۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۶
کد خبر: ۷۲۰۷۳۵
جمعی از فعالان قرآنی:

کم‌کاران امر حجاب را معرفی کنید

کم‌کاران امر حجاب را معرفی کنید
جمعی از فعالان قرآنی کشور در نامه‌ای خطاب به رؤسای قوای سه‌گانه خواستار معرفی کم کاری 26 نهاد متولی امر عفاف و حجاب در کشور شدند.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، جمعی از فعالان قرآنی کشور با انتشار بیانیه‌ای خطاب به رؤسای قوای سه‌گانه بر ضرورت تقویت زیرساخت‌های فرهنگی اجتماعی و مدیریت فضای مجازی، لزوم بررسی عملکرد نهادهای متولی امر عفاف و حجاب، برخورد هوشمندانه و جدی با فتنه‌انگیزان و غارتگران امنیت و ایجاد سازوکار مناسب و ایمن برای اعتراضات مردمی و مطالبه‌گران حقیقی تأکید کردند.

متن این نامه به شرح زیر است.

باسمه‌ تعالی

نامه هزار و ۶۴۷ نفر از چهره‌ها و فعالان قرآنی کشور به رؤسای قوای سه‌گانه در خصوص حوادث اخیر

در پی اتفاقات ناگوار اخیر، به خصوص اهانت به کلام الله مجید و مقدسات دینی توسط آشوبگران، هزار و ۵۴۷ نفر از چهره‌ها و فعالان قرآنی کشور طی نامه‌ای به رؤسای قوای سه‌گانه ضمن تشکر از تلاش مسئولان در خنثی کردن فتنه و برقراری امنیت و تقدیر از مردم، جهت حضور هوشمندانه در صحنه و محکومیت هتک حرمت مقدسات دینی، بر ضرورت تقویت زیرساخت‌های فرهنگی اجتماعی و مدیریت فضای مجازی، لزوم بررسی عملکرد نهادهای متولی امر عفاف و حجاب، برخورد هوشمندانه و جدی با فتنه‌انگیزان و غارتگران امنیت و ایجاد سازوکار مناسب و ایمن برای اعتراضات مردمی و مطالبه‌گران حقیقی تأکید کردند.

متن نامه به شرح ذیل است:

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

«الَّذِینَ إِنْ مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَ آتَوُا الزَّکَاةَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ وَ لِلَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ»

سوره مبارکه حج، آیه ۴۱

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رئیسی
ریاست محترم قوه قضائیه حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محسنی اژه‌ای
ریاست محترم مجلس شورای اسلامی جناب آقای دکتر محمدباقر قالیباف

با عرض سلام و تحیات الهی و آرزوی توفیقات روزافزون در جهت خدمت به مردم شریف ایران اسلامی، بدین‌وسیله ضمن تشکر از زحمات و مجاهدت‌های شما و نهادهای ذی‌ربط، جهت خنثی نمودن فتنه‌ دشمنان انقلاب اسلامی و برقراری امنیت و آرامش در سرتاسر شهرهای میهن اسلامی، کمال تشکر و قدردانی خود را از امت شریف و قرآنی ایران که حقیقتاً امتداد امت رسول‌الله (ص) هستند، بابت حضور جدی در صحنه و محکومیت هتک حرمت مقدسات و ساحت مقدس کلام‌الله مجید، اعلام می‌داریم و با وجود اعتماد به حسن تدابیر و عملکرد مسئولان درخصوص وقایع اخیر، از باب «وَذَکِّرْ فَإِنَّ الذِّکْرَى تَنْفَعُ الْمُؤْمِنِینَ» سوره مبارکه ذاریات، آیه ۵۵، خواستار توجه بیشتر شما به نکات ذیل هستیم.

۱. ضرورت تقویت زیرساخت‌های فرهنگی اجتماعی و مدیریت فضای مجازی

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در تحلیل‌ها و برداشت‌های مختلف این‌ روزها کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد، این است که بر خلاف تجمعات اعتراضی سنوات گذشته، ریشه و منشاء اتفاقات اخیر کاملا فرهنگی‌ است. همانگونه که رهبر حکیم و فرزانه انقلاب فرموده‌اند: «فرهنگ از اقتصاد هم مهم‌تر است، چرا؟ چون فرهنگ، به معنای هوایی است که ما تنفّس می‌کنیم؛... اگر این هوا تمیز باشد، آثاری دارد در بدن شما؛ اگر این هوا کثیف باشد، آثار دیگری دارد. فرهنگ یک کشور مثل هوا است.» (بیانات معظم له ۱۳۹۳.۱.۱ مشهد مقدس)

اکنون که به لطف خداوند متعال و اعتماد مردم عزیز، اداره قوای سه‌گانه در اختیار فرزندان دلسوز و انقلابی کشور است، به هیچ وجه روا نیست که این بی‌توجهی و کم‌توجهی به مقولات فرهنگی همانند ادوار گذشته ادامه یابد.

