۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۵
کد خبر: ۷۱۱۷۴۴

تحلیل هفته

تحلیل هفته
سخنان رهبر انقلاب همچون چراغی راه را نشان می‌دهد و این نا فهمان یا مغرضان هستند که با تصمیمات غلط کشور را در ورطه عقب افتادگی می‌اندازند.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، رهبر معظم انقلاب در دیدار خود با مردم به مناسبت بزرگداشت سالروز رحلت اما خمینی نکاتی را بیان فرمودند که به نظر می‌رسد مخاطب اصلی آنها نه دولت، نه نهادها و نه مسئولان هستند بلکه مخاطب اصلی سخنان رهبری، حلقه‌های میانی می‌باشند. حلقه‌های میانی یعنی فعالان و دلسوزان امر فرهنگ که مستقیما با مردم ارتباط دارند با رفت و آمد دولت‌ها تغییری در روند فعالیتشان ایجاد نمی‌شود. یکی از آن نکاتی که رهبر معظم انقلاب فرمودند، «ایجاد فاصله و ایجاد مرز بین تفکّر و سبک زندگی اسلامی و نظام اسلامی با نظام‌های غربی بود که این مؤلفه را جزء مسائل اصلی امام خمینی برشمردند.

همچنین احساس می‌شود ایشان این نوع بیانات از این قبیل که «امروز گرایش مردم به انقلاب و به دین از روز اوّل انقلاب یقیناً بیشتر است» را به عنوان دیده بان بیان فرمودند آن هم برای پیاده نظام‌ها و سربازانی که در حلقه‌های میانی مشغول فعالیت اند. نیروها افق دید وسیعی ندارند اما دیده بان چرا و سخن او برای نیروها حجت است و وقتی نوید چیزی را می‌دهد، برای سربازان دلگرمی می‌آورد و چراغ راهشان است. همچنین ایشان تصریح فرمودند که «نگذارید ضدّانقلاب و دشمن از انقلاب شما هویّت‌زدایی کند»؛ ایشان تصریح کردند که «جوان‌های هوشمند و فرزانه روی این فکر کنند» و این تأکیدی است بر اینکه مخاطب اصلی رهبری فعالان فرهنگی و دلسوزانی هستند که مستقیما در میدان و با مردم سر و کار دارند.

همچنین ایشان از بیان ویژگی‌های امام به دنبال نشان دادن و به تصویر کشیدن یک الگوی مجسم بود تا انقلابی‌ها بدانند قله کجاست و به کدام سو باید در حرکت باشند. وظیفه این قشر را نیز اینگونه عنوان کرد که: «از سرمایه‌ی ایمان مردم برای تولید عمل صالح بهره بگیرید؛ مردم، مؤمنند، مردم ایمان دارند؛ این ایمان می‌تواند عمل صالح تولید کند ... امام، استاد بی‌نظیر استفاده‌ی از ایمان مردم برای تولید عمل صالح بود». همچنین ایشان به تندروی برخی نیز در خلال سخنان سید حسن خمینی انتقاد کردند و از همین تذکر نیز به دنبال نشان دادن مسیر موفقیت نیروهای انقلابی بودند.

 

تحلیل هفته

 

کارگزاران حج

همچنین حضرت آیت الله خامنه‌ای در دیدار کارگزاران حج، نکاتی جهانی را بیان فرمودند که به عمل پیوستن آنها، عمق راهبردی شیعه و جمهوری اسلامی را در دنیا افزایش می‌دهد. ایشان تصریح کردند که بلای صهیونیسم برای دنیای اسلام، بلای نقد و فوری و دمِ دستی است و این همیشه بلا بوده؛ حتّی قبل از تشکیل دولت جعلی رژیم صهیونیستی. ایشان می‌فرماید «این را باید افشا کرد، باید گفت؛ حالا به هر شکلی که بلدید، به هر شکلی که میتوانید.». نشان دادن کینه و دشمنی با اسرائیل بر محبوبیت ایران می‌افزاید زیرا این رژیم غاصب، نه فقط مسلمانان را بلکه تمام مستضعفان دنیا را به تاراج برده است.

همچنین ایشان برای چند دهمین بار مسأله وحدت شیعه و سنی را مطرح فرمودند و این نکته نیز به همان علت افزایش عمق راهبردی است. آیه شریفه قرآن می‌فرماید «وَلا تَنازَعوا فَتَفشَلوا وَتَذهَبَ ريحُكُم»؛ با هم اختلاف نکنید که تأثیرتان کم خواهد شد و اتحاد، دقیقا تأثیر گذاری را بالا می‌برد که یعنی همان عمق راهبردی که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی‌های اخیر خود بارها به آن اشاره فرمودند. اصولا مسأله وحدت کاشف از نگاه راهبردی و استراتژیک علمای شیعه دارد که کمتر کسی می‌تواند به آن دست پیدا کرده و آن را فهم کند.

همانطور که می‌بینیم، برخی از مادحین و منبری‌ها هستند که اصلا توان فهم چنین نکته راهبردی را ندارند و مسأله اصلی اختلافات نیز بر گردن همین افراد است؛ چه در بین تشیع و چه در بین اهل تسنن. به خصوص این عصر که عصر رسانه است و به سرعت همه چیز در همه جا می‌پیچد، بیش از پیش باید مراقب بود اما عده‌ای صاحب تریبون واقعا از روی نادانی و عده ای از روی غرض دم از افتراق می‌زنند که بر همه واجب است در مقابل این افراد موضع بگیرند.

