۱۵ مهر ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۳
کد خبر: ۷۲۰۷۸۶

چرا ضد انقلاب و اغتشاشگران خارج نشین برای لغو تحریم ها اعتراض نکردند؟

چرا ضد انقلاب و اغتشاشگران خارج نشین برای لغو تحریم ها اعتراض نکردند؟
ضد انقلاب و اغتشاشگران خارج نشین که سال هاست در مقابل تحریم مردم ایران سکوت کرده‌اند این روزها به بهانه اعتراض سیاسی در مقابل سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور تجمع کرده و دست به خشونت زده‌اند تا جایی که با برخورد پلیس این کشورها مواجه شدند.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، پس از ناآرامی‌های اخیر در ایران به بهانه مرگ مهسا امینی، جمعی از اغتشاشگران و ضدانقلاب خارج‌ نشین در تعدادی از کشورها از جمله چند کشور اروپایی اقدام به برگزاری تجمعات خشونت آمیز در مقابل دفاتر نمایندگی‌، سفارتخانه‌ها و بخش‌های کنسولی سفارتخانه‌های ایران در این کشورها کرده که به درگیری کشیده و حتی با برخورد پلیس‌های این کشورها نیز روبرو شد. اغتشاشگران علاوه بر فحاشی و انواع و اقسام رفتارهای وحشیانه، اقدام به پرتاب سنگ و بطری و پاشیدن رنگ به ساختمان‌های این سفارتخانه‌ها کرده و با پلیس در این کشورها نیز درگیر شدند.

 

 

«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه روز دوشنبه ۱۱ مهر ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران در این باره گفت: در نتیجه تحولات اخیر، در برخی از کشورها و مشخصا تعدادی از کشورهای اروپایی بعضی از نمایندگی‌های ما مورد تعرض افراد منتسب به جریان‌های معاند و ضد انقلاب و گروه‌های خشونت طلب قرار گرفت و در بخشی از کشورها، مهاجمان موفق شدند در نتیجه عدم وجود حفاظت کافی و عدم توجه اولیه از سوی نیروهای تامین کننده امنیت به برخی از نمایندگی‌های ما به ویژه در اماکن بیرونی و جدار بیرونی نمایندگی‌های ما حملاتی صورت داده و بعضی از بخش‌های نمایندگی مورد تعرض قرار گرفته است. 

 

وی افزود: عده‌ای در این کشورها به عنوان اعتراض سیاسی به خشونت آمیزترین روش‌ها متوسل شدند. علاوه به حمله به اماکن دیپلماتیک که براساس مقررات بین‌المللی و کنوانسیون وین دارای مصونیت هستند، حتی نسبت به استفاده از روش‌های غیراخلاقی و تهدید دیپلمات‌ها و ایجاد فضای ناامنی تلاش کردند که فعالیت عادی بعضی از نمایندگی‌های ما در خارج از کشور را متاثر کنند. (بیشتر بخوانید)

به گزارش فارس، در همین خصوص تعرض به سفارت ایران در استکهلم به احضار کاردار سوئد در تهران در غیاب سفیر این کشور انجامید. البته در این مدت سفرای انگلیس و نروژ و کاردار فرانسه در تهران نیز به وزارت خارجه ایران احضار شدند، سفیر انگلیس به واسطه فضاسازی‌های خصمانه از سوی رسانه‌های فارسی زبان مستقر در لندن، سفیر نروژ به خاطر اظهارات مداخله جویانه رئیس پارلمان این کشور درباره تحولات داخلی ایران و کاردار فرانسه هم پس از بیانیه مداخله جویانه وزارت خارجه فرانسه، شرکت سه نفر از وزرای مشاور دولت این کشور در اعتراضاتی در پاریس و اقدام سخیف نشریه شارلی ابدو به وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران فراخوانده شدند و اعتراض شدید ایران به این اقدامات و مداخله جویی‌ها به آنها ابلاغ شد. در پی تعرض به سفارتخانه ایران در بروکسل نیز وزارت خارجه ایران به دولت بلژیک معترض شد.

 

همچنین در این مدت، پلیس سوئیس با آشوبگران ضد ایرانی مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران در شهر برن برخورد و چند نفر را دستگیر کرد. بالا رفتن تعدادی از آشوبگران از حصار مقابل سفارت ایران و توهین به پرچم جمهوری اسلامی ایران، با واکنش پلیس سوئیس روبرو شد و پلیس این کشور برای متفرق کردن معترضان از گلوله‌های پلاستیکی استفاده کرد و حتی ۲ آشوبگر که وارد محوطه سفارت ایران شده بودند توسط پلیس سوئیس بازداشت شدند.

پلیس لندن هم در آخرین گزارشی که در این زمینه منتشر کرد اعلام کرد که روز یکشنبه در پی ناآرامی‌های خشونت آمیز در نزدیکی سفارت ایران در لندن، دست‌کم پنج افسر پلیس در پی سنگ پرانی و پرتاب بطری و... به شدت زخمی شدند و ۱۲ نفر نیز بازداشت شدند.

