۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۷
کد خبر: ۷۰۹۴۰۸

تحلیل هفته

تحلیل هفته
اکنون کشور در وسط میدان رزم است و از هر طرف به سویش آتش می‌بارد؛ وظیفه ما حمایت و صبر است و وظیفه مسئولان جهاد و اقناع مردم.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، در روزهای اخیر بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه در سفر به تهران با رهبر انقلاب و رئیس‌جمهور دیدار و گفت‌وگو کرد. چند نکته درباره این دیدار حائز اهمیت به نظر می‌رسد که بدان اشاره می‌شود. در ماه‌های اخیر و به‌ویژه پس از سفر بشار اسد به امارات، برخی گمانه‌زنی‌ها وجود داشت که احتمالاً دمشق شرایط کشورهای عربی برای عادی‌سازی روابط و مشارکت در بازسازی این کشور را پذیرفته است. ورود سوریه به روند عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی و کاهش رابطه با ایران ازجمله شروط اعراب عنوان می‌شد که شاخک‌های بسیاری از تحلیل گران داخلی و خارجی تیز شده بود و حساسیت برانگیز بود.

با وجود این اما دیدار اسد از تهران و برخی گفت‌وشنودهای آن نشان می‌دهد دمشق همچنان در نپذیرفتن شروط محور عبری-عربی-غربی مصمم است. اصل حضور اسد در تهران و دیدار با رهبر انقلاب و همچنین تأکید وی بر روابط راهبردی ایران و سوریه در مقابله با رژیم صهیونیستی و حمایت ایران از جبهه مقاومت را می‌توان در همین زمینه مورد توجه قرار داد. همچنین تأکید رهبر انقلاب بر لزوم عبرت از تجربیات گذشته حائز اهمیت بود. آیت‌الله خامنه‌ای به اظهار دوستی برخی کشورهایی که در سال‌های گذشته در جبهه مقابل سوریه قرار داشتند، اشاره کردند که به نظر می‌رسد این مسئله ناظر به تلاش‌ برخی کشورها برای نزدیکی به سوریه است؛ همان کشورهایی که تا واپسین روزها نیز منتظر سقوط اسد بودند.

رهبر انقلاب در این دیدار چندبار بر لزوم تقویت روابط تهران و دمشق و جلوگیری از تضعیف این روابط تأکید کردند. مسئله‌ای که حداقل در بعد اقتصادی چندان مورد توجه دولت‌های دو کشور نبوده و در آمار و ارقام تجارت طرفین مشهود است. با توجه به خیز برخی کشورها مانند امارات برای حضور در بازارهای سوریه و نفوذ ترکیه در مناطق شمالی این کشور، تهران باید بیش از گذشته به توسعه روابط اقتصادی خود با سوریه توجه کند.

 

تحلیل هفته

 

دیدارهای رهبر معظم انقلاب

رهبر معظم انقلاب در هفته گذشته در دیدار با معلمان به نکاتی عمیق و دقیق اشاره فرمودند که قطعا توجه به این نکات آینده کشور را خواهد ساخت. ایشان تصریح فرمودند «از نگاه به آموزش و پرورش فردای کشور را می‌شود شناخت؛ بله درست است. [اگر] امروز به آموزش و پرورش نگاه کنیم، میتوانیم از امروزِ آموزش و پرورش فردای کشور را حدس بزنیم و تشخیص بدهیم که چگونه خواهد بود». با توجه به این مسأله باید نگاهی به امروز آموزش و پرورش انداخت و قطعا وضعیت امروز مدارس، به خصوص به علن پدید آمدن کرونا و مجازی شدن دروس چنان تعریفی ندارد؛ این وضعیت وظیفه مسئولان را دو چندان می‌کند.

ایشان همچنین نکات دیگری را فرمودند که پرده از عمق نگاه ایشان و برنامه ریزی بلند مدتشان بر می‌دارد. ایشان خطاب به معلمان که جایگاهشان بسیار والا و مهم است فرمودند: «این نسل را شما میخواهید امروز بسازید. نسلی که خودساخته‌ است، دارای هویّت است؛ هویّت ایرانی ـ اسلامی محکم و عمیقی دارد، دلباخته و فریفته‌ی این و آن و بازمانده‌های تمدّن منسوخ‌شده‌ی شرق و غرب نیست؛ نسلی است دانا، دانشمند، کارآمد، ماهر، آشنا با سبک زندگی اسلامی و سنّت‌های ایرانی؛ یک چنین نسلی لازم است تا بتواند آن تمدّن را بسازد».

همچنین حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر روز پنج‌شنبه در دیدار آقای شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر و هیئت همراه با تأکید بر افزایش همکاری‌های سیاسی و اقتصادی دو کشور، راه‌حل مسائل منطقه را گفت‌وگو بدون دخالت عوامل خارجی دانستند و با اشاره به استمرار جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین، گفتند: «توقع از جهان عرب ورود صریح به میدان عمل سیاسی در مقابل این جنایت‌های آشکار است». در این دیدار رهبر معظم انقلاب چندین مرتبه بر رد رژیم صهیونیستی تأکید کردند و تصریح فرمودند که «صهیونیست‌ها هر جا پا می‌گذارند فساد ایجاد می‌کنند و هیچ قدرت و امتیازی نیز نمی‌توانند به کشورها بدهند، بنابراین ما کشورهای منطقه هر چه می‌توانیم باید روابط خود را از طریق همفکری و همکاری تقویت کنیم».

 

تحلیل هفته

 

اقتصاد به کجا می‌رود؟

ارز ۴۲۰۰ تومانی از ابتدا ناقص متولد شد، دولت پیش نباید می‌گذاشت که نرخ بازار آزاد از این نرخ فاصله بگیرد، که این کار را نکرد و هم اکنون شاهد مشکلاتی مثل قاچاق و مانند آن هستیم. همه مسائل امروز از حذف این تصمیم غلط که در سیستم اقتصادی رسوخ کرده است نشأت گرفته و به هر حال دولت تصمیم خودش را گرفته و سیاست کنترل ارز ترجیحی را برگزیده است. در نتیجه این کار قیمت اقلامی از جمله آرد، روغن، مرغ و... تغییراتی می‌کند که البته در این مسیر دولت در حال تلاش است کمترین فشار بر اقشار محروم وارد شود.

از طرفی دلار بازار آزاد حرکتی رو به جلو را شروع کرده و به مرز ۳۰ هزارتومان نزدیک شده است. البته وزیر اقتصاد اعلام کرد در هفته آتی تقاضای ارز به واسطه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی کاهش می یابد و حتی تقاضا برای ریال هم کاهش می‌یابد و همچنین تصریح کرد: «برای کنترل تورم انتظاری نظارت جدی بر تخلفات هم در دستور کار قرار می‌گیرد و نباید در این برنامه بزرگ اقتصادی برخی با سهل‌انگاری‌ها و تخلفات خود مسیر حرکت را کند کنند و در این دوران تحول اقتصادی دولت بدون اغماض با همه متخلفان برخورد خواهد کرد». باید توجه داشت که این افزایش نرخ ارز نباید بهانه‌ای شود برای بالا بردن قیمت کالاهایی که هیچ ربطی به ارز ندارد و این کار نظارت دقیق مسئولان ذی ربط را می‌طلبد.

ولی باید توجه کرد در این میان سرمایه افرادی که موجودی این کالاها را داشتند و عرضه نکردند، در زمانی کوتاه حداقل دوبرابر شد. ما طرحی نداشتیم و نداریم که چطور با این رانت مقابله کنیم و همین مسأله عامل اصلی کم شدن اقلامی همچون روغن و ماکارونی در بازار است. هرچند که هر روز شاهد رو شدن دست محتکران هستیم و اقلام به بازار تزریق می‌شود؛ ولی باید ما یک قدم از برنامه جلو باشیم و ابتداء به فکر تأمین نیاز مردم بوده و سپس قیمت‌ها را کم و زیاد کنیم. ضمنا لازم است که موجودی انبارها را دولت در اختیار داشته باشد و همه حرکات فروشندگان و بازرگانان را در جلوی چشم خود داشته باشد تا چنین مشکلاتی رخ ندهد.

 

تحلیل هفته

 

راه پیش رو

دولت جدید اکنون باید تاوان سیاست‌های اشتباهی که در دولت قبل، از سال ۱۳۹۷ گرفته شد را بدهد و امید داریم که پس از این، دولت موفق به تثبیت وضعیت اقتصادی کشور و مهار تورم شود و مهمتر از همه بتواند چرخ تولید داخلی را با سرعت بیشتری به حرکت درآورد. باید به سمت اصلاحات ساختاری همچون اصلاح نظام بانکی، مالیاتی، حمایتی و بودجه‌ای رفت که بدون آنها سیاست های قیمتی موفقیتی در پی نخواهد داشت. البته با ساختارهای موجود نیز می‌توان اوضاع اقتصادی را از این وضعیت بیرون آورد ولی نیازمند نظارت دقیق و سخت‌گیرانه بر روی مدیران خرد و میانی است و همچنین برخورد قاطع با مفسدین.

از سویی همه رسانه‌ها برای توجیه مردم بسیج شدند؛ از رسانه ملی گرفته تا خبرگزاری‌ها و پیج‌های کاربران مجازی تا مسئولان ریز و درشت که انصافاً در برخی ابعاد خوب کار کردند. به عنوان نمونه می‌توان به رانت آرد نانوایی‌ها اشاره کرد که تقریبا نسبت به این قضیه مردم قانع شدند و خب البه این رانت خواری توسط برخی از نانواها بوده نه همه‌شان؛ یا در رابطه با گران شدن قیمت گندم نیز نسبتا مردم دریافته اند که جنگ روسیه و اوکراین در قیمت گندم تمام جهان تأثیر گذاشته و در همه کشورها قیمت تقریبا 6 برابر افزایش پیدا کرده است. جهاد تبیین باید در دستور کار همه افراد دلسوز جامعه باشد.

در پایان با توجه به سخنان رهبر معظم انقلاب باید گفت وظیفه مردم ما صبر و دعوت به صبر است و باید به دولت فرصت داد تا سیاست‌های خود را عملی کند. همانطور که پیش‎تر بیان شد، بیرون ریختن خون‌های کثیف از بدن کمی درد دارد ولی آینده خوشی را برای ما به ارمغان می‌آورد و در این مسیر باید همه مردم به دولت کمک کنند تا بتوانیم وضعیت فعلی را پشت سر بگذاریم.

ارسال نظرات