۰۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۳
کد خبر: ۷۲۰۳۹۷

تحلیل هفته

تحلیل هفته
دستاوردهای سفر آیت الله رئیسی در نیویورک و تعداد قابل توجهی از اخبار و حواشی پیرامون اغتشاشات اخیر و همه پرسی در مناطقی از اوکراین را در تحلیل این هفته بررسی کرده‌ایم.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، هفته گذشته، هفته‌ای بود که همه اتفاقات حول محور حوادث داخل کشور می‌گذشت. در تحلیل اخبار این هفته به بررسی دستاوردهای سفر آیت الله رئیسی در اجلاس سالانه سازمان ملل متحد و تعدادی از اخبار و حواشی که این روزها پیرامون اغتشاشات در کشور وجود داشت، پرداختیم.

زبان دیپلماسی ایران قوی‌تر از دیروز

سفر آیت الله رئیسی در نیویورک درحالی به اتمام رسید و ایشان به کشور بازگشتند که دستاوردهای دیپلماتیک بسیاری عاید ایران شد. از معطل نگهداشتن مکرون پشت در اتاق تا ناکام ماندن خبرنگار سی‌ان‌ان که می‌خواست بدون رعایت پروتکل‌های جمهوری اسلامی ایران با آیت الله رئیسی مصاحبه داشته باشد. از طرفی اقتدار آیت الله رئیسی در پیاده روی از مقر سازمان ملل تا هتل محل استقرار و سناریوهای قوی و دقیق جهت خنثی کردن ترفندها و تلاش‌های خبرنگاران معاند جهت تخریب دستاوردهای سفر آیت الله رئیسی نکته‌های مهم دیگری بود که باید بدان اشاره کرد.

البته نکته قابل توجه دیگر این است که تا زمان انتخابات 1400 شاهد بودیم که منافقین و معاندین با حمله به سفارتخانه‌ها و اخلال در روند برگزاری انتخابات در خارج از کشور، برگزاری تجمعات مختلف علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و ... زیر سایه امنیتی که پلیس کشورهای مختلف از جمله انگلستان و فرانسه برای آن‌ها تهیه و آماده کرده بود؛ اما این بار وقتی اغتشاشگران در مقابل سفارتخانه ایران در فرانسه و انگلستان یا مراکز اسلامی متعلق به ایران در این دو کشور تجمع کردند، پلیس فرانسه و انگلستان برخورد خشنی را با آن‌ها انجام دادند.

تحلیل هفته

برخورد خشن پلیس درحالی صورت گرفته بود که برای اولین بار باعث تعجب خود رسانه‌های معاند مانند ایران اینترنشنال شده بود. البته آن‌ها همانطور که باید مواجب خود را از انگلستان دریافت نمایند، مجبور شدند حرکت پلیس را حرکتی منطقی توصیف کنند و جوری که نه سیخ بسوزد و نه کباب، به حمایت از پلیس انگلستان بپردازند. علت این حرکت‌های پلیس را نیز می‌توان در قدرت دیپلماتیک ایران توصیف کرد. سفیر انگلستان در ایران بابت لجن پراکنی‌های رسانه‌هایی مثل بی‌بی‌سی و ایران اینترنشنال که در خاک انگلستان فعالیت دارند، احضار شده بود و مراتب اعتراض شدید دیپلماتیک ایران نسبت به فعالیت‌های آن‌ها و تأمین هزینه‌ها از سوی دولت انگلستان به وی اعلام شده بود.

انگلستان و فرانسه فهمیده‌اند که اگر حتی یک سنگ به دیوار سفارتخانه ایران در این دو کشور اصابت نماید، باید منتظر برخوردهای محکمی از سوی ایران باشند. البته آن‌ها فراموش نکرده‌اند که پلیس ضدشورش ایران حتی برای تجمعات عادی و مصالحه آمیز ایران در مقابل سفارت انگلستان، حاضر می‌شود و اگر این بار بخواهند اهانتی به سفارت ایران در خاک این دو کشور شود، باید تمام روند دیپلماتیک خود را با ایران قطع نمایند که قطعاً در شرایط فعلی این دو کشور که زمستان سختی را پیش روی خود می‌بینند، تحمل چنین وضعی، دشوار می‌نماید.