بر این اساس جامعه فعالان قرآنی کشور اعلام می‌دارد، در مسیر تعالی فرهنگ قرآنی کشور چاره‌ای جز توجه ویژه به ظرفیت‌های مردمی و تهیه و تکمیل زیرساخت‌های لازم نیست. برای مثال توجه جدی به مقوله ساماندهی فضای مجازی و تکمیل شبکه‌ی ملی اطلاعات، به‌ دور از هرگونه مسدودسازی شبکه‌های مورد نیاز مردم، می‌تواند به ولنگاری فرهنگی در بستر مجازی پایان دهد.

معتقدیم اگر کسری از توجهاتی که به مسائل غیرفرهنگی و غیرضروری در جامعه می‌شود، شامل فعالیت‌های فرهنگی خودجوش و نهادهای دینی مردمی گردد، إن‌شاءالله در آینده، کمتر شاهد اتفاقات تلخ این‌چنینی خواهیم بود؛ البته مسئولیت نهادهاو مجموعه‌های قرآنی نیز در این زمینه بسیار سنگین است و لازم است فعالان قرآنی کشور با مجاهدت و تلاشی مضاعف، زمینه تحقّق منویات قرآنی رهبر حکیم انقلاب را فراهم آورند.

۲. لزوم بررسی عملکرد نهادهای متولی امر عفاف و حجاب

بدیهی است اتفاقات ناگوار روزهای اخیر که به بهانه‌ی فوت تلخ یکی از دختران ایران‌زمین در مقرّ پلیس رخ داد، با هدایت و رهبری خنّاسان خارج‌نشین و با کلیدواژه‌های «گشت ارشاد» و «حجاب اجباری» و با هدف لطمه زدن به «استقلال» و «اقتدار» نظام مقدس جمهوری اسلامی به وقوع پیوست؛ اما آنچه در لایه‌ پنهان این فتنه و فتنه‌های مشابه وجود دارد و اغلب مورد غفلت قرار می‌گیرد، عبارت است از زمینه‌های ایجاد فتنه که بعضاً توسط دوستان ناآگاه و یا ترک فعل مسئولان ایجاد می‌شود.

بر کسی پوشیده نیست که مقوله‌ عفاف و حجاب در جامعه‌ ایرانی اسلامی از ابتدای انقلاب تاکنون به‌عنوان یکی از کارزارهای تقابل فرهنگی حق و باطل بوده است و خواهد بود. نکته مهم این است که بنا بر مصوبه ۱۳ دی‌ماه ۱۳۸۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی، ۲۶ نهاد و سازمان به‌عنوان متولیان اصلی گسترش امر عفاف و حجاب، مشخص گردیدند. در واقع می‌توان گفت، این ۲۶ نهاد، یگان‌های درگیر در این جبهه از جنگ فرهنگی هستند و نیروی محترم انتظامی تنها یکی از آن‌ها است!

اینک سؤال اینجاست؛ در ۱۶ سالی که از ابلاغ مصوبه فوق می‌گذرد، کدام‌یک از این نهادهای مسئول، به وظیفه خود عمل کرده‌اند و کدام‌یک از زیر بار این مسئولیت شانه خالی کرده‌اند؟

آیا حکایت این مصوبه همانند سرنوشت برخی دیگر از مصوبات مهم شورای محترم عالی انقلاب فرهنگی خواهد بود و قرار نیست روزی مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد؟

قرآنیان کشور به‌خصوص امضاکنندگان این مرقومه، معتقدند در فتنه اخیر عفونت ضدانقلاب و منافقان بر روی زخمی جا خوش کرد که ۲۶ نهاد و سازمان دولتی و غیردولتی، برای التیام آن ۱۶ سال فرصت داشتند! اما اقدام درخوری در این زمینه رقم نزدند و این حکایت همه‌ فتنه‌هاست! حکایتی که پرداختن به آن در این مرقومه نمی‌گنجد.

بدین‌وسیله جامعه فعالان قرآنی کشور از سران محترم سه قوه تقاضا دارد، با سرعت و دقت در زمینه‌ بررسی، تحقیق و تفحص از نهادها و ارگان‌های مسئول در امر حجاب و عفاف اقدام نمایند و کارنامه‌ عملکرد این سازمان‌ها را به اطلاع مردم شریف ایران اسلامی برسانند.

