۰۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۸
کد خبر: ۷۲۰۱۷۰
آیت الله اراکی عنوان کرد؛

مدیریت سیاسی و اداره جامعه؛ برترین شأن امامت

مدیریت سیاسی و اداره جامعه؛ برترین شأن امامت
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هدف دین را نظم بخشی در جامعه برشمرد و گفت: امامت یعنی مدیریت سیاسی و صاحب فرمان در جامعه و شئون دیگر فرع بر این موضوع است.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله محسن اراکی عضو هیئت رئیسه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم پیش از ظهر امروز در دومین روز از همایش بین المللی «سیره سیاسی امام از نظریه تا عمل» که در موسسه علمی-فرهنگی آستان قدس رضوی در قم برگزار شد، گفت: در عصر امام رضا (ع) فرصتی فراهم شد و امام در تبیین نظریه سیاسی اسلام بهره بسیار بردند.

وی با اشاره به احادیثی از امام رضا (ع) افزود: بخش آغازین حدیث علل الشرایع مربوط به سیاست است که به نظریه وجوب تبیین نظام سیاسی و لزوم دخالت دین و امر و نهی الهی در تنظیم امور پرداخته شده است و اینکه اساساً خدای متعال چگونه باید شناخته شود آیا خدایی که کاری به فرمانروایی بشر ندارد یا اینکه خدا یعنی فرمانروای بشر که به حکم عقل است.

استاد درس خارج حوزه علمیه با بیان اینکه دین به دنبال نظم بخشی به جامعه است، ابراز کرد: اگر خدا به زندگی بشر نظم نبخشد جوامع دچار هرج و مرج و جنگ خواهد شد لذا کار و هدف دین نظم بخشی و دخالت در امور جامعه است و اینکه افرادی می گویند دین از سیاست جداست به این خاطر می باشد که از اساس با دین مشکل دارند.

آیت الله اراکی با بیان اینکه رهبری قابل تعدد نیست، ادامه داد: وقتی خدا بخواهد اداره جامعه را براساس عدل پیش ببرد قطعاً اداره آن جامعه باید برعهده یک امام باشد چرا که تعدد رهبر موجب فساد خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه چه کسی می تواند امام باشد و رهبری جامعه بشر را به عهده بگیرد، تصریح کرد: امامت یعنی مدیریت سیاسی جامعه و امام یعنی صاحب فرمان در جامعه و شئون دیگر فرع بر این موضوع است و اگر نزد خدا مقرب و صاحب اجابت است فرع بر سیاست است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برترین شأن امامت را اداره جامعه برشمرد و خاطرنشان کرد: امام رضا (ع) در حدیثی مفصل در عیون اخبار الرضا جلد یک باب بیست فرمودند امامت یعنی اصلاح دنیا و امنیت جامعه و اجرای احکام و حدود بر عهده امام در جامعه است.

استاد درس خارج حوزه علمیه افزود: اگر در گوشه ای از دنیا حکومتی برپا شد و به امام دسترسی نبود براساس روایات باید فقیه عادل و جامع الشرایط زعامت امت را برعهده گرفته و امور دنیا، امت و جامعه را براساس الگوی سیاسی ائمه معصومین به پیش برد.

وی در پایان به سه حدیث از عیون اخبار الرضا پرداخت و ابراز کرد: امامت به معنای رهبری جامعه برترین شأن و جایگاهی است که خداوند به ائمه معصومین تفویض کرده و به تعبیر صحیح امامت و سیاست عجین در هم هستند و هیچگاه دین جدای از سیاست نبوده و وظیفه امام رهبری جامعه می باشد.

ارسال نظرات