اغتشاشات به پایان رسید و فتنه‌گرها منتظر محاکمه‌اند

هفته پیش در حالی به پایان رسید که اغتشاشات عده‌ای از اراذل و اوباش در بسیاری از شهرهای ایران جریان داشت. امت حزب الله روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه در شهرهای مختلف به خیابان‌ها آمدند و شعارهای مرگ بر منافق و مرگ بر آمریکا سر دادند و با فریادهای پیاپی حیدر حیدر، هر کسی را که می‌خواهد در مقابل اسلام بایستد را به مبارزه طلبیدند. حضور پرشور جمعیت حزب الله در خیابان‌ها باعث شد که بار دیگر ناتوانی جمعی از سرویس‌ها و سازمان‌های جاسوسی در مقابل مردم و ملت یک دل ایران اسلامی را به تصویر بکشد.

طبیعی است که تمام زورمندی دشمن در زمینه رسانه باشد؛ چرا که دشمن پشتیبانی بزرگترین غول‌های رسانه‌ای را در اختیار دارد و می‌تواند هر پیامی را در اختیار مخاطبان خود بگذارد. به همین جهت به نظر می‌رسد برای سنجش میزان دین داری مردم ایران، نباید به رسانه‌‌ها چشم دوخت، بلکه باید با نگاه به حضور پرشور مردم در مراسم جهانی اربعین و همچنین حضور پرشور مردم در دفاع از حریم اسلام و ولایت نگاه کرد.

تحلیل هفته

امت حزب الله با حضور پرشور در نماز جمعه ضمن تجدید پیمان با آرمان‌های اسلامی در خیابان‌ها حضور یافتند و درباره رعایت خطوط قرمز هشدار دادند. گفتنی است روزهای اخیر به دلیل فراگیری اغتشاشات از سوی عوامل و جریان‌های معاند، آسیب‌های بسیار جدی به اموال عمومی وارد شد و تعدادی از مدافعان امنیت و مردم عادی قربانی منافقینی شدند که با سوء استفاده از فرصت، اقدامات داعشی‌گونه خودشان را به تأسی از سازمان‌هایی که خط گرفته‌اند، تکرار کردند.

البته هنوز رسانه‌های معاند تلاش دارند با نشان دادن فیلم‌های قدیمی و تکراری از اغتشاشات با بازی روانی اذهان عمومی را نسبت به آنچه که در کشور می‌گذرد، مشوه نگهدارند.

سلبریتی‌ها در ویلاهای خود در خارج از کشور در اوج رفاه و امنیت؛ نوجوانان فریب خورده در صف دادسرا

نکته قابل توجهی که درباره حوادث هفته اخیر وجود داشت، این بود که بسیاری از افرادی که از خارج از کشور اقدام به تحریک مردم برای مبارزه کرده بودند، خودشان در حالی که در ایران حضور داشتند؛ اما زودتر از این‌ها بار سفر را بسته بودند و در کشورهای خارجی حضور یافتند. علی کریمی، فوتبالیست سابق تیم ملی ایران در حالی امروز در امارات اقدام به حاشیه سازی می‌کند که از مدت‌ها قبل ویلای اشرافی و اموال خود را فروخته و به امارات فرار کرده بود که این اقدام نشان می‌دهد او از پیش برای دست گرفتن جریانات آشوب‌های این روزها آماده بود.

