۲۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۲
کد خبر: ۷۱۴۹۲۲

تحلیل هفته

تحلیل هفته
در هفته گذشته ترور آبه، زندانی شدن تاجزاده، برد تیم والیبال و آغاز سفر منطقه ای بایدن مورد توجه رسانه ها قرار گرفت؛ همچنین هفته عفاف و حجاب بهانه واکنش های رسانه ای شد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، در هفته ای که گذشت واکنشی از حامد فخری زاده فرزند دانشمند هسته ای در خصوص اظهارات محمدجواد ظریف منتشر شد؛ ظریف در سخنان خود که حاشیه های زیادی هم داشت با اشاره به شهادت شهید فخری زاده، می‌گوید: شهید فخری زاده یکی از بی‌مبالات‌ترین آدم‌ها در حوزه امنیت است، یعنی به هیچ شکل، گوش به حرف  نمی‌داد، الان محافظان من اینجا نشستند، از پایین به من می‌گویند بیا توی این اتاق، می گویم چشم! می‌گویند نیا، می گویم چشم، اما شهید فخری زاده گوش نمی‌کرد یعنی اسرائیل هر وقت می‌خواست می‌توانستند ایشان را بزند.

حامد فخری زاده گفته است: این انقلاب بیش از ۱۸۰۰۰ شهید سهل‌انگاری دارد (به تعبیر شما) که ترور شده‌اند. امریکا و اسرائیل کسانی را ترور می‌کنند که برای آنها مزاحمت و برای کشور اعتلا و اقتدار می‌آفرینند، نه اشخاص منفعلی که مزاحمتی ندارند.

از واکنش های گیح منطقه ای تا حباب های تحلیلی

باقی مانده از جهان تک قطبی

سخنان ظریف در یک فیلم که به نظر قدیمی می آمد به همینجا ختم نمی شود و به آن نمی پردازیم و در یک بند به خود آقای ظریف می پردازیم؛ حضور 8ساله او در رأس وزارت خارجه ای که نصف دولت به حساب می آید شخصیتش را به همه ما نشان داد؛ او در دوران جنگ سرد تحصیل کرده و کار خود را آغاز کرده و دوران تک قطبی جهان را دیده و در همان دوران نیز مانده است و بر اساس همان دوران تحلیل می کند.

آمریکا را همچنان آقای جهان می داند و برجام پر لبخند هم بر همان مبنا بسته شده است و هر متن و فیلمی که از او در آینده منتشر شود انگار روایتی از جهان پس از جنگ سرد است و اهمیتی ندارد؛ جمهوری اسلامی در اوج قدرت آمریکا و هنگام حمله نظامی به عراق و افغانستان از مواضع خود کوتاه نیامد و قوی تر شد، چه برسد به الآن که خود آمریکایی ها به افول خود اعتراف می کنند.

از واکنش های گیح منطقه ای تا حباب های تحلیلی

ترور سیاسی در کشور سیاست بی خشونت

در حالی که ژاپن در 50سال گذشته خشونتی در عرصه سیاست ندیده نخست وزیر سابق این کشور وسط یک تجمع سیاسی ترور شد؛ شینزو آبه که در عرصه سیاسی ایران با «پیک ترامپ» و تیتر های مرتبط با سفرش شناخته شد، ویژگی هایی داشت: در دوران آبه، ژاپن خود را متعهد به تعریف عرصه استراتژیک و دیپلماتیک کرد که تسلط چین برای آن دشوارتر باشد. تعمیق روابط با هند بخشی از این استراتژی بود، و همچنین تلاش های آبه برای تقویت ارتش ژاپن. او یکی از حامیان اصلی پیشنهادها برای اصلاح قانون اساسی کشور بود تا ارتش این کشور بتواند در کنار متحد اصلی خود، ایالات متحده، نقش بزرگتری ایفا کند.

قتل بهانه ای برای برگشت به خاطرات و مذاکرات

بخشی از فضای تحلیل سیاسی در رسانه های امروز، به دست اینفلوئنسرهای سیاسی افتاده که عمدتا اصلاح طلب و اپوزیسیون هستند و خواستند با مطرح شدن نام شینزو آبه یاد و خاطره این قاصدک ترامپ و نامه ای که زیر پایش قرار گرفت را زنده کنند و اظهار داشته باشند که چه فرصت شگفتی را از دست دادیم؛ احمق ها! ترامپی از برجام خارج شده بود و تمام ادعایش این بود که امتیازاتی که از ایران گرفتیم کافی نیست و باید بیشتر امتیاز می گرفتیم، آیا قابل مذاکره است؟ چه چیزی را باید می دادیم؟ این مذاکره و معامله نیست؛ در این مذاکره ما باید از حقوق خود کوتاه بیاییم تا آن ها نیز از مجازات ما کم کنند.

از واکنش های گیح منطقه ای تا حباب های تحلیلی

داماد محتشمی پور بازداشت شد

سیدمصطفی تاج زاده که محکوم فتنه 88 نیز بوده و از 95 تا کنون در فضای مجازی و مناظره های گوناگون افکار خود را به راحتی بروز داده است، در هفته گذشته بازداشت شد؛ این بازداشت هیچ تأثیری در بدنه مردم نداشت و حتی فضای مجازی هم واکنش درخوری به آن نشان نداد؛ در بین واکنش های عمومی به اتفاقات سیاسی همچنان کالسکه نوه قالیباف از همه جلوتر است.

دستگاه قضایی اعلام کرده که اتهامات وی با سند ارائه خواهد شد و امیدوار هستیم با برگزاری دادگاه علنی دست بدنه رسانه ای جمهوری اسلامی در دفاع از تصمیمات قضایی باز شود و همچنین همه خائنین به وطن را رسوا کند.

