۱۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۱
کد خبر: ۷۲۰۸۷۶
سردار اشتری:

هیچ ضرب و جرح و برخورد فیزیکی با خانم مهسا امینی صورت نگرفته است

هیچ ضرب و جرح و برخورد فیزیکی با خانم مهسا امینی صورت نگرفته است
فرمانده کل انتظامی کشور گفت: با بررسی های صورت گرفته مشخص شد که هیچ ضرب و جرح و برخورد فیزیکی با خانم مهسا امینی صورت نگرفته است.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، سردار حسین اشتری فرمانده کل انتظامی در برنامه تلویزیونی صف اول با تبریک فرا رسیدن هفته فراجا با شعار «پلیس خادم مردم و مردم حامی پلیس» خدمت مردم، همکاران و خانواده ماموران اظهار امیدواری کرد که پلیس بتواند خدمتگزار خوبی برای مردم باشد‌.

فرمانده کل انتظامی کشور در خصوص حادثه مهسا امینی و چگونگی اطلاع از این موضوع گفت: روز ۲۲ شهریور با توجه به ماموریت اربعین در مرز شلمچه بودم که بعد از نماز مغرب و عشا یکی از همکاران تهران بزرگ تلفنی تماس گرفت و اعلام کرد که خانمی به نام مهسا امینی در ساختمان وزرا بیهوش شده و به بیمارستان منتقل شده و حالا هم در حالت کما هستند.

سردار اشتری افزود: همان موقع به یکباره متاثر شدم و بلافاصله با فرماندهی تهران بزرگ تماس گرفته و تاکید کردم که تمام تلاش خود را انجام دهند تا این خانم حالش خوب شود و از هیچ کاری فروگذار نکنند؛ به آنها گفتم که تصور کنید این دختر، دختر بنده است و من در تهران نیستم و باید هر کاری که می‌توانید انجام دهید.

سردار اشتری ادامه داد: با توجه به اینکه اشاره کردند که پدر و مادر این دختر در بیمارستان هستند دستور دادم تا توجه ویژه‌ای به همراهان بیمار شود و هر خواسته، دارو و تجهیزاتی که نیاز است انجام داده و فراهم شد و در خدمت این پدر و مادر باشند؛ همچنین گفتم که اتفاقی را که افتاده از اول تا آخر بررسی کرده و ببینند تقصیر و قصوری متوجه همکاران بنده است یا نه و بدون هیچ ملاحظه و دقیق گزارش را اعلام کند.

وی افزود: به رئیس بازرسی کل فراجا که وی نیز همراه من در شلمچه بود گفتم که سریعتر به همکارانشان اطلاع داده تا موضوع بررسی شود.

سردار اشتری با بیان تأثر و نگرانی عمیق خود و اینکه تصمیم داشتند باز هم برای سرکشی چند روز در مرز بمانند ادامه داد: فردای همان روز به تهران برگشتم و شخصا این موضوع را پیگیری و گزارشات را بررسی کردم.

وی گفت: روز پنج شنبه بیست و چهارم به دوستان گفتم که که می خواهم با پدر خانم امینی صحبت کنم گوشی را بردند و به پدر خانم امینی دادند؛ حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صحبت کردیم ابتدا تاسف و تاثر و ناراحتی خودم را اعلام کردم بعداً هم ایشان نگرانی و گله‌مندی خود را گفتند؛ به ایشان گفتم که بنده خودم دختر دارم و متوجه می شوم شما چه شرایطی را دارید، بسیار سخت است و شاید من نتوانم خیلی درک کنم اما همان قدر آزرده خاطر و نگران هستم.