۳. لزوم برخورد هوشمندانه و جدی با فتنه‌انگیزان و غارتگران امنیت

آنچه مشهود است، در فتنه‌ی اخیر منافقان و ضدانقلاب داخلی و خارجی، دست در دست دولت‌ها و سرویس‌های جاسوسی شیطانی، آتش‌افروزان اصلی بودند، آتشی که هرچند لاله‌های خونینی از مدافعان امنیت را به وصال یارشان رساند، اما ظاهراً تقدیر این بوده که اکنون شعله‌هایش دامن اعوان و پادوهای لندن‌نشین آن‌ها را بگیرد. «وَمَکَرُوا وَمَکَرَ اللَّهُ وَاللَّهُ خَیْرُ الْمَاکِرِینَ» سوره مبارکه آل عمران، آیه ۵۴

بر اساس آموزه‌های قرآن کریم، معتقدیم گناه این فتنه‌انگیزان بیش از گناه اغتشاش‌گران کف خیابان‌هاست! چرا که فرمود: «وَالْفِتْنَةُ أَشَدُّ مِنَ الْقَتْلِ» سوره مبارکه بقره، آیه ۱۹۱ و بر همین اساس ضمن تقدیر از مجاهدت قوای نظامی به ویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در صیانت از مرزهای میهن اسلامی و حمله به گروهک‌های جنایت‌کار و تجزیه طلب، خواستار برخورد مستمر و هوشمندانه با افرادی که به عنوان بازوان رسانه‌ای این دشمنان نقش ایفا کردند، هستیم.

درعین‌حال از مسئولان محترم خواهشمندیم، نسبت به جوانان و نوجوانان فریب‌خورده و افرادی که برای اولین‌بار به واسطه هیجانات و به بهانه اعتراض و مطالبه حقیقی به دام برهم‌زنندگان امنیت افتادند، با در نظر داشتن رأفت اسلامی و توصیه رهبر معظم انقلاب حفظه‌الله‌تعالی برخورد نمایند و از محکومیت‌هایی که موجب خسارت جبران ناپذیر به آینده‌ی این افراد است، پرهیز شود.

«عَسَی اللَّهُ أَنْ یَجْعَلَ بَیْنَکُمْ و َبَیْنَ الَّذِینَ عَادَیْتُمْ مِنْهُمْ مَوَدَّة وَاللَّهُ قَدِیرٌ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِیمٌ»

سوره مبارکه ممتحنه، آیه ۷

۴. لزوم ایجاد سازوکار مناسب و ایمن برای اعتراضات مردمی و مطالبه‌گران حقیقی

معتقدیم یکی از زمینه‌های فرصت‌طلبی کاسبان ناامنی از چنین اتفاقاتی، نبود سازوکار مناسب جهت اعلام اعتراض و بیان مطالبات مردم در بستری ایمن و کنترل شده است؛ بستری که در آن معترضان سخن خود را بدون ترس از به حاشیه رفتن مطالبات بیان کنند و درعین‌حال کسب‌وکار و اموال مردم در معرض خطر قرار نگیرد. آنچه واضح است، در هر حکومت و نظامی عده‌ای از مردم مطالباتی دارند که گاهی برای رسیدن به آن چاره‌ای جز تجمع اعتراضی نمی‌یابند و جمهوری اسلامی نیز این حقیقت را به رسمیت شناخته است؛ لکن مع‌الأسف تاکنون قدم مؤثری در زمینه ایجاد این بستر مناسب و ایمن، برداشته نشده است. امیدواریم با توجه جدی شما به این مقوله‌ ساده و درعین‌حال پراهمیت، شاهد اتفاقات مشابه نباشیم.

در پایان، جامعه قرآنیان کشور از مجاهدت‌های بی‌نظیر قوای نظامی و انتظامی در برقراری نظم و امنیت در شهرها کمال سپاس و قدردانی را دارد و صریحاً اعلام می‌داریم؛ سخن ما همان سخن شهید راه قرآن است که فرمود: «امروز قرارگاه حسین بن علی علیهما‌السلام، ایران است. بدانید جمهوری اسلامی حرم است و این حرم اگر ماند، دیگر حرم‌ها می‌مانند؛ اگر دشمن، این حرم را از بین بُرد، حرمی باقی نمی‌ماند؛ نه حرم ابراهیمی و نه حرم محمّدی صلی‌الله‌علیه‌‌وآله‌وسلم.»