پلیس نروژ هم پنجشنبه هفتم مهر ۹۵ نفر را در جریان اغتشاشات و برهم زدن نظم مقابل سفارت ایران در اسلو بازداشت کرد. بازداشت برخی از این افراد به دلیل خرابکاری و خشونت علیه پلیس از جمله پرتاب سنگ بوده است.

گفتنی است، کشورهای پذیرنده بر اساس کنوانسیون ۱۹۶۱ وین درباره روابط دیپلماتیک، موظف به تامین امنیت اماکن دیپلماتیک و دیپلمات‌های خارجی مستقر در این کشورها هستند و باید در این زمینه پاسخگو باشند. ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه در این باره بیان کرد: در برخی حوزه‌های نمایندگی‌ها، مهاجمان و کسانی که ادعای حمایت از حقوق بشر و ادعای رویکرد سیاسی برای بیان دیدگاه‌های خودشان را دارند، حتی به مراجعان به نمایندگی‌ها و بخش‌های کنسولی ما بی احترامی کرده و فضای رعب را برای شهروندان ایرانی در آنجا ایجاد کردند که مانع شوند که آنها برای دریافت خدمات کنسولی به سفارتخانه‌ها و بخش‌های کنسولی مراجعه نکنند. فضای رعب ایجاد کرده و به روش‌های غیراخلاقی متوسل شدند. این موارد به کشورهای پذیرنده ابلاغ و تذکرات لازم داده و اقدامات تکمیلی در اغلب کشورها انجام شد.

 

در این میان مقامات کشورهای غربی به حمایت از اغتشاشگران پرداختند آنگونه که سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین چهارم مهر ماه در اینستاگرامش نوشت: در اغتشاشات اخیر، رهبران سیاسی آمریکا و بعضا اروپا، رسانه‌های آنان و نیز رسانه‌های فارسی معاند مورد حمایت غرب، از یک رخداد غم انگیز در حال بررسی سوءاستفاده کردند و با شعار حمایت از حقوق ملت ایران، در حمایت از اغتشاشگران و برهم زنندگان امنیت ملت سنگ تمام گذاشتند. (بیشتر بخوانید)

اغتشاشگران ضد ایرانی نه تنها در این مدت اقدام به برگزاری تجمعات غیرقانونی مقابل سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور کردند و خساراتی را به ساختمان‌های این اماکن دیپلماتیک وارد آوردند، بلکه در برخی کشورها از جمله انگلیس در مقابل مرکز اسلامی انگلیس در لندن نیز حضور یافته و اقدام به کتک‌کاری و فحاشی به اتباع مسلمان دیگر کشورها کردند. 

در این ارتباط ناصر کنعانی روز دوشنبه ۱۱ مهر ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران اظهار داشت: اقداماتی تحت عنوان اعتراض سیاسی در برخی کشورها صورت گرفته، ولی در اعتراض سیاسی دست به خشونت زده و به اماکن دیپلماتیک حمله کردند و انجام وظایف معمول دیپلمات‌ها را دچار خلل و مشکل کردند. دسترسی شهروندان ایرانی که مدعی دفاع از حقوقشان هستند به اماکن دیپلماتیک و مراکز خدمات کنسولی محدود کرده و تهدید و ارعاب کرده و در برخی موارد خشونت به خرج دادند. به برخی از مراکز اسلامی که سالیان طولانی است در برخی کشورها فعال هستند و جزو مراکزی هستند که از قبل از پیروزی انقلاب در آن کشورها فعال بودند، حمله کردند. به شرکت‌ کنندگان ایرانی و غیرایرانی در مراسم مذهبی در مراکز اسلامی حمله کرده و آنها را مورد ضرب و شتم قرار دادند و افکار عمومی قضاوت خواهد کرد که این رفتارها ناشی از اعترض سیاسی است؟ رفتارهای مدنی است و رفتارهایی است که در آن کشورهایی که در آن زندگی می‌کنند به عنوان ارزش‌های دموکراتیک و مدنی ترویج می‌شود؟ اگر همان است که شعار می‌دهند، تکلیف روشن است.

هفتم مهر ماه ناصر کنعانی در صفحه اینستاگرامش نوشت: در ورای مرزها نیز برخی که حتی یک بار صدای اعتراض آنها نسبت به درد و رنج هموطنان ایرانی شان ناشی از تحریم‌های وحشیانه و فشار حداکثری دشمن علیه مردم ایران بلند نشده بود، این روزها با تجمعات، کنسرت‌ها و رقص و پایکوبی و بعضا حمله به سفارتخانه‌ها، مدعی هستند که می‌خواهند «صدای مردم ایران» را به گوش جهانیان برسانند!!! صدای رسای مردم ایران از آغازین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی که آغازگر فشارهای حداکثری دشمنان نیز بود، همچنان این است؛ «ما در زیر بار سختی‌ها و مشکلات و دشواری‌ها قد خم نمی‌کنیم. ما راست‌قامتان جاودانه تاریخ خواهیم ماند.»

پایان پیام/

ارسال نظرات