گذار خارجی می‌شوند و اینگونه همه سرمایه‌های انسانی ما صرف تفکر، ثروت و کار خارجی خواهد شد؛ یعنی یک محتوای خارجی را ما با سرمایه خارجی و کارگر داخلی تولید می‌کنیم. در حالی که اگر ما جلوتر به فکر سرمایه‌ و استودیو‌های داخلی قوی بودیم که برای خودشان محصول تولید کنند، دیگر نگران فرار مغزهای انیمیشن نبودیم. اگر ما به بازار کار برای کشورهای توسعه یافته تبدیل شویم، دیگر مؤلف هم نخواهیم بود."

ارسال نظرات