۳۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۴
کد خبر: ۷۱۹۹۰۴
آیت الله سیفی مازندرانی:

جمهوری اسلامی به رونق حجاب کمک کرده است

جمهوری اسلامی به رونق حجاب کمک کرده است
آیت الله سیفی مازندرانی در بررسی نقش حکومت در نهادینه سازی حجاب گفت: حکومت نمی تواند از امر اجتماعی حجاب غفلت کند و جمهوری اسلامی در رونق حجاب نسبت به قبل کمک کرده است.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله علی اکبر سیفی مازندرانی استاد درس خارج حوزه علمیه قم در نشست «بررسی فقهی نقش حکومت اسلامی در نهادینه سازی فرهنگ حجاب» که امروز در مؤسسه معهد الاجتهاد برگزار شد گفت: ترک نماز معصیت مخفی است که ضرری برای جامعه ندارد و در محدوده دخالت حاکم شرع نیست اما همان شخص بی نماز اگر در جامعه مردم را به بی نمازی ترغیب کرد وظیفه حاکمیت است جلوی آن را بگیرد.

وی در پاسخ به شبهه نبود مستندی در سیره معصومین مبنی بر اجباری بودن رعایت حجاب، ابراز کرد: اینکه رسول خدا و امیر مؤمنان اجبار به حجاب نمی کردند دلیلی ندارد و از ائمه معصومین روایاتی آمده اگر زنی منجر به فساد کسی شد مجازات می شود و حتی امام معصوم به فردی اجازه داده مادرش را حبس کند چون از مرد نامحرم احتراز نمی کرده است.

این استاد حوزه علمیه قم گفت: فعل معصوم حجت است و شامل انجام و ترک می شود و وقتی فعل معصوم در تعارض با ادله لفظیه باشد اینجا فعل، برداشت های مختلفی دارد که باید فهمید از چه باب معصوم چنین فعالیتی انجام داده است؛ روایات به ما می گوید رعایت حجاب وجوب شرعی دارد و اگر معصوم در جامعه آن را قانون نکرده و برای اجرا سازوکار نچیده حتما دلیلی داشته است.

وی در ادامه با اشاره به حضور یک زن نزد پیامبر، گفت: زنی در خصوص حقوق زن بر مرد در خانه سؤال کرد و وقتی جواب شنید خطاب به رسول خدا گفت من این اسلام را نمی خواهم؛ هنوز وقت آنکه بتوان حجاب را قانون و اجبار در جامعه کرد در زمان پیامبر و امیر مؤمنان که حکومت در دست داشتند نرسیده بود اما روایات و آیات نشان می دهد حجاب از نظر اسلام کاملا واجب است.

آیت الله سیفی مازندرانی تصریح کرد: در زمان نبی مکرم حضرت دستور داد همه لشکریان پیش از نبرد محاسن خود را خضاب کنند و آیا می توان برداشت کرد که در اسلام ریش خضاب کردن واجب است؟ خیر؛ زیرا آن فعل در یک زمان خاص نیاز بود زیرا اسلام در قلت نیرو قرار داشت و با رنگ کردن ریش سالخوردگان نیز در نگاه دشمن در خیل جوانان حساب می شدند؛ از حضرت امیر هم در یکی از جنگ ها سؤال شد که امیر مؤمنان در پاسخ فرمود امروز گستره اسلام وسیع شده، طرفدارانش زیاد شدند و در حال اضطراب نیست از این رو به حکم اولی شرع بر می گردیم.

وی با اشاره به اینکه امیرالمومنین دشمنان سر سختی داشت که آماده فتنه گری بودند گفت: در زمان رسول خدا و امیرالمومنین آمادگی امت برای این قضیه وجود نداشت. ائمه پس از حضرت امیر نیز مبسوط الید نبودند و نمی توانستند این حکم را اجبار کنند. اولین حکومت اسلامی که به رهبری فقیه پا گرفته است و به درخت تناوری تبدیل شده همین جمهوری اسلامی است که هیچ فتنه ای نمی تواند آسیبی به کیان آن وارد کند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به تعبیر «جلباب» و «خُمُر» در آیات قرآن اظهار داشت: جلباب که در قرآن آمده به نظر می رسد پوششی شبیه به چادر را مد نظر دارد و در پاسخ به کسانی که معتقدند که «جلباب» شبیه مقنعه است باید گفت «خمر» در جایی دیگر به معنای مقنعه آمده و اقرب این است که «جلباب» در معنایی دیگر باشد؛ پوشاندن موی سر بین شیعه و سنی واجب است و همین اتفاق قول بر وجوب، یکی از ملاک های تشخیص ضروری دین است.