مهران مدیری هم که نزدیک به 30 میلیارد تومان دستمزد بابت ساخت برنامه دورهمی را گرفت و با پیوستن به صف آشوبگران، اعلام کرد که اجازه نمی‌دهد حتی یک فریم از تصاویر او در صداوسیما پخش شود که اشاره به ضبط برنامه دورهمی داشت. البته باز هم پایان ضبط برنامه دورهمی و پرداخت دستمزد این برنامه به مهران مدیری در این زمان نشان می‌دهد که او نیز از قبل چنین برنامه‌ای داشته است و لازم است قوه قضاییه برخورد جدی‌تری را با این سلبریتی‌ها و سلبریتی‌های دیگری که در آتش فتنه می‌دمند داشته باشد.

تحلیل هفته

نکته جالب توجه این است که در حالی افراد عادی با اعتماد به شهرت این افراد، در خیابان‌ها حضور پیدا می‌کنند و یا توسط نیروهای امنیتی و انتظامی بازداشت می‌شوند و یا به ضرب گلوله منافقین مانند حدیث نجفی کشته می‌شوند، که این افراد به همراه خانواده‌شان در حفاظت‌ها و تدابیر شدید امنیتی سرویس‌های جاسوسی دشمن قرار دارند و با استفاده از پول‌ها و امکاناتی که از طریق دشمن در اختیار آنان قرار گرفته، در طیب خاطر به انتشار استوری‌های دشمنانه خود می‌پردازند.

حداقل مرام امام خمینی را باید ستود که جز با تهدید و زور سرنیزه استبداد محمدرضا پهلوی خارج نشد و کمتر از لباس تن خود را با خود نبرد و در آماج تهدیدهای نخست وزیر شاه و همین کشورهای دشمن درحالی وارد کشور شد که همه مردم از او استقبال کردند. در آن زمان نه خبری از اینترنت پرسرعت و فیلترشکن بود؛ نه خبری از رهبرانی که جز باطل چیزی نمی‌خواهند و حتی برای ساده‌ترین سؤالات درباره آینده کشور پاسخی ندارند و فوراً صدای شما را خاموش خواهند کرد.

مردودی برخی علما در درس دشمن شناسی

همراه با سلبریتی‌هایی که ذات خود را به این روشنی به نمایش گذاشتند، باید درباره علمایی سخن گفت که گرچه برخی از آن‌ها در حفظ لغت به لغت فقه و اصول شیعه از زبان شیخ انصاری و ... مبرز باشند؛ اما شاید بهره‌ای عملی از آن واژه‌ها را نبرده‌اند. البته باید بگذریم از کسانی که شاید حتی نتوانند کتاب المنطق مظفر را هم از رو بخوانند و به صدور بیانیه و نظر درباره اتفاقات چند روز اخیر پرداخته‌اند.

تحلیل هفته

بدیهی است که علمای دینی همچنان که به سرعت درباره مرگ مشکوک مهسا امینی که با توجه به اسناد به دست آمده نشان می‌دهد که پسرخاله وی، عرفان مرتضایی، با خوراندن دارویی که مستقیم توسط دفتر حزب کومله در کردستان عراق تهیه شده بود، با برنامه از پیش تعیین شده در شکل گیری آشوب‌ها نقش آفرینی کردند؛ انتظار می‌رفت وقتی در جریان این آشوب و فتنه قرآن آتش زده شد و به موکب امام حسین(ع) در مشهد مقدس حمله کردند، سخنی بر زبان آورند و حتی ضمنی آن اقدامات را محکوم کنند؛ اما نزدیک به ده روز از این اتفاقات می‌گذرد و کمترین واکنشی را از این افراد شاهد نبودیم.

هرچند فقه و اصول را خوب خوانده باشید؛ اما در دفاع از قرآن و عترت پیامبر ناتوان باشید، در چنین بزنگاه‌هایی در این درس مهم مردودی خود را نشان خواهید داد. نمی‌شود هم پلوی معاویه را خورد و هم سنگ علی را به سینه زد.

