۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۱
کد خبر: ۷۲۰۷۱۹

رفتارشناسی رسانه‌های بیگانه در اغتشاشات؛ عبور از مردم به هر قیمت!

رفتارشناسی رسانه‌های بیگانه در اغتشاشات؛ عبور از مردم به هر قیمت!
رسانه‌های ضد انقلاب با سانسور حضور مردم در رویدادهای مهم تلاش می‌کنند ذهن جامعه با چالش مواجه شود تا تاکتیک خود که ترکیبی از فشار و چانه زنی است را دنبال کنند!

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، استفاده از عملیات‌های روانی و رسانه‌ای در مقاطع مختلف از انقلاب به خصوص در آوردگاه‌های مهم و حساس، از اقدامات مهم رسانه‌های اپوزیسیون است. بررسی‌های آماری و مطالعاتی در طول سال‌های اخیر گواه این واقعیت است که رسانه‌های غربی دوشادوش کار رسانه‌ای، عملیات روانی را نیز در دستور کار خود دارند و در این رسانه‌ها عملیات روانی و رسانه‌ای لازم و ملزوم یکدیگرند و در این راستا از تاکتیک‌های مختلف هم بهره‌گیری می‌کنند. در این گزاره به تبیین سه تاکتیک رسانه‌های ضد انقلاب خواهیم پرداخت تا پس از آن به این پرسش پاسخ داده شود که «چرا حضور مردم در رسانه‌های فارسی زبان خارجی سانسور می‌شود؟»

تاکتیک انتشار اخبار جعلی و شایعه:

یکی از تاکتیک‌های استفاده شده در رسانه‌های ضد انقلاب انتشار اخبار جعلی و شایعه سازی است، شایعه از کابردی‌ترین تاکتیک‌های مطرح در عملیات روانی است که در اثر خلاء خبری توسط عوامل و عناصر دشمن و مخالفان به فاز اجرایی تبدیل می‌شود.

شایعه را دشمن می‌سازد و عواملش پخش می‌کنند، و در این بین مخاطبان با کم توجهی و بی دقتی آن را پذیرفته و به آن دامن می‌زنند. البته برخی در این بین شایعه را مطابق منافع خود ترویج می‌کنند.

تاکتیک تحریف:

اگر نگاهی به رسانه‌های فارسی‌زبان خارجی بیاندازید، در کانال‌ها و صفحات اجتماعی خود دقیقاً همین خط مشی را در پیش‌گرفته‌اند. این رسانه‌ها و افراد پشت پرده آن‌ها با مدیریت مغرضانه اخبار و اطلاعات، مانع از رسیدن کاربران به تمام حقیقت یا بخشی از آن می‌شوند و درنهایت فکر آنان را به‌دلخواه اغراض خویش هدایت می‌کنند.

درواقع این رسانه‌ها با تحریف حقیقت، اقدامات خوب کشور را به‌طورکلی نادیده می‌گیرند و مشکلات را هرچند کوچک، بزرگ‌نمایی کرده و روی آن‌ها مانور می‌دهند.

تاکتیک سانسور:

یکی از شگردهای رسانه‌های بیگانه در رویدادهای مهم داخل کشور، سانسور است. در این تاکتیک سعی می‌شود فضایی مناسب برای سایر تاکتیک‌های جنگ نرم به ویژه شایعه خلق شود تا زمینه نفوذ آن افزایش یابد. در این تاکتیک با حذف خبر و نشر بخشی دیگر به ایجاد سوال و مهم‌تر از آن ابهام می‌پردازند و بدین ترتیب زمینه تولید شایعات و خبرهای جعلی گوناگون خلق می‌شود.

در تبیین سه تاکتیک مطرح شده باید به حوادث اخیر پس از درگذشت مهسا امینی در تهران و برخی دیگر از استان‌ها پرداخت. رسانه‌های ضدانقلاب پس از بروز ناامنی‌ها به بهانه فوت این دختر جوان، نهایت استفاده را کرده و با ایجاد روایت‌های مخدوش از ماجرا سعی کردند فضا را برای تحرک خیابانی و تحریک مردم آماده کنند.