درود خدا بر ارواح مطهر شهیدان. چه آن لاله‌های خونینی که دور از وطن در جستجوی سعادت حقیقی بودند و چه این علی‌اکبرهای حرم جمهوری اسلامی که در کوچه‌پس‌کوچه‌های شهرمان خلعت مبارک شهادت به تن کردند.

و سلام خدا بر روان پاک و مطهر بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی قدس‌سره‌الشریف

«وَسَلَامٌ عَلَیْهِ یَوْمَ وُلِدَ وَیَوْمَ یَمُوتُ وَیَوْمَ یُبْعَثُ حَیًّا» سوره مبارکه مریم، آیه 15

والسلام علیکم و علی عباد الله الصالحین
جمعی از فعالان قرآنی ایران اسلامی

۱۱ مهر ۱۴۰۱

اسامی تعدادی از امضا کننده نامه به شرح زیر می‌باشد:

محمدرضا ابوالقاسمی، احمد ابوالقاسمی، محمدحسین اجرائی، محمدرضا احمدی، بهزاد احمدی، حمیدرضا احمدی وفا، مهدی اخوان صباغ، حسین اسدی، محمدمسعود اسماعیلی، سیدعابس اشرفی، حسین افتخاریان، علی افضلی، روح اله آقائی، مهدی امیدیان، مشهود ابدالی، عباس بابائی، میکائیل باقری، احسان اله برزگر پیشه، مرتضی بشیری، زینب بهجت‌پور، هادی بوالحسنی، حسین بهبودی، سعید پرویزی، شهریار پرهیزکار، محمدجواد پناهی، محمدرضا پورمعین، سیدعبدالرزاق پیردهقان، قاسم جهان آرا، عادل حاجی پور، مهدی حبیبی، علی حبیبی، محمدابراهیم حجت پناه، مهدی حسنی، سیدمصطفی حسینی، سیدابوالفضل حکیمی، مصطفی خادمی یگانه، حسین خاکسار هرندی، مهری خدیری، محمد خواجوی، محمدعلی دهدشتی، محمود دهقاندار، رحمان دهقانی آستمال، روح الله راسل، علی ربانی نسب، هادی رحیمی، جواد رزمی، سیدمصطفی رضوی، محمود رنگرز، محمدصالح روزبه، مصطفی زحمتکش، احمد زرنگار، مصطفی زمانیان، سیدجواد سادات فاطمی، رضا سلامت پناه، هاشم سلطانی نژاد، حسین سلیمانی، عباس سلیمی، حمیدرضا سماوی، غلامحسین سمیعی فرد، مسعود سیاح گرجی، سیدمهدی سیف، میثم شالیکار، امین شغلی، سیدجعفر صادقی، بتول شهشهانی، علی صحبتلو، مصطفی صدرزاده، محمود صفرپور، محمدرضا عابدینی، فرهاد عباسی، مجتبی شغلی، محسن عباسی ولدی، محمدمهدی عزیز زاده، قاسم عزیز زاده گرجی، حوریه عقبائی، مهدی علم خواه، علی علیزاده، محمدمسعود عنایتی مقدم، حمیدرضا غلامی، محمد فاکر، مجتبی فردفانی، مهدی فروغی، رسول فلاح، شبیر فیروزیان، علی قاسمی، هادی قبادی، سعید قربانی، حمیدرضا قربانیان، محسن قربانیان، محمدمهدی قربانیان، زهرا کاشی زاده، محمود کریمی، سعید کریمی خو، ابوالفضل کوهساریان، ابراهیم لایقی، مهدی لسانی، احمد لیائی، حمیدرضا مجیدی مهر، رسول محمدزاده، محمدحسین محمدزاده، لیلا محمدی، عبدالله مرادی، محمدرضا مسیب زاده، علیرضا مشایخی، محمدمهدی معتمدی، محمدباقر معرفت، علی مقنی نصرآبادی، محمد مقومی، محمدمهدی موسائی، سیدمحمدکاظم موسوی متقی، محمدرسول مهدوی، محمدامین مهدوی، سیدعباس مهندسی، عالیةالسادات مؤذن، سیدعبدالله میراحمدی، علیرضا میرجلیلی، محمدتقی میرزاجانی، محترم میرحاج، سیداحمد میریان، عبدالرسول نجاتی، علیرضا نجفی، محسن نصیری، محمد نقدی، عباس هاشمی، سیدسعید هاشمی، محسن یاراحمدی و ... .

ارسال نظرات