۱۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۴
کد خبر: ۷۲۰۷۵۸
مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور:

وقف رکن توسعه علم و فرهنگ است/ مباحث کلان وقف مورد بازنگری قرار بگیرند

وقف رکن توسعه علم و فرهنگ است/ مباحث کلان وقف مورد بازنگری قرار بگیرند
آیت الله اعرافی با بیان اینکه وقف رکن توسعه علم و فرهنگ است، گفت: مباحث کلان وقف مورد بازنگری قرار بگیرند.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت‌الله علیرضا اعرافی در جمع مدیرکل و معاونان اوقاف استان قم اظهار کرد: از خدمات سازمان اوقاف در سطح کشور و اداره کل اوقاف قم در سطح استان تشکر می‌کنیم.

وی افزود: نهاد وقف دارای سبقه تاریخی و ریشه‌دار در همه ادیان الهی و از جمله در اسلام است و سوابق درخشانی برای آن وجود دارد.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه تقرب الی الله و گره‌گشایی از کار مردم هر دو در وقف جمع شده‌اند گفت: از دیگر سو، شاهد لطمه‌های فراوانی هم بوده‌ایم که به نهاد وقف وارد شده است که اگر نبودند، شاهد شکوفایی بیشتر این سنت حسنه نبوی می‌بودیم.

استاد درس خارج حوزه علمیه ادامه داد: وقف به عنوان یک نهاد و رکن توسعه علم، اقتصاد و فرهنگ محسوب می‌شود که البته لازم بود در قانون اساسی و اسناد بالادستی، به عنوان نوعی از اقتصاد به آن نگریسته شود که زندگی مردم تحت تاثیر مثبت قرار می‌دهد.

آیت الله اعرافی عنوان کرد: نیازمند بازنگری در حوزه قوانین مربوط به وقف برای توسعه آن، و ناظر به نیازهای روز جامعه هستیم؛ علاوه بر این باید به فقه وقف هم توجه بیشتری شود و اوقاف باید این مطالبه را از حوزه‌های علمیه داشته باشد.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه فقه معاصر هنوز آنطور که باید و شاید به مسئله وقف ورود نکرده است گفت: جایگاه وقف در جامعه کنونی و در فرهنگ عمومی به دلایل مناسب چندان مناسب نیست بنابراین باید برای رغبت بیشتر جامعه اسلامی و مردم به وقف، کارهای رسانه‌ای و فرهنگ‌سازی با هدف اقناع‌سازی و اعتمادسازی صورت بگیرد.

وی تصریح کرد: اینگونه اقدامات سبب می‌شود مردم بیش از پیش با برکات و فواید وقف آشنا شوند و وقف‌های جدید در راستای حل معضلات مردم و گره‌گشایی از مشکلات جامعه باشند.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه باید در چند لایه، مباحث کلان وقف مورد بازنگری کامل قرار بگیرند گفت: بر این اساس لازم است چالش‌ها و مشکلات کنونی که سد راه نهاد مبارک وقف هستند شناسایی و برطرف شوند.

امام جمعه قم تعامل قوی و مداوم نهاد وقف با حوزه‌های علمیه را مورد تاکید قرار داد و افزود: مبحث فقه وقف که طبیعتا مربوط با حوزه است باید با جدیت از طرف مسئولین اداره اوقاف پیگیری شود و حوزه این آمادگی را دارد که در مباحث فقه معاصر به موضوعات مربوط به وقف با جدیت بپردازد زیرا در حال حاضر در مباحث فقه معاصر به موضوع وقف پرداخته نمی شود.

وی با اشاره به لزوم فرهنگ‌سازی مناسب در خصوص وقف و احداث وقف‌های جدید گفت: حوزه و طلاب باید با مباحث وقف و برکات آن آشنایی بیشتری پیدا کنند و سپس از ظرفیت عظیم حوزه و مبلغان طرح امین برای فرهنگ سازی و ترغیب بیشتر مردم برای ایجاد وقف های جدید استفاده کرد.

گفتنی است در ابتدای این دیدار که به مناسبت دهه وقف برگزار شد، حجت‌الاسلام والمسلمین عباس اسکندری مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان قم گزارشی را از اقدامات این اداره کل در یک سال گذشته ارائه کرد.

ارسال نظرات