گول رسانه‌هایتان را بخوریم یا همه‌پرسی بگذاریم؟

حال که اخبار تجمعات در شهرهای مختلف جمع آوری شده است و نشان می‌دهد که تمام جمعیت شرکت کننده اعتراضات در شهرهای مختلف حتی از 30 هزار نفر نیز فراتر نرفته است و مجموع لیدرهای دستگیر شده در شهرهای مختلف از سوی نهادهای انتظامی و امنیتی کمتر از چند ده نفر است، شاهد هستیم که خیابان‌های کشور در آرامش کامل قرار دارند. مدت‌هاست ضدانقلاب به این بهانه که باید همه پرسی در کشور صورت بگیرد تا مشخص شود چه کسی طرفدار انقلاب اسلامی است، سعی دارند بگویند که امتناع حکومت از برگزاری همه پرسی، نشانه از زیاد بودن جمعیت مخالفان نظام است!

خوب بهتر است چند نکته را مرور کنیم و یک اتفاق مهم که در این هفته اتفاق افتاد را برجسته نماییم. اولاً با تبلیغ کمتر از یک هفته‌ای، یک سرود انقلابی به نام سلام فرمانده با حضور قاطع 100 هزار نفر در ورزشگاه آزادی با وجود تهدیدات ضدانقلاب برای برهم زدن نظم و در اوج گرما انجام شد که مجموع آن، حداقل 5 برابر جمعیت کل اغتشاشگران و معترضین چه در فضای حقیقی و چه در فضای مجازی بود. از طرفی جمعیت 25 میلیونی شرکت کنندگان در تشییع پیکر مطهر شهدای مدافع حرم و حاج قاسم سلیمانی را نیز می‌توان مظهر دیگری از این حرکت دانست. البته گستردگی تجمع مردم علیه اغتشاشگران در شهرهای مختلف و همچنین برگزاری با قدرت و قوت رژه نیروهای مسلح در 31 شهریور را می‌توان قابل توجه دانست.

تحلیل هفته

حال که رسانه‌های معاند تلاش دارند با ترفندهای رسانه‌ای و دروغ پراکنی، خود را زیاد نشان بدهند و از همین ابزار تمام مردم اوکراین را مخالف پیوستن به خاک روسیه نشان می‌دادند و خواستار برگزاری یک همه پرسی درباره پیوستن به خاک روسیه بودند؛ اما وقتی دولت روسیه همه‌پرسی‌ای را در مناطق دونتسک، لوهانسک، خرسون و بخشی از منطقه زاپوریژیا در اوکراین برگزار کرد و نتیجه آن پیوستن به خاک روسیه بود، همه این رسانه‌ها دست به دست هم داده‌اند تا بگویند که این همه‌پرسی ساختگی و دروغ است.

در حال حاضر فضای اجتماعی کاملاً به نفع انقلاب اسلامی و حاکی از همراهی مردم با نظام اسلامی است. شکی نیست که مردم نسبت به کمبودهای معیشتی که با تصمیم گیری غلط برخی از سیاستمداران به‌وجود آمده است، به تنگ آمده‌اند و خواستار بهبود وضعیت معیشتی در کشور هستند که دولت سیزدهم قول بهبودی اوضاع را داده است. گروه‌های ضدانقلاب بهتر است این روزها به جای خفه کردن خودشان در پاسخ به این پرسش که چه حکومت و برنامه‌ای را پیشنهاد می‌دهند و تناقض‌گونه، شعار مرگ بر دیکتاتور را سر می‌دهند، به این گونه مسائل بیشتر فکر کنند.

انقلاب اسلامی ایران ده‌ها برابر سنگین‌تر از این فتنه‌ها تجربه کرد؛ اما به ثمر نشست، بالنده شد و امروز یکی از قدرت‌های مهم منطقه و تأثیر گذار در جهان شناخته می‌شود. چیزی که بسیاری از گروه‌های ضدانقلاب که ادعای سلطنت طلبی و ... دارند، در رسیدن به آن ناتوان بوده‌اند.

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات