۰۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۶
کد خبر: ۷۱۰۶۳۳

تحلیل هفته

تحلیل هفته
سخنان رهبری به نظر می‌رسد به اصطلاح طلبگی، دفع دخل مقدر نباشد بلکه مشکلاتی است که وجود دارد و این تذکرات برای رفع مشکل است.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، رهبر معظم انقلاب به تاریخ اهمیت زیادی می‌دهد به گونه‌ای که تأکید کرده تاریخ صدر اسلام را میلی متری مطالعه کنید. این تأکیدات اهمیت والای تاریخ را می‌رساند؛ البته نه برای تاریخ بلکه برای زندگی و پیشرفت. از همین رو هرگاه خودشان به مسائل گذشته اشاره می‌کنند، قطعا به دنبال سیره عملی برای پیشرفت و حرکت هستند. ایشان در دیدار اخیر خود با نمایندگان مجلس، عوامل نجات ملی که با فتح خرمشهر محقق شد را اینگونه بیان کردند: عملکرد جهادی، از خود گذشتگی، عزم راسخ، ابتکار عمل، نگاه بلند به اهداف و آرمانها، و بالاتر از همه اخلاص و توکل بر خداوند.

همچنین ایشان در ادامه نکاتی را متذکر شدند که به نظر می‌رسد به اصطلاح طلبگی، دفع دخل مقدر نیست، بلکه وجود دارد و این تذکرات برای رفع مشکل است. ایشان همچنین با همان جهت گیری که بیان شد، نگاهی به گذشته و تاریخ انقلاب داشتند و تصریح فرمودند که: «بعضی افراد در سال‌های اول انقلاب بسیار پر شور و حرارت و به تعبیری سوپرانقلابی بودند اما استقامت و طاقت ماندن در این راه را نداشتند و نتوانستند در مسیر بمانند بنابراین مشکل‌تر از انقلابی بودن، انقلابی ماندن فردی و جمعیِ مجلس است». بنابر تحلیل تحلیل گران، این نوع سخنان رهبری خبر از وقوع چنین مسأله‌ای دارد و ایشان با بیان این سخنان در صدد تذکر دادن به چنین افرادی هستند.

در ادامه ایشان ویژگی‌هایی را برای نمایندگان مجلس برشمرد که ذیل هرکدامشان کتبی می‌شود نگاشت و عامل پدیدایی دولت انقلابی و اصلاح شدن جامعه نیز در عمل به همین توصیه ها است. اولین شاخص، «ساده‌زیستی، و اسیر تجملات و اعیان‌نشینی نشدن» است و مسئولان باید توجه داشته باشند که نباید زندگی‌شان با قبل از دوره نمایندگی تفاوت کند. «مسئولیت‌پذیری» دومین شاخص است و اجرای خواسته‌های مردم اولویت؛ البته در جایی که امکان اجرای خواسته مردم ممکن نیست، با زبان گویا دلایل آن را باید برای مرد توضیح داد. سپس «اصلی و فرعی کردن مسائل کشور و مقدم داشتن حل مسائل اصلی» باید در کار مجلسیان جاری باشد و «اجتناب جدی از تبعیض و فساد»، چه در قبال فساد دیگران و چه مراقبت از فساد خود لازم است.

 

تحلیل هفته

 

متروپل

رهبر معظم انقلاب در پیامی پیرامون حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان گفتند: «حادثه‌ی تأسفبار آبادان، علاوه‌ی بر نیاز به سرعتِ عمل و استفاده‌ی از همه‌ی ظرفیتها برای کاستن از تلفات که اکنون در درجه‌ی اول اهمیت است، وظیفه‌ی پیگرد مقصران حادثه و مجازات عبرت‌آموز آنان با همکاری قوه‌ی قضائیه و نیز تلاش گسترده برای جلوگیری از تکرار آن در همه‌ی نقاط کشور، بر عهده‌ی همه‌ی ما مسئولان کشور است. لازم میدانم با تشکر از فعالیت چندروزه‌ی مسئولان دولت، پیگیری و جدیت کامل در این باره را مطالبه نمایم و به بازماندگان مصیبت‌دیده‌ی این حادثه تسلیت عرض کنم.

استاندار خوزستان در رابطه با علت ریزش این سازه گفت: «سازه ساختمان متروپل بسیار سنگین بوده و موارد فنی در آن لحاظ نشده است؛ طبق گزارش‌های اولیه، این ساختمان در شش طبقه طراحی شده بود اما بعد سه طبقه و بعد از آن مجددا دو طبقه دیگر به آن اضافه شده است. طبیعتا احتمالا در این افزودن طبقات، برخی مسائل فنی رعایت نشده است. البته این اتفاقات مربوط به سال‌های ۹۸ و قبل از آن است»! خب اکنون مسأله این است که وقتی قبل از سال 98 چنین تخلفی رخ داده، چرا مسئولی وارد نشده و همه سکوت کردند؟ چرا در رابطه با چنین ساختمانی و همچنین در رابطه با پلاسکو، با وجود تخلفات گستره شهرداری وارد عمل نشد ولی برای ساخت منزل مسکونی افراد ریز ترین مسائل باید رعایت شود تا پروانه ساخت یا پایان کار صادر شود؟!

