۰۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۳
کد خبر: ۷۲۰۰۰۱
حجت الاسلام رستمی:

نرمش قهرمانانه امام رضا تاکتیکی نظامی بود

نرمش قهرمانانه امام رضا تاکتیکی نظامی بود
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به سلوک سیاسی ائمه گفت: نرمش قهرمانانه ائمه نیز به نوعی مبارزه بود تا فرصتی برای مسلمانان و حفظ اسلام ناب فراهم شود.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علی اکبر رستمی عضو هئیت علمی دانشگاه رضوی صبح امروز در همایش ملی «سیره سیاسی حضرت رضا(ع) از نظریه تا عمل» که در موسسه فرهنگی آستان قدس رضوی برگزار شد، با اشاره به اصول سلوک سیاسی امام رضا(ع) گفت: در یک نگاه کلان به سیره سیاسی معصومین تنوع عجیبی را شاهد هستیم که باید همه آنها را به مثابه موضعگیری یک انسان ۲۵۰ساله دانست.

وی افزود: این تنوع سیاسی به لحاظ زمان و مکان تغییر پیدا کرده است و اگر تضادی مشاهده می شود در واقع سیر یک خط اعتقادی و سیاسی است که در نوع خود بهترین خط مشی در همان ادوار زمانی بوده است.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به تعاملات سیاسی معصومین ابراز کرد: با مطالعه تاریخ اهل بیت(ع) و به تعبیری این انسان ۲۵۰ ساله علت تنوع تعاملات و سیره سیاسی را در می یابیم که حفظ اصل دین و شیعیان و هدایت قاطبه مسلمین در همه اعصار ملاک بوده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه رضوی افزود: اگر بخواهیم تحلیل و سوالاتی که در رابطه به موضعگیری ها برایمان پیش می آید را حل کنیم باید اصول سلوک سیاسی اهل بیت خصوصاً حضرت امام رضا(ع) را بررسی کنیم تاعلاوه بر پذیرش تعبدی و اعتقادی اقناع عقلی نیز حاصل شود.

وی با تشریح صلح حدیبیه خاطرنشان کرد: وقتی اصحاب به رسول خدا اعتراض کردند، ایشان فرمودند صلح مقدمه ای برای فتح نهایی است یعنی حضرت پشت پرده و مصلحت ها می دانند و بر همین اساس مواضعی را به نفع اسلام اتخاذ می کردند.

حجت الاسلام رستمی ادامه داد: یک اصل موجود در تمام اصول سیاسی ائمه اصل مصلحت گزینی و به تعبیری نرمش قهرمانانه در راستای اعتلای اسلام بود.

وی افزود: ظاهراً مواضع نرمش اما باطن آن تاکتیکی نظامی بود و هر دو مبارزه بود منتهی یکی مبارزه نرم و دیگری مبارزه قاطعانه است.

ارسال نظرات