۲۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۰
کد خبر: ۷۱۹۵۴۳

مرگ ملکه انگلیس را محرکی برای داغ شدن مجدد بحث‌ها دربار استقلال اسکاتلند

مرگ ملکه انگلیس را محرکی برای داغ شدن مجدد بحث‌ها دربار استقلال اسکاتلند
یک رسانه آلمانی، مرگ ملکه انگلیس را محرکی برای داغ شدن مجدد بحث‌ها دربار استقلال اسکاتلند دانسته و به این موضوع پرداخت.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از  گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، سایت رادیو آلمان در مطلبی نوشت: "نیکولا استورجن"، وزیر اول اسکاتلند می خواهد دومین همه پرسی استقلال را برگزار کند. دادگاه عالی بریتانیا باید تصمیم بگیرد که آیا این کار بدون رضایت دولت بریتانیا قانونی است یا خیر.

در ادامه این گزارش آمده است: همه پرسی استقلال در اسکاتلند در سال 2014 برگزار شد. پس از وقوع برگزیت بحث ها در این باره دوباره شعله ور شد. حالا مرگ الیزابت دوم، ملکه بریتانیا نیز انگیزه جدیدی به بحث استقلال داده است.

حزب حامی استقلال (حزب ملی اسکاتلند) در انتخابات پارلمانی اخیر اکثریت را از دست داد. نیکولا استورجن، نخست وزیر اسکاتلند و حزب ملی اسکاتلند (SNP) وی و شریک ائتلافی آنها، سبزهای اسکاتلند، طرفدار برگزاری دومین همه پرسی استقلال هستند. در 28 ژوئن 2022، نیکولا استورجن قانونی را اعلام کرد که می تواند یک همه پرسی جدید راه اندازی کند. برگزاری این همه پرسی اساساً تنها با موافقت لندن امکان پذیر است - که دولت انگلیس البته تاکنون آن را رد کرده است.

استورجن برای اینکه این مسئله را مورد ارزیابی قرار دهد که آیا برگزاری همه پرسی دوم استقلال اسکاتلند بدون رضایت لندن قانونی است یا نه، به دادگاه عالی بریتانیا مراجعه کرده است. جلسه این دادگاه برای 11 تا 12 اکتبر برنامه ریزی شده است. برگزاری همه پرسی مجدد هم برای 19 اکتبر 2023 برنامه ریزی شده است.

در این میان برگزیت شرایط را تغییر داده است. اکثریت اسکاتلندی ها خواهان ماندن در اتحادیه اروپا بودند و در سال 2016 در همه پرسی برگزیت به آن رای دادند. حتی در حال حاضر، بسیاری خواهان بازگشت به اتحادیه اروپا هستند. اکثر اسکاتلندی ها بوریس جانسون و دولتش را دوست نداشتند. اسکاتلندی ها چندین دهه است که محافظه کارانه رأی نداده اند و احساس می کنند که توسط دیگران اداره می شوند. اظهارات لیز تراس، نخست وزیر جدید بریتانیا، در جریان مبارزات انتخاباتی داخلی حزبش درباره نیکولا استورجن هم اخیرا باعث خشم اسکاتلند شده بود.

وزیر اسکاتلند انگلیس در لندن بر این عقیده است که اگر 60 درصد اسکاتلندی ها موافق برگزاری همه پرسی دوم باشند در آن صورت باید همه پرسی دوم برگزار شود. اما اسکاتلندی ها با این 60 درصد بسیار فاصله دارند. این نشان می دهد که احتمال وقوع این همه پرسی دوم از دیدگاه لندن بسیار کم است.

با این حال، مرگ ملکه الیزابت دوم در 8 سپتامبر انگیزه ای دوباره به تلاش های استقلال در این زمینه بخشید. بسیاری ملکه را ضامن اتحاد بین انگلستان و اسکاتلند می دانستند. مفسران سیاسی به چارلز سوم پادشاه جدید اعتماد ندارند که چنین شایستگی را داشته باشد. با این حال، حتی در میان طرفداران استقلال، نظرات در مورد اینکه اسکاتلند در صورت مستقل شدن باید چه شکلی از حکومت را اتخاذ کند - مانند کانادا یا استرالیا بخشی از سلطنت باقی بماند، یا تبدیل به یک جمهوری با رئیس دولت سکولار شود، متفاوت است.

یک استدلال علیه Scexit این است که بهتر است در بحران ها تنها نباشیم، مثلاً در بحران کرونا. بسیاری از اسکاتلندی ها از اینکه بخشی از پادشاهی در طول همه گیری بودند خوشحال بودند و این عمدتاً به دلیل برنامه واکسیناسیون بسیار موفق تر بریتانیا در آغاز این بحران بود.

در ادامه این گزارش آمده است: اسکاتلند داوطلبانه بخشی از بریتانیا است. اما این اتحادیه فقط با اجماع کار می کند، یعنی بر اساس رضایت متقابل . با این حال، دولت اسکاتلند می گوید که این دیگر در اسکاتلند صدق نمی کند چرا که در انتخابات می 2021، تقریبا 49 درصد به احزاب استقلال، یعنی به حزب ملی اسکاتلند و سبزها رأی دادند. به اعتقاد دولت اسکاتلند این یک سیگنال واضح برای تمایل گسترده اسکاتلندی ها برای استقلال است و بنابراین ممنوعیت همه پرسی دوم اقدامی غیر دموکراتیک از طرف لندن است. با این حال، همه پرسی دوم تنها با تایید لندن از نظر قانونی امکان پذیر است.

لیز تراس، نخست وزیر جدید بریتانیا هم مانند سلف خود، "بوریس جانسون"، همه پرسی دوم برای استقلال اسکاتلند را رد می کند. جانسون پس از پیروزی در انتخبات در سال 2021، استدلال کرد که همه پرسی 18 سپتامبر 2014 یک رای گیری برای این نسل در نظر گرفته می شود. در آن زمان، 55.3 درصد از اسکاتلندی‌های مورد بررسی، مخالف جدایی از بریتانیا و در نتیجه مخالف استقلال اسکاتلند از انگلیس، ولز و ایرلند شمالی بودند. حالا تنها هفت سال از آن زمان می گذرد که به طور قابل توجهی کمتر از دوران تغییر یک نسل است.

نیکولا استورجن به دادگاه عالی بریتانیا درخواست داده تا ببیند آیا می‌توان همه‌پرسی دوم را بدون رضایت لندن برگزار کرد یا خیر.

اگر قضات این دادگاه به این نتیجه رسیدند که برگزاری یک همه پرسی دیگر غیرقانونی است، استورجن همچنان یک طرح B را مد نظر دارد. وی در این باره گفته است: اگر قانون بگوید امکان ندارد، انتخابات عمومی بعدی به یک همه پرسی عملی تبدیل خواهد شد. سپس حزب او به طور انحصاری مبارزات انتخاباتی را تنها بر اساس استقلال اسکاتلند پیش خواهد برد.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: فیلیپا ویتفورد از مدافعان استقلال اسکاتلند در رادیو آلمان گفت که آنها می خواهند کنترل ذخایر مواد خام اسکاتلند را دوباره به دست بگیرند. به گفته وی اسکاتلند دو سوم گاز بریتانیا و یک چهارم انرژی سبز آن را تولید می کند. با این حال، طبق یک مطالعه، به دلیل بحران انرژی، این خطر وجود دارد که بیش از 70 درصد اسکاتلندی ها در سال آینده دچار فقر انرژی شوند.

نیکولا استورجن، وزیر اول اسکاتلند وعده برگزاری همه پرسی برای 19 اکتبر 2023 را داده است. البته در حال حاضر برای برگزاری همه پرسی جدید، حتی برای دولت اسکاتلند، خیلی زود است. زیرا برای آن، مدافعان استقلال به اکثریت باثبات و واضح در نظرسنجی ها نیاز دارند. در غیر این صورت، همه پرسی دوم مانند سال 2014 به پایان خواهد رسید.

اتحادیه اروپا هم خواهان بازگشت اسکاتلندی های طرفدار اروپا است. چرا که اگر بخشی از بریتانیا بازگردد، یک موفقیت سیاسی برای اتحادیه اروپا خواهد بود. اما این روند پیچیده است، چون در این صورت اسکاتلندی ها باید از صفر شروع کنند. آن ها ابتدا باید برای عضویت درخواست دهند و سپس تمام الزامات اقتصادی، سیاسی و قانونی را رعایت کنند. با این حال، کسری بودجه بالای اسکاتلند برای اتحادیه اروپا یک مانع محسوب می شود.

علاوه بر این، ورود اسکاتلند در اتحادیه اروپا به این معنی است که اروپایی ها مرز خارجی با بریتانیا خواهند داشت. این شرایط را بسیار پیچیده می کند همانطور که از مثال ایرلند شمالی می توان دید. بنابراین اتحادیه اروپا با یک مشکل سیاسی بسیار جدی روبرو خواهد شد.

مانع دیگر ارز است. اتحادیه اروپا علاقه‌ای به پذیرش کشوری با واحد پولی خود را ندارد، اما می خواهد که عضو جدید یورو را بپذیرد. با این حال، اسکاتلند هنوز در این مورد تصمیم نگرفته است.

بهر حال اگر اسکاتلندی ها بروند، این یک نقطه عطف عمیق برای انگلیس خواهد بود. شاید بتوان حدس زد که این می تواند آغاز پایانی برای بریتانیا باشد. از آنجا که این فقط اسکاتلندی ها نیستند که در این پادشاهی خوشحال نیستند - بسیاری از مردم ایرلند شمالی نیز به طور فزاینده ای به ایده خروج علاقه مند می شوند. با این حال، اینها تحولات احتمالی در یک دوره زمانی بسیار طولانی هستند. هیچ چیز یک شبه در بریتانیا تغییر نخواهد کرد.

لیز تراس، نخست وزیر جدید انگلیس هم در دوران مبارزات انتخاباتی خود با بیان اینکه اگر به پست نخست‌وزیری این کشور برسد، "تحت نظر او" هیچ نوع همه‌پرسی استقلالی در اسکاتلند برگزار نخواهد شد، وعده داد تا "اتحادیه بریتانیا" را تقویت و از آن دفاع کند.

تراس اظهار داشت: ملی‌گراهای اسکاتلندی پذیرفتند که همه‌پرسی استقلال آن‌ها فرصتی است که تنها یک بار در هر نسل پدید می‌آید و من آن‌ها را به حفظ این دیدگاه وادار خواهم کرد.

ارسال نظرات