۰۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۵
کد خبر: ۷۲۰۱۵۷
رئیس انجمن کلام حوزه:

امامت و سیاست تفکیک ناپذیر است

امامت و سیاست تفکیک ناپذیر است
حجت الاسلام سبحانی با اشاره به مفهوم امامت در ادبیات و معارف اهل بیت(ع) گفت: رابطه امامت و سیاست امری تفکیک ناپذیر بوده و گستره بلند امامت و سیاست در هم تنیده شده است.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی رئیس انجمن کلام حوزه صبح امروز در دومین روز از همایش بین المللی «سیره سیاسی امام از نظریه تا عمل» که در موسسه علمی-فرهنگی آستان قدس رضوی در قم برگزار شد، گفت: امامت به معنی راهبری و حرکت یک جامعه و سیاست به معنای تدبیر اداره جامعه برای رسیدن به اهدافی است.

وی افزود: وقتی به واقعیت حرکت اجتماعی نگاه می کنیم هر دو واژه سیاست و امامت وجود دارد و از پرسش های اصلی رابطه امامت به معنای مفهوم عام و سیاست به معنای حرکت وجود دارد و پس از رحلت پیامبر در دنیای اسلام نیز همواره این پرسش مطرح بوده است.

رئیس انجمن کلام حوزه با بیان اینکه امامت نقطه مشترک نحله های اسلامی است، ابراز کرد: در تاریخ فردی را سراغ نداریم که به صراحت امامت و ضرورت آن را انکار کرده باشد، پس اختلاف در کجاست و ریشه این اختلاف به کجا برمی گردد.

وی ادامه داد: برخی معتقد هستند اختلاف در شرایط حاکم و ماهیت حکومت و رهبری است و اساساً جنس امامت و قلمرو هدایت چگونه است که در بررسی های دقیق تر در تعریف مکاتب از اداره جامعه و جایگاه امام و رهبری برگشت دارد.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی با تشریح چیستی امامت اظهار کرد: تلقی رابطه امامت و سیاست حتی در بین شیعیان امامی سبب اختلاف شده است و برخی با همین تلقی از امامت از مسیر اصلی جدا شدند که واقفیه، فطحیه که در مصداق یا تئوری ها اختلاف کرده و به دلیل عدم درک صحیح از امامت از قطار هدایت تام خارج شدند.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه سکولارها امامت را از سیاست جدا می دانند، تصریح کرد: برخی از شیعیان و اهل سنت امامت را امری مختص به هدایت بیان می کنند و سیاست را از شئون امامت خارج کرده و سیاست و اداره جامعه را به حاکم واگذار می کنند و بین سیاست ظاهری و امامت باطنی جدا می کنند.

رئیس انجمن کلام حوزه گنگ بودن مفهوم و معنای امامت را بدلیل نشناختن امامت دانست و خاطرنشان کرد: وقتی به معارف قرآنی و ادبیات امامت برمی گردیم مشاهده می شود که رابطه امامت و سیاست امری تفکیک ناپذیر بوده و گستره بلند امامت و سیاست در هم تنیده شده است.

وی با اشاره به تفاوت های بین حکومت و حاکمیت افزود: حاکمیت و حکومت مدیریت بر رفتار و حکمرانی مدیریت بر اهداف است و حاکمیت مدیریت بر روی نهادها و مناسبات داخل سازمان است و در حکمرانی مدیریت بر روی ظرفیت ها است و مقوله حکمرانی لزوماً کار دولت نیست.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی با اشاره به تفاوت های بیان شده بین حاکمیت و حکومت ادامه داد: حاکمیت همیشه دولت محور است و حکمرانی از سطح ملت آغاز می شود لذا دولت شهری نداریم اما حکمرانی شهری و روستایی داریم از این منظر وقتی به روایات مراجعه می کنیم مفهوم روایت حکمرانی در گسترده ترین معنای آن است.

ارسال نظرات