بالاخره این سؤالاتی است که ذهن مردم را درگیر کرده و اگر تاکنون جواب درخوری به اذهان عمومی داده نشده است، قطعا از این به بعد نسل جدید جواب صحیح را خواهند گرفت و یا مسئولانی که نمی‌توانند اذهان عمومی را قانع کنند، کنار گذاشته می‌شوند. پس از حادثه پلاسکو نیز همین سؤالات برای مردم مطرح بود ولی با گذشت زمان همه چیز فراموش شد ولی امروز وظیفه رسانه‌ها و مردم است که با پیگیری جدی، مانع تکرار شدن اغماض‌ها شوند.

 

تحلیل هفته

 

سلام فرمانده و بلبشوی فرهنگی

امروز و در هفته گذشته شاهد همخوانی دهه هشتادی‌ها، نودی‌ها و حتی بزرگ‌ترها بودیم. علل مختلفی را می‌توان برای انتشار گسترده این سرود یافت اما چیزی که باید مورد توجه قرار گیرد، اصلاح ایرادات موجود است برای دفعات بعد. در این ایام تذکرات خوب و به جایی در کنار تعریف و تمجیدها از این سرود صورت گرفت؛ البته از سوی دلسوزان و داخلی‌ها نه از سمت رسانه‌‌های معاند. توجه به این نکات از جمله افزایش غنای سرود (البته سرود بسیار پر محتوا بود)، اصلاح فرم تصویر برداری، اصلاح و بهتر کردن ملودی و... قطعا گروه سرود ماح و سایر گروه‌های سرود را موفق تر خواهد کرد.

این سرود روح تازه‌ای به جان نوجوانان و کشور داد و نباید در همین حد متوقف شود. این وظیفه بر دوش حلقه‌های میانی، معلمان، مربیان و خانواده‌ها است که ابعاد محتوایی این سرود را برای نوجوان دهه هشتادی و دهه نودی‌ها باز کنند و باب گفت‌وگو را بگشایند. همچنین باید دانست که تکرار یک سرود نباید ملال آور باشد و مخاطب را خسته کند؛ آن هم نوجوان امروز که با فضای مجازی بسیار تنوع طلب شده. پس نباید با دست خودمان این کار فرهنگی تمیز را به باد بدهیم و کاری کنیم تا مورد تمسخر قرار گیرد و کنار گذاشته شود.

از سویی مخالفانی هستند که یا از سر عناد و یا از سر جهالت مخالف عملی با این سرود می‌کنند و شبهات مختلفی را بیان می‌کنند؛ از جمله اینکه نوجوانان مفاهیم این سرود را نمی‌فهمند، این همخوانی‌ها با کنسرت تفاوتی ندارد، با اجبار و زور این سرود گسترش یافت، چرا زن و مرد با هم به ورزشگاه آزادی رفتند، چرا شب شهادت سرود گذاشتید و... . البته شاید گوشه‌ای از برخی انتقادات وارد باشد و دست اندر کاران نباید اشتباه کنند زیرا قطعا اولین اشتباه، می‌تواند این کار فرهنگی مردمی را خراب کند.

 

تحلیل هفته

 

یادواره شهدای روحانی

در هفته گذشته یادواره شهدای روحانی در شهر قم برگزار شد. قرار بود یکی از سخنرانان این جلسه رییس جمهور باشد که ایشان به جلسه نرسیدند و به صورت آنلاین نکاتی را بیان فرمودند. نکته‌ای که در اینجا بدان اشاره می‌کنیم، اهمیت این یادواره است و در اهمیتش همین بس که بارها و در سال‌های متعددی رهبر معظم انقلاب تأکیداتی برای برگزاری این جلسات داشته اند. به عنوان نمونه در سال 98 رهبر معظم انقلاب به دست‌اندرکاران کنگره شهدای روحانی توصیه کردند «در ادامه این بزرگداشت‌ها با همفکری اهالی فکر و فرهنگ، نام، تصاویر، وصیت‌نامه و شرح حال و موقعیت شهدای روحانی تکثیر و ترویج شود تا امکان استفاده از موقعیت معنوی آن بزرگواران برای همگان فراهم شود.»

همین یک مسأله اگر عملی بشود، اگر نگوییم در سطح کشوری ولی قطعا در بین خود طلاب و در بدنه حوزه علمیه تحولی عجیب خواهد داشت. یکی از عمده‌ترین مشکلات فعلی طلاب، نداشتن الگو جلوی چشمانشان است و چه الگویی بهتر از شهدا! آمار دادن هرساله، بیان کلیات و تعریف و تمجید از نهاد روحانیت بسیار کار خوبی است ولی چه بهتر می‌شود اگر بتوان این یادواره را به وادی عمل کشاند و طلاب جوان را در مسیری که شهدا در آن گام نهادند، وارد کرد.

ارسال نظرات