وی با بیان اینکه اقامه حجاب یعنی جلوگیری از بی حجابی بیان کرد: کشف حجاب موجب فساد جامعه می شود و خداوند نظر به زنان را حرام کرده برای اینکه مردان تحریک نشوند و در روایتی آمده وقتی چشم مالامال از شهوت شود ایمان سلب می شود و باب انواع ضلالت ها باز خواهد شد؛ با کشف حجاب جامعه اسلامی فاقد امنیت اخلاقی می شود و این تعرض به اکثریت است؛ مشروعیت و وجوب حجاب به فرمان خدای تعالی است و همه مومنین باید به حکم عقل و دفع عقاب اخروی گام بردارند.

آیت الله سیفی مازندرانی اظهار داشت: مسأله حجاب فرمان خدا است و از قرآن مجید گرفته شده است؛ استقرار حجاب زنان در جامعه مومنین مصداق بارز معروف است و بی حجابی مصداق بارز منکر است؛ بی حجابی از زمان رضاخان ایجاد شد و اولین شخصی بود که کشف حجاب را اجبار و قانون کرد. اگر جمهوری اسلامی ایران از مدرنیزه ترین کشورهای دنیا بشود و اقامه دین در آن نباشد به هدف رسول خدا نزدیک شده است؟ خیر.

وی در پاسخ به القائاتی مبنی بر معکوس شدن تلاش های جمهوری اسلامی در خصوص امر حجاب و گرایش مردم به بی حجابی، تصریح کرد: چنین چیزی نیست که نظام جمهوری اسلامی عامل بی حجابی باشد زیرا بدون شک و تردید اوضاع حجاب بهتر از گذشته است و هر کسی که زمان طاغوت را درک کرده می تواند تصدیق کند؛ اختیاری بودن حجاب پشت پا زدن به دین خدا است و وقتی واجب شد بر حاکم اسلامی لازم است که اقامه واجبات کند. 

آیت الله سیفی مازندرانی با اشاره به ظرفیت های نظام جمهوری اسلامی گفت: اقامه حجاب امر سهلی است و جمهوری اسلامی می تواند آن را اجرا کند اما عزمی وجود ندارد؛ در طول این ۴۰ سال در صدا و سیما ندیدم که از حجاب تبلیغ کنند؛ انواع تبلیغات اقتصادی مبتذل را نشان می دهند اما حجاب را تبلیغ نمی کنند؛ قرار دادن مزایای مالی و فرهنگی پذیرش در ادارات برای افراد با حجاب می تواند اقدام ایجابی در خصوص نهادینه سازی حجاب باشد.

استاد درس خارج حوزه علمیه گفت: من قبول ندارم که در جمهوری اسلامی حجاب کمرنگ شده بلکه از بسیاری کشورهای اسلامی و حتی ایران قبل از انقلاب بهتر است اما کم کاری هایی صورت گرفته برای مثال در ادارات و بیمارستان ها حجاب بسیار مورد غفلت قرار گرفته است. 

وی با اشاره به ضرورت تخصصی شدن «امر به معروف» ابراز کرد: برای ورزش در جمهوری اسلامی وزارت خانه ایجاد شده اما مسأله امر به معروف و نهی از منکر وزارت خانه ندارد. مسؤولین آموزشی رشته ای برای امر به معروف ایجاد کنند زیرا نیروی انتظامی نمی تواند آن را اجرا کند و یک بحث کاملا تخصصی است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم در پاسخ به سؤالی در خصوص روش و منش حضرت علی(ع) در اولویت دادن اصلاح حکمرانی اسلامی بر اجرای احکام الهی، افزود: حضرت امیر در بسیاری از خطبه های خود دغدغه عامة الناس را دارد و سعی دارد دغدغه عدالت آن ها را پیاده کند در حال حاضر نیز عده زیادی از مردم دغدغه حجاب را دارند و جمهوری اسلامی باید به مطالبه این مردم توجه کند؛ در حال حاضر حجاب خواست اقلیت نیست بلکه اکثر جامعه خواستار این مسأله هستند.

ارسال نظرات