قسمت جالب ماجرا آنجا است که این رسانه‌های فارسی زبان ایرانی خود را بی طرف معرفی می‌کنند و اخباری که روی خروجی قرار می‌دهند را برگرفته از رویدادهای واقعی-کف جامعه- می‌دانند!

غلامحسین اسلامی فرد کارشناس رسانه با اشاره به تحرکات رسانه‌های بیگانه در قبال تحولات ایران، می‌گوید: بی‌بی‌سی بیشتر خودش را بی‌طرف نشان می‌دهد. اما اصلاً چنین چیزی در عمل معنا ندارد.

کسانی که پژوهش کردند در انگلیس، اعتراف می‌کنند به اینکه بی‌بی سی بی‌طرف نیست. واقعیت هم همین‌طور است. شبکه ایران اینترنشنال هم که به طور مشخص با بودجه عربستان سعودی کار می‌کند و حتماً حمایت‌های مالی شدیدی از آن طرف می‌شود، الان می‌بینیم که آنها کجا قرار گرفته‌اند؟ آنها در واقع طرف مردم نیستند. سردمدارشان رادیو آمریکا و رادیو اسرائیل هستند و آنها هم در همان مسیر راه می‌روند.

از حضور پرشور در اربعین تا پاسخ محکم به اغتشاشگران؛ رسانه‌های بیگانه در خواب!

مصداق دیگر پیرامون تاکتیک سانسور در این رسانه‌ها، دو رویداد مهمی است که اخیراً شکل گرفت. نخست راهپیمایی عظیم اربعین حسینی و دیگری حضور مردم ایران در واکنش به ناآرامی‌های اخیر بود.

در هر دو رویداد رسانه‌های صد انقلاب از یک طرف روزه سکوت اختیار کرده بودند و از سوی دیگر اخبار جهت دار خود را برای تشویش اذهان عمومی منتشر می‌کردند.

زیارت اربعین بزرگترین تجمع دینی جهان است و امسال نیز پس از عبور از شیوع ویروس منحوس کرونا با حضور پرشور امت حسینی برگزار شد اما این حضور در رسانه‌های غربی و بویژه شبکه‌های فارسی زبان زیر تیغ تیز سانسور قرار گرفت. چرا؟

سارا هوشمندی روزنامه نگار در پاسخ به این سوال می‌گوید: پیاده‌روی و زیارت اربعین، قدرت نرم جهان تشیع در برابر معاندان، مخالفان و فرهنگ غرب است و یک مانور بزرگ است و جنبه سیاسی قدرتمندی دارد، از این رو اگر این رویداد در رسانه‌های آنها منتشر می‌شد مجبور بودند که اعتراف کنند یکی از عوامل مهم چنین رویداد کم‌نظیری، نقش کلیدی ایران است.

جمهوری اسلامی، دیپلماسی را صرفاً یک شیوه بازاریابی، نمی‌داند بلکه آن را مجموعه‌ای از استراتژی‌ها و تاکتیک‌های دیپلماتیک می‌داند که در راه خدمت به مسلمانان، آن را به‌کار می‌گیرد.

کار به اینجا ختم نشد، اول و سوم مهر ماه بود که کاسه صبر ایرانی‌ها لبریز شد و در اعتراض به ناهنجاری‌ها و توهین به مقدسات وارد صحنه شدند و از سوی آنها پاسخ محکم به اغتشاشگران و معاندین نظام داده شد. اما باز رسانه‌های ضد انقلاب بر لبه تیغ سانسور حرکت کرده و این حضور را نادیده گرفتند.

ایران اینترنشنال در روزهای گذشته هیاهوی فراوانی برای تحریک به آشوب و اغتشاش در ایران به راه انداخته و اغتشاشات چند نفره را به صورت ویژه‌ای برجسته می‌کرد.

