۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۴
کد خبر: ۷۲۰۴۱۵
رئیس مجلس شورای اسلامی:

دفاع مقدس یک فرهنگ است و سرمایه اجتماعی ما ریشه در فرهنگ دفاع مقدس دارد

دفاع مقدس یک فرهنگ است و سرمایه اجتماعی ما ریشه در فرهنگ دفاع مقدس دارد
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان "دفاع مقدس یک فرهنگ است و سرمایه اجتماعی ما ریشه در فرهنگ دفاع مقدس دارد"، گفت: این ارزش‌ها و فرهنگ‌ها هستند که دفاع مقدس را پایدار می‌کنند و از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، محمدباقر قالیباف عصر امروز در همایش بزرگ تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس که در هتل ثامن طرقبه برگزار شد، ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس و یاد شهدا، جانبازان و ایثارگران کشور در جمع بیش از یک‌هزار فرمانده بسیجی استان اظهار داشت: دوران دفاع مقدس در بعدهای مختلف سیاسی، نظامی و اقتصادی یک دفاع همه‌جانبه بود و امروز شاهد نتیجه همه سختی‌هایی که مانع اهداف دشمن در هشت سال دفاع شده‌اند، هستیم.

وی با بیان "دفاع مقدس یک فرهنگ است و سرمایه اجتماعی ما ریشه در فرهنگ دفاع مقدس دارد"، خاطرنشان کرد: این ارزش‌ها و فرهنگ‌ها هستند که دفاع مقدس را پایدار می‌کنند و از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است.

قالیباف با توجه به اینکه اگر دفاع مقدس نبود، همبستگی اجتماعی وجود نداشت، ادامه داد: ما در این دوران بهترین بهره‌وری را داشتیم و باعث احیا و محکم شدن اسلام شدیم، از این جهت جنگ را یک دفاع می‌دانیم که محل تربیت بود، چرا که از اندیشه‌ها و باورهایی که ریشه در مکتب قرآن و اهل‌بیت(ع) داشت بهره می‌بردیم و از عزت و منزلت و ناموس مسلمانان دفاع می‌کردیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ارزش‌ها و نظام ارزشی مبتنی بر دین است، از سرزمینی که همیشه وحدانیت و توحید است دفاع کردیم و بدون شک هشت سال دفاع مقدس یک جنگ برای ما نبود، بلکه مبانی در برابر کفر و استکباری بود که ایستادگی کردیم و اگر امروز در چنین سالگرد و  همایشی دور هم جمع شدیم، توجه به دفاع است.

قالیباف ابراز کرد: دفاع مقدس تنها یک پدیده تاریخی نیست، بلکه باید باور کنیم که یک فرهنگ است و انقلاب اسلامی را یک فرهنگ دفاع مقدس در کشور عمق داد.

وی ادامه داد: تمام حوزه اوراسیا درگیر جنگ و ناامنی هستند، اما امروز ایران اسلامی جزیره ثبات، آرامش و صلح است و این صلح فقط در قدرت است و این قدرت است که صلح را برای کشور آورده و مدیون خون شهدا و فرهنگ جهاد شهادت است.

رئیس مجلس شورای اسلامی برای خدا خالصانه جنگیدن را ازباور و سنت‌های الهی عنوان کرد و افزود: ما اگر از فرهنگ دفاع مقدس فاصله بگیریم، دچار چالش می‌شویم و تنها دلیل موفقیت‌ها قدرت است این در حالی است که شما مردم غیور از ابتدای دوران انقلاب اسلامی کنشگری خلاقانه داشتید و به‌دنبال تولید قدرت بودید که امروزه شاهد صلح و امنیت هستیم.

وی مهم‌ترین و اساسی‌ترین عنصر و عامل بعد از سنت‌های الهی را مردم دانست و گفت: تولید فرهنگ و باور و هیچ حکمرانی جز رو به مردم امکان‌پذیر نیست، یعنی هر سازوکاری که به‌کار می‌گیریم، باید مردمی باشد و با تکیه به خدا و سنت‌های الهی اساس نطام مقدس جمهوری اسلامی پایدار خواهد ماند.

قالیباف در پایان ضمن اشاره به اتفاقات اخیر و فوت مهسا امینی نیز بیان کرد: امروز یکپارچگی مردم فلسفه‌های پیروزی انقلاب برخاسته از قرآن کریم است و ما باید بدانیم جامعه‌مان را دشمنان ساختگی می‌خواهند خراب کنند و اما به‌گونه‌ای پیش خواهیم رفت که همه در سایه نظام جمهوری اسلامی ایران قانونمند عمل کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: این اتفاقی که برای مهسا امینی و فرزندی از فرزندان این سرزمین رخ داد یک حادثه تلخ بود و همه ما ناراحت شدیم و با صراحت اعلام کردیم حتماً این موضوع را رسیدگی خواهیم کرد و باید علت حادثه به‌طور رسمی و روشن اعلام شود.

وی اضافه کرد: این خواست دشمن است تا مردم را مقابل هم قرار دهد. اساس نظام مردم هستند، دشمن هم انسجام و سرمایه اجتماعی را هدف گرفته است، هر کس که کمک کند مردم را مقابل هم قرار دهد اشتباه بزرگی کرده است، قراین و شواهد نشان می‌دهد بعد از حادثه فوت مهسا امینی که اتفاق افتاد، دشمن با یک آمادگی بر بستر این موضوع سوار شد و به میدان آمد و هم علیه تمامیت نظام و امنیت مردم اقدام کرد و کسانی که به‌قصد براندازی به میدان آمدند غصه هیچ کس را نمی‌خورند.

قالیباف گفت:  آنها به‌دنبال اهداف دشمن هستند و طبیعی است که باید با چنین رفتارهایی مقتدرانه برخورد شود، هیچ چیز نباید امنیت مردم و موجودیت نظام را لطمه بزند، خواست دشمن در لطمه به نظام است، باور ما این است که مردم بتوانند نقد آزادانه داشته باشند و اعتراض کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: می‌توان اعتراض کرد، اما باید صف خود را از بدخواهان نظام و مردم جدا کرد. امروز حفظ نظام جمهوری اسلامی اولویت دارد و وحدت مردم و یکپارچگی و انسجام، فلسفه پیروزی و شکل‌گیری انقلاب و دفاع مقدس است؛ جامعه نباید اجازه دهد که دوقطبی‌های ساختگی دشمنان، مردم را به این سمت و سو سوق دهد.

گفتنی است از کتاب "بر فراز آشیانه عنقا" به‌نویسندگی "منصور انوری" در خصوص زندگی‌نامه و رشادت‌های سردار شهید کاوه توسط رئیس مجلس شورای اسلامی رونمایی شد.

انتهای پیام/282+

ارسال نظرات