از واکنش های گیح منطقه ای تا حباب های تحلیلی

پرش تیم ملی والیبال با مربی ایرانی

بهروز عطایی و شاگردانش، با شکست و در واقع تحقیر صربستان میزبان، جواز حضور در مرحله نهایی لیگ ملت‌ها در ایتالیا را کسب کردند. این افتخار پیش از این تنها 2 بار با مربیان سرشناس خارجی و تیمی پرستاره اتفاق افتاده بود در حالی که ستاره ای مانند سعید معروف، موسوی و غفور حضور نداشتند. عطایی در جریان مسابقات ستاره هایش را ساخت و مورد تمجید رسانه رهبر انقلاب هم قرار گرفت؛ تأسف بار اینکه این مربی ایرانی دستمزد بسیار کمی می گیرد که امیدواریم با حمایت همه جانبه از مربی های داخلی شاهد رشد ورزشمان باشیم.

تجمع های خالی از نفرات

مخالفین حجاب در ایام اخیر اوج کنش های رسانه ای شان را در کردند و بیانیه تجمع علیه قانون حجاب صادر کردند؛ آن ها ضمن فراخوان در روز عفاف و حجاب از حامیان خواستند که بدون حجاب در اماکن عمومی و گاه مکان های مشخص تجمع کنند در حالی که هیچ استقبالی از این فراخوان صورت نگرفت و تصاویر و فیلم های منتشر شده هم نشان می دهد افرادی در کوچه های خلوت لاتی کردند و فیلم گرفتند.

اشکال همه مخالفین جمهوری اسلامی از هر نوعش این است که در حباب خود احساس می کنند بی شمارند و تلاشی هم برای دیدن کل جامعه نمی کنند؛ البته گاه این اشکال به حامیان انقلاب نیز وارد است.

از واکنش های گیح منطقه ای تا حباب های تحلیلی

پایان هفته با آغاز سفر منطقه ای پیرمرد پرحاشیه

بسیاری از اصلاح طلبان و تحلیلگران سیاسی گلام طور، سفر منطقه ای بایدن را آغازی بر تجمیع قدرت های منطقه ای علیه ایران می دانند؛ در حالی که ایران هنوز نتوانسته برجام را احیا کند اسرائیل در میانه عادی سازی روابط خود با کشور های منطقه است و روابط عادی خود با دیگر کشورها را مانند ترکیه افزایش داده است؛ اینها تحلیلی است که نشان می دهد ایران در ضعیف ترین حالت خود است در حالی که کشور ما با افزایش نفوذ خود در آسیای میانه، احداث کارخانه نظامی در تاجیکستان، کریدور شمال و جنوب با روسیه، همکاری در پروژه یک جهان یک کمربند چین در حال قوی شدن است و اگر پروژه های اسرائیل هم به نتیجه برسد ایران اسلامی در فضای بزرگ تر قدرت بیشتر دارد.

نکته حائز اهمیت اینکه تلاش های منطقه ای رژیم صهیونیستی و شرکا هم به تکاپو افتادن در پی نتیجه بخش بودن سیاست خارجی دولت آیت الله رئیسی است؛ سفر بایدن و اقدامات مشابه کنش های برنامه ریزی شده نیست در واقع واکنش های گیجی است به قوی تر شدن جمهوری اسلامی ایران.

ناتوی عربی و توافق برای عدم توافق

تا پیش از قرن نوزدهم غالبا اعراب با حاکمیت های محلی در اتحاد با یک حاکمیت مرکزی بودند و در واقع تحت یک اتحاد دشمن شماره یک غرب و امپراطوری روم محسوب می شدند اما پس از فروپاشی امپراطوری عثمانی و اختلاف افکنی انگلیس، فرانسه و ایتالیا و سرزمین خواری اروپایی ها اعراب در تکه های جدا افتاده و حکومت های گاه استبدادی گرفتار شدند و هیچگاه یک اتحاد قوی نداشتند؛ خود اعراب ضرب المثلی دارند بر اینکه اعراب توافق کردند که هیچ توافقی نکنند.

ناتوی عربی ایده ای است که چندی قبل مطرح شده تا یک ارتش عربی با حمایت آمریکا و اسرائیل تشکیل شود که به نظر می رسد فقط روی کاغذ اخبار باقی خواهد ماند؛ همه کشورهای عربی خود را رأس جهان عرب می دانند، امارات قطر و کویت پولدار هستند، عربستان علاوه بر آن خادم حرمین شریفین هست، مصر و عراق قدمت تمدنی دارند، سوریه موقعیت استراتژیک دارد و با این ویژگی ها دعوا بر سر رأس این ناتو بالا می گیرد در حالی که در ناتوی اصلی آمریکا حاکم بلامنازع است.

اتحاد ناتو مأموریت دفاع از دموکراسی و لیبرالیسم را دارد و این نخ تسبیح همه کشورهای عضو ناتو است اما اعراب این نخ را ندارند؛ یعنی همه کشورهای عربی باید متحد شوند تا یک خاندان مانند آل صباح کویت و سعودی و شیخ نشین های خلیج فارس در حکومت باقی بماند؟ این حکومت های استبدادی گاه با یک قیام ملت هایشان از هم می پاشند؟ ایده ناتوی عربی فقط به درد جریده نویس ها می خورد تا با این رویا پردازی دستمزدی بگیرند.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
رسول
Iran (Islamic Republic of)
۲۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۸
عالی
0
2