اخبار ایران اینترنشنال بعد از برگزاری «امت رسول الله»

این رسانه که پیش‌تر تریبون خود را در اختیار گروهک‌های تروریستی و تجزیه‌طلب مانند خلق عرب و کومله گذاشته و میتینگ سالانه منافقین را پوشش زنده داده بود، در قبال تجمع میلیونی «امت رسول الله» که سوم مهرماه در تهران و شهرهای مختلف در محکوم کردن اغتشاشات برگزار شد، رویکرد دیگری اتخاذ کرد و سعی بر بایکوت و تخریب این جمعیت گسترده داشت.

تلاش برای بایکوت جوّ ضد آشوب در ایران و حضور میلیونی مردم در شهرهای مختلف در روز سوم مهر در سایر رسانه‌های فارسی زبان ضد ایرانی همچون bbc نیز دیده می‌شود.

اسلامی فرد درباره رویکرد رسانه BBC می‌گوید: برای آنکه بخواهیم در مورد رسانه‌ها قضاوت کنیم یا عملکردشان را بررسی کنیم، مدلی هست که «ساختار کارگزار» نامیده می‌شود. به این معنا که ببینیم اولاً ساختاری که از یک رسانه حمایت می‌کند کجاست و چه کسانی هستند؟

وی گفت: مثلاً برای بررسی بی‌بی‌سی یا صدای آمریکا، ابتدا ببینیم ساختاری که پشت‌صحنه از آنها حمایت مالی می‌کند، یا بودجه آنها را تأمین می‌کند چه کسی است؟ هیچ‌کدامشان تبلیغات ندارند که بگوییم حالا بخشی از آن را مثلاً حامیان مالی آنها یا مثلاً بنگاه‌های اقتصادی تأمین می‌کنند. کتابی با عنوان «افسانه بی‌بی‌سی» به قلم تام میلز نوشته شده است.

او می‌گوید که اصلاً بی‌بی‌سی بخشی از نظام سلطنتی حاکم بر بریتانیا است. ساختار و فرهنگ این شبکه عمیقاً بر اساس گروه‌های قدرتمند و هیئت حاکمه بریتانیا شکل گرفته و این شبکه را تأمین مالی می‌کنند.

با توجه به خط اصلی که به رسانه بریتانیا تزریق می‌شود، حضور مردم در پاسخ به ناهنجاری‌های اخیر حذف و در عین حال به حضور و برگزاری تجمعات غیرقانونی در چند خیابان پایتخت ضریب داده می‌شود؛ فقط کافی است اخبار این رسانه در این چند روز رصد شود، کاملاً سیاست‌های شاگردان ملکه فقید عیان خواهد شد.

بی بی سی و رپرتاژ برای مرگ ملکه!

شبکه بی‌بی‌سی که کاملاً اخبار جهت دار درباره ایران مخابره می‌کند و در فتنه اخیر هم به عنوان یک اتاق آشوب شناخته شده است، بعد از اعلام فوت ملکه بریتانیا، به صورت گسترده به نفع نظام سلطنتی و پادشاه سابق این کشور مطالبی کار کرد که بیش از آنکه جنبه خبری داشته باشد، رپرتاژ بود.

با اعلام خبر درگذشت ملکه الیزابت، بی بی سی فارسی در صفحات خود در اینستاگرام شروع به انتشار مطالبی در این‌خصوص کرد اما بازخورد مردم به‌نحوه خبر زدن این شبکه موجب شد تا کامنت پست‌های مرتبط با ملکه را ببندد و با رپرتاژهایی در مدح ملکه از وی با عناوین اغراق آمیز «ملکه خوش‌قلب» یا «نقطه ثابت در جهان در حال تغییر» یاد کردند.

برخی کارمندان زن این شبکه لباس مشکی برتن دارند و کارمندان مرد نیز با کراوات مشکی در حال گزارش کردن هستند؛ حتی برخی کارکنان آن تنها در صفحه تلویزیون اینگونه نبودند بلکه در صفحات شخصی خود نیز لب به تعریف و تمجید از ملکه ۹۶ ساله گشودند. و این نمونه‌ای دیگر از عملکرد رسانه‌ای است که خود را بزرگترین بنگاه خبری بی طرف معرفی می‌کند!

از بین رسانه‌های ضد انقلاب، صدای آمریکا رسانه‌ای مُرده محسوب می‌شود و حتی اپوزیسیون که زمانی پای ثابت رسانه آمریکایی‌ها بودند، امروز به سمت ایران اینترنشنال-بخوانید سعودی اینترنشنال کوچ کرده‌اند و این برخورد سرد با صدای آمریکا خود گواهی بر انفعال رسانه فارسی زبان ایالات متحده است، با این حال آنها هم تمام تلاش خود را به کار بستند تا با انتشار اخبار جهت دار و حمایت از آشوب گران و اغتشاشگران، پازل سه تاکتیک رسانه‌ای که در ابتدای این مطلب به آن اشاره شد را تکمیل کنند.

رفتارشناسی رسانه‌های بیگانه در اغتشاشات/ عبور از مردم به هر قیمت!

پیام تیرانداز کارشناس رسانه با اشاره به سانسور حضور مردم در رسانه‌های ضد انقلاب هم، گفت:: همانطور که دیدید مردم کار خودشان را بلد هستند و به خیابان آمدند و کار را جمع کردند نسخه اغتشاشگران را در هم پیچیدند. این نشان می‌دهد مردم خیلی آگاه هستند و تکلیف خودشان را می‌دانند.

وی با بیان اینکه دشمنان کوچک‌ترین مسائل را به نظام دینی و حکومتی ما ربط می‌دهند، هیچ ابایی هم ندارند، به راحتی دروغ می‌گویند، تهمت می‌زنند، از روش‌های شیطانی استفاده می‌کنند و… و.، می‌گوید: در حادثه اخیر هم ما لحظه‌ای رصد می‌کردیم، می‌دیدیم برای رسانه‌های دشمن انگار در دنیا هیچ اتفاقی رخ نداده و تمام حواس آنها به اغتشاشات در ایران بود؛ فوت خانم امینی هم بهانه اینها شد.

ترکیبی از فشار و چانه‌زنی

علیرضا داودی کارشناس رسانه هم درباره تلاش رسانه‌های بیگانه برای براندازی و سانسور حضور مردم در صحنه‌های حساس، گفت: مدلی که آنها دارند کار می‌کنند بحث ترکیبی است. ترکیبی از فشار و چانه‌زنی در بیرون، فشار و چانه‌زنی در درون. یعنی دو قطب را همسان می‌بینند و مثبت و منفی نمی‌بینند. هر دو قطب را دارند منفی به جلو می‌برند یا به معنایی دیگر، به نفع خود آن‌ها مثبت به جلو می‌برند. چرا؟ چون متوجه شدند که هر چه قدر فشار رسانه‌ای را از بیرون بیاورند، امکان عملیات‌سازی آن در درون معادل آن فشاری که از بیرون آوردند ایجاد نمی‌شود پس امکان چانه‌زنی مجدد و برگرداندن آن یک مقدار برای آن‌ها سخت است.

براین اساس، التهاب آفرینی و ایجاد بی‌نظمی اجتماعی از کارویژه‌های اصلی رسانه‌های ضد انقلاب است که به گوشه‌ای از تحرکات چند رسانه ضد انقلاب در این گزارش پرداخته شد.

این جریان رسانه‌ای تلاش می‌کند با موج سازی کاذب، امنیت عمومی و ذهنی جامعه را با چالش مواجه کند تا بدین وسیله افکار عمومی را تحت تأثیر قرار دهد، از این رو حضور مردم در رویدادها و بزنگاه‌های حساس [از شرکت در انتخابات و راهپیمایی‌ها گرفته تا پاسخ به آشوبگران] از سوی آنها سانسور می‌شود تا تاکتیک خود که ترکیبی از فشار و چانه زنی است را اجرایی کنند.

منبع: خبرگزاری مهر

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
Otiget
Iran (Islamic Republic of)
۱۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۷
چرا پس از ۴۳ سال ما نمیتونیم جوونا رو به اسلامگرایی تحریک کنیم ولی بی‌گانه‌ها میتونن جوونا رو به اسلام ستیزی تحریک کنن؟
0
0