سردار اشتری با تشکر از روحیه خوب و برخورد منطقی پدر مهسا امینی در تماس تلفنی در بیمارستان گفت: به ایشان عرض کردم که مطلبی را خدمتتان می گویم نه از این جهت که بخواهم قضاوتی کرده و حکم داده شود یا تبرئه و مبرا کنم احیاناً از اتفاقی که افتاده است.بلکه جهت آرامش شما این مطلب را می گویم که تا این لحظه که من موضوع را پیگیری کردم مطمئن هستم هیچ ضرب و جرحی صورت نگرفته و برخورد فیزیکی با دختر شما صورت نگرفته است؛ این موضوع را صرفاً برای آرامش شما گفتم؛ اگر چه موضوع توسط کارشناسان در حال پیگیری و بررسی است و هر نتیجه‌ای که بدهند همه به قانون اعتماد کرده و تمکین می کنیم.

سردار اشتری گفت: در ادامه نیز ایشان همدردی ما و اینکه من دختر ایشان را مانند خودم می دانم را مطلب خوبی دانسته و در ادامه هم به ایشان گفتم مراقب خود و مادر مهسا امینی باشند و هر دستوری که بدهند ما انجام می دهیم؛ حتی شنیده بودم که میخواهند پزشکی را بیاورند بیمارستان، همانجا گفتم که اگر احساس می کنید پزشکی را می شناسید هر گوشه کشور باشد ما بالای سر بیمار می آوریم حتی اگر تشخیص به جابجایی بیمارستان می دهند، بگویند کدام بیمارستان مدنظر است هرچند بیمارستان مدنظر بیمارستان مجرب و خوبی بود.

وی افزود: پدر مهسا امینی در برابر اظهار تاسف و نگرانی و ناراحتی گفتند که چرا شما دیگران مثلاً در این زمینه نقش داشتند که بنده گفتم من باید پاسخگو باشم چرا که بنده مسئولیت داشته و این مجموعه ما است؛ حتی دوباره تاکید کردم که دقیقا موضوع پیگیری می‌شود و خیالتان راحت باشد که یک سر سوزن راضی نیستم به کسی ظلم می شود و اگر تقصیر و قصوری بود حتماً اعلام می شود که ایشان هم گفتند خواسته ما هم این است که تا آخر بروید و دنبال کنید و با واقعیت را به ما بگویید.

فرمانده فراجا با عرض تسلیت به خانواده مهسا امینی گفت: این حادثه سختی بود؛ ایشان بعد از صحبت یک سری مطالب گفتند که این کارها بشود و این مطلب رعایت شود که بنده مطالب را همان ساعت به ماموران ابلاغ کردم که بعد از اتمام گفتگو با پدر مهسا امینی، ایشان موقع خداحافظی گفتند که با یکی از بستگان که در بیمارستان حضور دارد من صحبت کنم، گوشی را دادند به این فرد و ایشان هم یک مقدار نگرانی و اظهار ناراحتی شان بیشتر بود دقایق اول وی صحبت کرد و بنده سکوت کردم تا تخلیه شود؛ حق می دادم چرا که عزیزشان روی تخت بیمارستان بود، بعد از صحبت ایشان، بنده با اظهار تاسف و ناراحتی از وی خواستم که بیشتر مراقب پدر و مادر مهسا امینی باشد و هر کاری که داشتند با همین شماره تماس بگیرند که در پایان تماس نیز آنها از برقراری تماس اظهار تشکر کردند هر چند که این موضوع وظیفه ما بود.

وی گفت: پیگیری ها و تحقیقات ادامه داشت تا اینکه روز جمعه اعلام کردند که این خانم به رحمت خدا رفته است و بنده بلافاصله زنگ زدم تا تسلیت بگویم که البته امکانش نبود ولی پیام تسلیت مرا همکاران اعلام کردند حتی برای انتقال به صورت هوایی و یا زمینی و هر مورد دیگری گفتم که هماهنگی‌های لازم انجام شود که در نهایت بخشی را ما و بخشی را خودشان انجام دادند.

