۲۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۳
کد خبر: ۷۱۹۵۵۳
میراحمدی:

مراسم اربعین امسال استثنایی بود/ عبور ۳ میلیون و ۴۶۱ هزار زائر ایرانی از مرز‌ها

مراسم اربعین امسال استثنایی بود/ عبور ۳ میلیون و ۴۶۱ هزار زائر ایرانی از مرز‌ها
رییس ستاد مرکزی اربعین با اشاره به تلاش‌ها برای برگزاری هرچه بهتر مراسم اربعین گفت: به فضل الهی امسال یک اربعین استثنایی داشتیم.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، سید مجید میراحمدی رئیس ستاد مرکزی اربعین در گفت و گویی درباره آخرین وضعیت مرزهای ایران و عراق و ورود و خروج زائران مراسم اربعین حسینی به کشور گفت: تا ساعت یک ظهر امروز ۳ میلیون و ۴۶۱ هزار زائر ایرانی از مرزهای عراق عبور کرده‌اند و ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار نفر نیز به کشور بازگشته‌اند.

وی بیان کرد: برای اولین سال است که در هنگام بازگشت زائران از مراسم اربعین، محدودیت ترافیکی اعلام نشده و گره ترافیکی نیز وجود نداشته است. همچنین برای اولین بار است که در ایام اربعین، ماندگاری مسافران از پایانه‌های مرزی برای بازگشت به شهرهایشان، از ۲۴ تا ۳۶ ساعت به کمتر از نیم ساعت تبدیل شده است.

رئیس ستاد مرکزی اربعین ادامه داد: علت این مسئله نیز این است که در این مدت ما تمام ظرفیت‌های ترابری کشور را بسیج کردیم و طی برنامه ریزی هوشمندانه که ستاد مرکزی اربعین داشت، موفق شدیم تا این موفقیت را محقق کنیم؛ عده‌ای دست یافتن به این مهم را غیرممکن می‌دانستند ولی بحمدالله این اتفاق افتاد.

میرمحمدی با اشاره به توجه زائران به توصیه ستاد اربعین برای زودتر آغاز کردن سفر اربعین و بازگشت سریع‌تر به کشور اظهار کرد: بحمدالله با همکاری مردم عزیز موفق شدیم که در ماه صفر، ورود و خروج زائران را تقریباً دو مرحله‌ای کنیم.

وی افزود: پیش از این معمولاً زائران از دهم ماه صفر به عراق می‌رفتند و اکثراً در روز اربعین یا فردای آن به کشور باز می‌گشتند ولی این بار در دهه اول صفر، بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر به عراق رفتند که در سال‌های پیش در این بازه اصلاً چنین جمعیتی از مرزهای ما خارج نمی‌شد. نزدیک به ۷۰ درصد زائران ما قبل از اربعین به کشور بازگشتند که الحمدالله این نیز موفقیت خوبی است.

رئیس ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه در پایانه‌های مرزی نیز خدمات موکب‌های ما بسیار خوب بود، گفت: روزانه بین ۴۰ تا ۵۰ قالب یخ تولید یا خریداری شده و توزیع می‌شد؛ آب و برق پایدار نیز در مرزها فراهم بود و با وجود مصرف بسیار زیاد، بحمدلله ما حتی یک لحظه قطعی آب و برق در شهرستان‌های مرزی نداشتیم. سایه‌بان‌ها و مه‌پاش‌ها نیز برای اینکه به زائران در مقابل گرما مصونیت بدهد، فراهم شده بود.

رئیس ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه مجموعا به فضل الهی امسال یک اربعین استثنایی داشتیم، بیان کرد: این شرایط نهایتا منجر به این شد که حضرت آقا آن تعابیر را راجع به اربعین امسال داشتند که برای همه خادمان اربعین مدال افتخاری است که توسط مقام معظم رهبری بر روی سینه‌های آن‌ها نصب شد.

وی درباره فوت شدگان ایرانی در مراسم اربعین امسال در عراق اظهار کرد: در اربعین امسال ما ۹۱ نفر فوتی در خاک عراق داشتیم، در حالی که در سال ۱۳۹۸، آمار فوتی‌ها ۱۳۴ نفر بود. این در حالی است که ما امسال با گرمای حدود ۵۰ درجه مواجه بودیم ولی در سال ۱۳۹۸، گرما به این شدت نبود.

میراحمدی ادامه داد: اکثر فوتی‌های امسال ما نیز کسانی بودند که متاسفانه به توصیه‌های ستاد مرکزی اربعین توجه نکردند، یعنی عمدتاً یا دارای سن بالا بودند یا بیماری‌های زمینه‌ای داشتند و ما در اطلاع‌رسانی‌هایمان به این دسته از افراد توصیه کرده بودیم که از سفر اجتناب کنند.

ارسال نظرات