 

تعداد بازدید : 16

 

شروعی برای پایان

سازمان انرژی اتمی ایران از قطع فعالیت‌ دوربین‌های فرا‌پادمانی دستگاه اندازه‌گیری بر خط سطح غنا OLEM و فلومتر آژانس در ایران خبر داد. البته گفتنی است تعداد این دوربین‌ها دو عدد و در یکی از مراکز هسته‌ای بوده اما شروع همین اقدام بسیار پسندیده و آینده نگرانه است. این اقدام نیز بدون واکنش نبود و مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و با تلاش سه کشور اروپایی و آمریکا برای تهیه قطعنامه ضد ایرانی تصمیماتی گرفتند و وزیر امور خارجه ما نیز در پاسخ به این اقدام در توییتر نوشت: اگر بانیان قطعنامه ضد ایرانی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روش تهدید را دنبال کنند، مسؤول همه عواقب آن هستند.

در بیانیه ای که صادر شده است، اینگونه علت قطعی دوربین‌ها را توضیح داده که: ایران تاکنون همکاری‌های گسترده‌ای با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته که متأسفانه آژانس بدون اینکه در نظر داشته باشد که این همکاری‌ها ناشی از حُسن‌نیت ایران است، نه تنها قدردان این همکاری‌ها نبوده بلکه به نوعی آن را وظیفه ایران نیز تلقی کرده است. به همین دلیل تصمیم گرفته شد از امروز فعالیت‌ دوربین‌های فرا‌پادمانی دستگاه اندازه‌گیری بر خط سطح غنا OLEM‌ و فلومتر آژانس قطع شود که دستور آن به مسئولان مربوطه داده شده است. البته بیش از ۸۰ درصد از دوربین‌های موجود آژانس دوربین‌های پادمانی هستند که کمافی‌السابق فعالیت این دوربین‌ها ادامه خواهد یافت.

گفتنی است که در هفته گذشته، رافائل گروسی، رئیس سازمان بین المللی انرژی اتمی با نفتالی بنت، نخست وزیر رژیم صهیونیستی دیدار و گفت‌وگو کرد. وی در توییتی در خصوص این دیدار نوشت: «به دعوت اسرائیل امروز صبح با نفتالی بنت نخست‌وزیر در تل‌آویو دیدار کردم. تبادل نظر مهمی در مورد مسائل جاری داشتیم. من بر اهمیت پادمان‌های آژانس و معاهده منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) برای صلح و امنیت جهانی تاکید کردم». آیا کسی هست که فکر کند تصویب قطعنامه شورای حکام بی ارتباط به این دیدار باشد؟ همچنین باید تأکید کنم در جلسه تصویب قطعنامه، نماینده رژیم صهیونیستی میدان دار تصویب این قطعنامه علیه ایران بود.

 

تحلیل هفته

 

ما از کجا در این دام افتادیم؟

حسن روحانی ۲۲ ماه دبیر شورای عالی امنیت ملی بود. او در صفحه ۵۸۲ کتاب «امنیت ملی و دیپلماسی هسته‌ای» نوشته: «شروع و تداوم تعلیق داوطلبانه برای غنی‌سازی اورانیوم به عنوان اقدامی اعتمادساز، ظرف ۲۰ ماه گذشته صورت پذیرفته است»؛ این پذیرش در زمان او صورت گرفته که یعنی مسئولیتش نیز با او بوده است. در ادامه، او در صفحه ۶۱۰ و ۶۱۱ این کتاب نوشته من تعلیقات را شکسته ام؛ ۱۴ روز پیش از اینکه از شورای عالی برود، می‌گوید به البرادعی نامه نوشتم تا تعلیق ucf اصفهان شکسته شود و غنی سازی را بالا بردیم. در نتیجه علت صدور این همه قطعنامه علیه ما اولا پذیرش تعلیق و دوم شکستن تعلیق است که به تصریح شخص حسن روحانی، در دولت نهم هیچ تعلیقی شکسته نشد بلکه این خود او بود که تعلیق پذیرفته شده را شکست!

از آن زمان بازی برای ما دو سر باخت شده است. اگر تعلیقات و شروط آژانس را بپذیریم، در دام جاسوسی آنان افتادیم و همانگونه که جاسوسان خود را به همین بهانه در دولت صدام نفوذ دادند، اطلاعات ما را نیز تحت پوشش آژانس برای رصد فعالیت‌ها می‌ربایند؛ از طرفی اگر شروطشان را نپذیریم و چشمانشان را کور و دستانشان را قطع کنیم، به بهانه تخلف از قراردادهای ننگینی که بسته شده در جامعه جهانی ما را محکوم می‌کنند! اقدام اخیرشان برای صدور قطعنامه علیه ایران، به علت خاموش کردن دو دوربین فراپادمانی در یکی از مراکز هسته‌ای ما بوده است اما آنها با چماق کردن تعهداتی که در برجام دادیم، هرگاه دلشان بخواهد ما را تحریم می‌کنند.

مدیرکل آژانس در توضیحی که درباره قطعنامه اعلام کرده، معتقد شده که اورانیوم غنی‌ شده ایران به ۱۸ برابر حد مجاز در برجام رسیده و همچنین مدعی شده که ایران در ارائه پاسخ‌های «معتبر فنی» به سؤال‌های آژانس درباره پیدا شدن مواد هسته‌ای در ایران طی سه سال گذشته ناکام بوده است. اکنون چاره چیست؟ نه راه پیش وجود دارد و نه راه پس! از طرفی تلاش‌های تیم مذاکره کننده برای کم کردن مضرات برجام به نتیجه نمی‌رسد و از طرفی ما نباید از برجام تخطی کنیم! به نظر بهترین راه حل همین قطع کردن آهسته آهسته چشم و گوش‌های صهیونیست‌ها در مراکز انرژی هسته‌ای و مقاوم سازی خود علیه تحریم‌ها است.

ارسال نظرات