۱۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۳
کد خبر: ۷۲۰۵۵۹

امکان پذیرش سریع اوکراین در ائتلاف در زمان حاضر وجود ندارد

امکان پذیرش سریع اوکراین در ائتلاف در زمان حاضر وجود ندارد
دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی در پاسخ به درخواست ولادیمیر زلنسکی برای عضویت فوری کشورش در ناتو گفت: امکان پذیرش سریع اوکراین در ائتلاف در زمان حاضر وجود ندارد، ولی کشورهای عضو بر حمایت از اوکراین برای کمک به این کشور در دفاع از خود توافق و تمرکز دارند.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از  گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و رهبران محلی دو جمهوری دونتسک و لوهانسک در منطقه دونباس و مناطق زاپروژیا و خرسون روز جمعه توافق‌نامه‌هایی را در خصوص الحاق این مناطق به ترکیب فدراسیون روسیه امضا کردند.

این مراسم روز جمعه در سالن بزرگ کاخ​​ کرملین برگزار شد و پوتین قبل از امضای این اسناد، درباره پذیرش این مناطق به روسیه سخنرانی کرد.

رئیس جمهوری روسیه اطمینان داد که این کشور هرگز به ساکنان مناطق دونتسک، لوهانسک، زاپروژیا و خرسون خیانت نخواهد کرد و به بازسازی زیرساختارها در این مناطق کمک خواهد کرد. پوتین همچنین گفت که روسیه بر اساس قوانین غرب زندگی نخواهد کرد. وی از کی‌یف نیز خواست تا فوراً درگیری‌ها را متوقف کرده و به میز مذاکره بازگردد.

این در حالی است که روز جمعه، ولادیمیر زلنسکی، رهبر اوکراین گفت: تا زمانی که پوتین در سمت ریاست جمهوری روسیه باشد، کی‌یف با مسکو مذاکره نخواهد کرد.

در حالی که دادگاه قانون اساسی روسیه از هم‌اکنون ثبت قانونی مناطق جدید را آغاز کرده است، انگلستان، آمریکا و کانادا روز جمعه فهرست تحریم‌های خود علیه روسیه را گسترش دادند، بدین ترتیب ، لندن، واشنگتن و اوتاوا محدودیت‌هایی را علیه نمایندگان پارلمانی روسیه، رئیس بانک مرکزی این کشور و علیه مقامات مناطق دونتسک، لوهانسک، زاپروژیا و خرسون اعمال کردند.

این سه کشور در رابطه با همه‌پرسی برگزارشده در منطقه دونباس و دیگر مناطق اوکراین و پیوستن آنها به ترکیب فدراسیون روسیه چنین اقداماتی را انجام دادند.

واشنگتن تحریم‌هایی را علیه نمایندگان دومای دولتی و شورای فدراسیون (سنای) روسیه وضع کرده است. ایالات متحده 109 نماینده دوما و 169 سناتور روس را به فهرست سیاه خود اضافه کرد که برخی از آنها مشمول محدودیت‌های مکرر و مضاعفی شدند.

علاوه بر این، پوتین در سخنرانی خود یادآور شد که چشم‌انداز اعمال تحریم‌ها علیه روسیه همه کشورها را هیجان‌زده نمی‌کند. وی یادآور شد: هرکسی که بخواهد سلطه یکجانبه غرب را به چالش بکشد، دشمن محسوب می‌شود و به‌طور کلی دکترین نظامی آمریکا و ناتو بر اساس سلطه ایجاد شده است.

 نشریه هیل به نشانههایی از فروپاشی اتحاد ناتو به دلیل اوکراین اشاره کرد

نشریه آمریکایی "هیل" (The Hill) با اشاره به این مطلب که اتحاد ناتو در رابطه با اوکراین در معرض تهدید قرار گرفته، امروز در تحلیلی نوشت: از آنجایی که مشکلات اقتصادی بسیار کشورهای عضو اتحاد ناتو را فرا گرفته و بی‌ثباتی سیاسی همزمان ایجاد کرده است، شکاف در بین اعضای ناتو بر سر اوکراین همچنان در حال گسترش خواهد بود.

این مقاله موضع ترکیه که مانع ورود سوئد و فنلاند به ناتو شده در حالی که بقیه اعضا مخالف آن نیستند، را نمونه بارز فروپاشی وحدت در میان اعضای ناتو نامیده است.

این مطلب یادآور شده که وضعیت صادرات غلات اوکراینی به اروپا نیز قابل توجه است: «اوکراین صادرات حجم زیادی از غلات به اروپا را با قیمت‌های کاهش یافته آغاز کرده که ظاهراً خشم کشاورزان اروپایی را برانگیخته و حتی منجر به اعتراضات خیابانی شده است».

به نوشته هیل، اروپایی‌ها همچنین به یاد دارند که چگونه دولت جو بایدن قبل از خروج ناگهانی و ناکارآمد از افغانستان با شرکای خود در ناتو مشورت نکرد که این برخورد نگرانی‌ها در رابطه با غیرقابل پیش‌بینی بودن و غیرقابل اعتماد بودن ایالات متحده به‌عنوان متحد را افزایش داده است.

ارسال نظرات