۳۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۳
کد خبر: ۷۱۹۸۱۷

یکی از اهداف تمام برنامه‌ها باید افزایش جمعیت باشد

یکی از اهداف تمام برنامه‌ها باید افزایش جمعیت باشد
«تمامی برنامه‌ها باید پیوست افزایش جمعیت داشته باشند» عنوان پویشی است که مردم خواستار اقدام سریع وجدی قانون‌گذاران و اندیشمندان برای نجات کشور ازخطر پیری جمعیت شده‌اند.

به گزارش گروه جمعیت و خانواده خبرگزاری رسا، جمعیت جوان ایران که زمانی فخرش را به عالم می‌فروختیم، با کاهش نرج باروری در کشور و کاهش موالید، به سمت پیری می‌رود. کار آن‌قدر به جای باریک کشیده که تنها ۵ سال برای جبران فرصت داریم. رهبر انقلاب نیز در ۲۴ مرداد سال ۱۳۹۸ فرمودند: «الان آمار فرزندآوری ما به‌قدر جانشینی هم نیست. یعنی کمتر از جانشینی است... این معنایش این است که ما تا سی سال دیگر یک جامعهٔ پیر داشته باشیم. خطر بزرگی است...».

«تمامی برنامه‌ها باید پیوست افزایش جمعیت داشته باشند.» عنوان پویشی است که مخاطبان فارس من ثبت کرده‌اند و در آن خواستار اقدام سریع و جدی قانون‌گذاران و اندیشمندان برای نجات کشور از خطر پیری جمعیت شده‌اند.

با ثبت‌کنندهٔ این پویش تماس گرفتیم تا از دغدغهٔ ایشان جویا شویم. آقای تنکابنی می‌گوید: «تمام برنامه‌های توسعه و چشم‌انداز، برنامه‌های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و...، بودجه‌بندی‌ها و قوانین باید پیوست افزایش جمعیت داشته باشند؛ به‌خاطر بحث پیری جمعیت که پیش روست و لزوم جوان‌سازی جمعیت. تمام طرح‌ها باید بر این مبنا باشند، چون اولویت کشور و نظام، بحث جمعیت است.».

تنکابنی با اشاره به نقش قوانین حمایتی از فرزندآوری، می‌افزاید: «در شرکت‌ها، ادارات و سازمان‌ها، باید آیتم‌هایی در حقوق و مزایا و نیز خدمات قرار دهند که از افزایش جمعیت حمایت کند؛ مثلاً مرخصی زایمان، مسائل رفاهی، اعطای تسهیلات، تشویق‌ها، حتی طرح‌های استفاده از اماکن عمومی، پارک‌ها و مکان‌های تفریحی، مترو و...».

ثبت‌کنندهٔ این پویش با انتقاد از تولیدات ضدجمعیتی صداوسیما می‌گوید: «یکی از ابزارهای مؤثر بر جمعیت، رسانه است. الان بیشتر تولیدات رسانه‌ای مانند فیلم، سریال، آگهی و تبلیغات، مسابقات تلویزیونی و... ضد جمعیت هستند و بر سبک زندگی غربی، خانواده‌های کم‌جمعیت، تک‌فرزندی، زندگی با حیوانات و... تأکید دارند. در فرهنگ و رسانه باید پیوست جمعیتی داشته باشیم. مثلاً در فیلمنامه‌نویسی باید این مسائل رعایت شود و خانواده‌های پرجمعیت، شاد و گرم نشان داده شوند.».

تنکابنی در انتها با تأکید بر اهمیت جمعیت بر قدرت تولید، سرمایه و اقتدار کشور می‌گوید: «به طور کلی در برنامه‌های کلان توسعه که قرار است نوشته شود، جمعیت باید به طور جدی لحاظ شود. چون اولویت اول نظام و بسیار حیاتی است».

ارسال نظرات