۱۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۲
کد خبر: ۷۲۰۷۹۸
مدیر امور تربیت اخلاقی معاونت تهذیب حوزه عنوان کرد؛

گزارشی از روند فعالیت های طرح تعالی/ نسل جدید جبهه تهذیبی باید دانش بنیان شود

گزارشی از روند فعالیت های طرح تعالی/ نسل جدید جبهه تهذیبی باید دانش بنیان شود
حجت الاسلام رهنما ضمن ارائه گزارشی از روند فعالیت های طرح تعالی، گفت: نسل جدید جبهه تهذیبی باید دانش بنیان شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تهران، آیین افتتاحیه دومین دوره پودمانی تعالی ویژه اساتید حوزه های علمیه سراسر کشور در مدرسه علمیه مروی تهران برگزار شد.

حجت الاسلام رهنما، مدیر امور تربیت اخلاقی معاونت تهذیب حوزه های علمیه در این مراسم اظهار داشت: مأموریت اصلی ما در حوزه علمیه، پاسداری از میراث هویتی می باشد که در اعصار مختلف به دست ما رسیده است.

وی خطاب به اساتید حاضر در دوره پودمانی تعالی گفت: به اذعان شما که در میدان به صورت مباشر با طلاب سروکار دارید ما در یک موقعیت خاص هویتی قرار داریم.

حجت الاسلام رهنما گفت: هر سال که می گذرد طلابی با نگرش های جدید وارد حوزه علمیه می شوند و نمی توان گفت نسل جدید طلاب با نسل قدیمی یکسان هستند.

این استاد حوزه افزود: حرکت های تحولی در حوزه علمیه و جامعه کنونی به دلایلی بسیار سریع شده است و این مهم را در تفاوت نسلی درک می کنیم.

وی تصریح کرد: برای اینکه بتوانیم نبض این تغییر و تحول هویتی و فرهنگی را به دست بگیریم و در آینده نگاری و ساخت آینده تهذیبی حوزه علمیه منفعل عمل نکنیم و روحیه مهاجم و برنامه ریز داشته باشیم باید فضای فعلی و آینده را درست پیش بینی کنیم.

مدیر امور تربیت اخلاقی معاونت تهذیب حوزه های علمیه گفت: بخش عمده ای از ریشه تلاطمات هویتی به نگرش های طلاب، اساتید، روحانیون و بعضا بزرگان ما در مسیر برمی گردد.

حجت الاسلام رهنما اظهار کرد: طلبه امروزی ما دغدغه ها و دلواپسی هایی که نسبت به آینده دارد نسبت به ابتدای طلبگی ما متفاوت است.

مدیر امور تربیت اخلاقی معاونت تهذیب حوزه های علمیه یادآور شد: این تغییرات به جهت افزودنی هایی که از مراکز غیرحوزوی گرفته و بعد به ما ملحق می شود در آن تلاطماتی است که هر چه به سمت جلو می رویم این پرسش ها تندتر می شود.

این استاد برجسته حوزه گفت: یکی دیگر از زیرساخت های مهمی که نگرش ها را شکل می دهد، بینش های طلاب است، طلاب ما امروز غیر از ادبیات، فقه و اصول احتیاج به آن بینش درستی دارند که بتوانند میراث هویتی و حوزوی را در عرصه عمل پاسداری کنند.

حجت الاسلام رهنما عنوان داشت: اینکه جریان معنوی پیش از انقلاب و دهه های شصت و هفتاد طبق نظر کارشناسان امروز دچار تلاطماتی است، شاید به این بر می گردد که ما باید متناسب با شرایط روز یک صحنه آرایی جدیدی داشته باشیم تا بتوانیم با تهدیدات و چالش های نوپدید تربیتی درست مواجه شویم.

مدیر امور تربیت اخلاقی معاونت تهذیب حوزه های علمیه ادامه داد: پس بینش طلبه نیازمند یک تغذیه درست دارد که این تغذیه باید در یک اتاق فکری تهیه و تولید شود و به طلاب منتقل گردد و اقبال به معنویت هم اگر شاخص های آن نوسان دارد باید به درستی رصد و درمان شود.

حجت الاسلام رهنما تصریح کرد: ما باید نسل جدید جبهه تهذیبی خود را دانش بنیان، بار بیاوریم یعنی دغدغه های اخلاقی و تهذیبی برای طلاب یک شرط لازم است ولی کافی نیست.

این استاد حوزه اظهار داشت: ما امروز یک ذخیره هزار ساله حوزه های علمیه داریم که این احتیاج به یک طراحی و انضباط دارد.

وی با اشاره به اینکه باید نیروی انسانی تهذیبی مان را به سرعت قابل قبولی بروزرسانی کنیم، گفت: ما بناست که یک جریان دانش بنیان و معنویت گرا از عناصر و فعالان تربیتی و تهذیبی حوزه های علمیه شکل بدهیم و آن هویت جمعی و شبکه هم افزایی که برهم اثر می گذارند که یک جبهه تهذیبی را شکل می دهد این دو گام را باید برداریم و با این دو رویکرد طرح تعالی را آغاز کردیم.

حجت الاسلام رهنما افزود: طرح تعالی در یک بخش از ظرفیت های نیروهای انسانی حوزه متمرکز شد، اگر بخواهیم در این باره آماری از مدارس قم بدهیم، 2 سال بیش ما 1200 استاد در حوزه علمیه قم داشتیم که از این تعداد اگر برای هر استادی یک ساعت و نیم در روز در نیز بگیریم و هر اساتیدی 10 شاگرد داشته باشیم ما در روز 18 هزار تریبون در اختیار استاد خواهیم داشت که این یک ظرفیت بی بدیل است.

این استاد حوزه تاکید کرد: ما در یک فرایندی سراغ اساتید حوزوی رفتیم که رغبت و دغدغه تربیتی را دارند که در دوره قبل خدمت 45 نفر بودیم و در این دوره خدمت حدود 80 نفر هستیم که بتوانیم یک حرکت دانش بنیان و معنویت گرا را باهم آغاز کنیم.

وی اضافه کرد: این حرکت گام اولش القا دانش است، اما در رابطه با احیای هویت جمعی ما در حال تدوین آیین نامه از وظایف راهنمایان تهذیبی هستیم و به دنبال ایجاد محفلی هستیم که اساتید در آنجا حضور داشته باشند که برنامه ها و... هماهنگ کنند.

مدیر امور تربیت اخلاقی معاونت تهذیب حوزه های علمیه گفت: دوره تعالی یک دوره 240 ساعته و به تناسب برنامه های اساتید است که گام اول آن هسته محکم و معتقد به فعالیت های تربیتی  هستند را فراخوان داده ایم تا کار را پیش ببریم.

حجت الاسلام و المسلمین رهنما در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: همچنین تلاش کرده ایم که دوره هایی برای اساتید تهذیبی در این باره مدنظر بگیریم که با این کار می توانیم چرخ تهذیب را به خوبی به حرکت درآوریم.

ارسال نظرات