۲۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۴
کد خبر: ۷۱۹۴۴۹
گزارشی از مسیر عاشقی؛

این پا جامانده نیست

این پا جامانده نیست
قم همزمان با سایر شهر های ایران محفلی برای عشق به ارباب بی کفن شد و عاشقان دیار کوی یار با طی مسیر در مسیر عاشقی دل در جاده قرار دلداگان حسینی گذاشتند.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، اربعین از راه رسید و  دوباره عاشقانی با پای دل، سفر عشق را طی مسیر کردند.

جامانده‌های قافله عشق، همان هایی که دلشان هنوز در بین الحرمین کربلا جامانده و قدم هایشان در ایران است، امسال نیز رسم و رسوم عاشقی را به زیباترین وجه ممکن بجا آوردند و به یاد چهل روز غربت و اسیری بازماندگان کربلا، شبیه رباب و سکینه سوگواری کردند، دلدادگان حسینی در گوشه کنار ایران با زمزمه «لبیک یا حسین» غبار از جانشان شستند و همقدم با جابر و با عمه سادات زینب کبری همنوا شدند.

صبح دیروز حرم عمه جان امام زمان (عج)، حرم بانوی کرامت حضرت معصومه (س) مملو از جمعیتی زوار عاشقی بود که از گوشه کنار ایران برای عرض ارادت و تسلیت خود را به قم رسانده بودند.

خبرنگار خبرگزاری رسا نیز برای تهیه یک گزارش همراه و همقدم با زائران بانوی کرامت بین باب الجواد تا پیامبر اعظم را ساعتی در کنار زوار و خادمان حرم بیتوته کرد تا گوشه ای از حال و هوای اربعین حسینی شهر قم را به تصویر بکشاند.

این پا جامانده نیست

دسته دسته و گروه گروه هیئت های سینه زنی و زنجیر زنی محلات قم و شهرستان های اطراف وارد صحن امام رضا (ع) می شدند و پس از دقایقی عرض ادب و روضه خوانی از درب 5 خارج می شدند تا نوبت به گروه دیگری برسد، دور تا دور صحن امام رضا و صحن های مجاور نیز زائرانی بودند که همنوا با دستجات عزاداری همنوا نوحه خوانی می کردند و اشک ماتم جاری می کردند.

آنچه در این بین بیش از هر چیز دیگری برایم جالب بود پرسو جوی زوار از برنامه پیاده روی بلوار پیامبر اعظم بود که چه ساعتی و چگونه می توانیم خودمان را به آنجا برسانیم، هدف همه آنها از جستجوی زمان و مکان تنها یک چیز بود به تعبیر خودشان ما می خواهیم امروز به امام زمان بگوییم آقا جان اگر سال 61 نبودیم امامان را همراهی کنیم امروز با حضور در این مسیر می خواهیم در رکاب شما باشیم و با شما عهد و پیمان یاری ببندیم.

آری امروز زوار مسیر7 کلیومتری عاشقی پیمان بستند «إِنْ كَانَ لَمْ يُجِبْكَ بَدَنِي فَقَدْ أَجَابَكَ قَلْبِي وَ شَعْرِي وَ بَشَرِي وَ رَأْيِي وَ هَوَايَ عَلَى التَّسْلِيمِ».

این پا جامانده نیست

عصر که شد همقدم با زوار و مجاورین حرم حضرت معصومه راهی مسیر 7 کیلومتری بلوار پیامبر اعظم شدیم تا بار دیگر در اربعین دیگری دلهایمان را آرام کنیم که اگرچه در بین الحرمین کربلا نیستی اما در بین الحرمین قم حضور داری و بُعد منزل نبود در سفر روحانی، 105 عمود به عشق مولایمان طی شد، در کناره های جاده موکب ها و خادمان زائران کوی یار با همه توانشان خدمت رسانی می کردند و حال و هوای این مسیر دست کمی از مسیر نجف تا کربلا را نداشت.

اگر چه این پیاده روی چیزی حدود دو ساعت بیشتر طول نمی کشید اما گرمای هوا تداعی کننده مظلومیت کاروان اباعبدالله را برای زائرین کوی یار تداعی می کرد که چگونه کودکان و بانوان در مسیر اسارت گام برمی داشتند، گوشه و کنار این مسیر شاهد مرد و زن و پیر و جوانانی بود که یا تسبیح به دست برای ظهور مولا دعا می کردند و یا لبیک گویان خود را به مسجد مقدس می رساندند.

این پا جامانده نیست

در گوشه‌ای ایستاده‌ام و به نگاه‌هایی که هر کدام مملو از التماس‌ هستند، می‌نگرم. مرد و زن، پیر و جوان، کوچک و بزرگ همه پا در این مسیر نهاده تا اندوه جاماندن از قافله عشق را التیام بخشند و حسرت قدم زدن در بین الحرمین را تاب بیاورند.

با انبوه جمعیت پیش می‌روم و نجوای «یا حسین» جاماند گان را می‌شنوم که دوست داشتند در دشت کربلا زیارت اربعین را بخوانند؛ «سلام بر ولىّ خدا و حبیبش، سلام بر دوست خدا و نجیبش، سلام بر بنده برگزیده خدا و فرزند برگزیده‌اش، سلام بر حسین مظلوم شهید، سلام بر آن دچار گرفتاری‌ها و کشته اشک‌ها».

این پا جامانده نیست

امروز در کنار والدین کودکان راهپیمایی کردند سال 61 نیز کودکان در کنار بزرگ ترها راهپیمایی کردند با این تفاوت که عصر امروز کودکان آب و شربت نوشیدند و در عمود 102 با انواع شعر و قصه و سرود سرگرم شدند و آن روز کودکان لب تشنه بودند و با تازیانه ها سرگرم شدند.

آری مردم قم بار دیگر کربلایی را رقم زدند و همراه قافله اسرا اربعین آفریدند و همنوا با عمه سادات برای امام خود عزاداری کردند و باید گفت این پا دیگر جامانده نیست.

این پا جامانده نیست

پایان بخش مراسم حضور زوار در مسجد مقدس جمکران، نماز مغرب و عشا و سخنرانی حجت الاسلام احمد پناهیان بود و مراسم روضه و مداحی شام اربعین حسینی بود.

گفتنی است همزمان مراسم پیاده‌روی و اجتماع دلدادگان حسینی در دونقطه شهر قم و ۶ نقطه شهرهای تابعه استان نیز برگزار شد. 

حمیدرضا شاکر

ارسال نظرات