فرمانده فراجا با بیان اینکه مجموعه بازرسی و حفاظت اطلاعات زودتر از هر دستگاه دیگری کار پیگیری را انجام دادند گفت: فرآیند موضوع بررسی شد از موقعی که خانم سوار ماشین شد تا بین راه که تعدادی دیگر خانم نیز داخل خودرو شدند حتی با آنها هم صحبت شد تا وقتی که وارد ساختمان شدند.

سردار اشتری ادامه داد: این ساختمان بازداشتگاه نیست؛ ساختمانی است که خانم ها بر اساس دستورالعمل ابلاغی شورای فرهنگی به آنجا می‌روند؛ حدود ۲۰ سال است که این کار بر اساس قانونی که در مجلس وضع شده و قوانین فراجا و مصوبات ابلاغی شورای فرهنگی انجام می‌شود؛ چراکه ۲۱ وظیفه در حوزه عفاف و حجاب بر عهده ما گذاشتند اگرچه ۳۲ دستگاه مسئولیت دارد که به این موضوع اینجا ورود نمی‌کنیم.

وی افزود: ما بر اساس وظیفه ذاتی و قانونی که داشتیم و با بهبود روشها در سال های اخیر این مأموریت را انجام می‌دهیم.

سردار اشتری با بیان این مطلب که تمام فرآیند و فیلم های موجود بررسی و به اطلاع مردم رسید اعلام کرد: ضرب و جرحی در کار نبوده است اگرچه ما متاسف و متاثر هستیم ولی این یک روش جاری و قانونی بوده و ما با توجه به اینکه این موضوع در حوزه کاری ما اتفاق افتاده بیشتر نگران هستیم چرا که آن موقع یک امانتی دست ما بود.

وی افزود : خانم ها را که به مجموعه می آورند یکسری موضوعات و قانون عفاف و حجاب را برایشان توجیه کرده و تعهدی می‌گیرند و بیش از ۹۹ درصد یک ساعته به خانه یا محل کار خود بازمی‌گردند؛ بازداشتگاهی در کار نیست؛ در فیلم همانگونه که مردم دیدند تعدادی حدود ۲۰ تا ۳۰ نفر در آنجا بودند خیلی عادی بود حتی برخی‌ها میخندیدند و آنجا حالت عادی دارد البته من نمی‌گویم که محیط پارکی است و خیلی مفرح هست ولی محیط بازداشتی و جبری و اینها هم نیست؛ حتی آمدیم در فرایند بررسی خود از خودروهای تاکسی و سرویس ها که همزمان آنجا هم بودند سوال کردیم آیا اتفاق افتاده است یا نه که همه گفتند حالت عادی سوار خودرو شدند اگرچه نتیجه کار و علت تامه را دستگاه های قانونی و قضایی بخشی را اعلام کرده و بخشی دیگر را اعلام خواهند کرد.

وی افزود: از دستگاه های مختلف، دولت، مجلس و دستگاه قضایی همه پیگیر این موضوع هستند؛ اما من با اطمینان می‌گویم که هیچ اتفاق فیزیکی رخ نداده است؛ اصل کار همه متاثر هستیم ؛ حضرت آقا هم فرمودند که دلمان از این قضیه سوخت اما واقعیت این است که این مسیر قانونی بوده و هیچ اتفاق فیزیکی رخ نداده و همه فیلم را دیدند؛ در خصوص پخش فیلم و اسناد باید دستگاه های دیگر نظر می دادند که چه زمانی باید پخش شود؛ ولی از همان اول تمام اسناد ما برای ارائه آماده بود.

سردار اشتری این موضوع را یک بهانه برای رسانه‌های بیگانه و دشمنان دانست که میخواهند ناامنی را داخل کشور بیاورند و گفت: این امر یک بهانه‌ای شده؛ مسلما آنها ناراحت نیستند و خوشحالند که یک بهانه دستشان آمد و می تواند فضاسازی کند و متاسفانه یکسری تحت تاثیر این موضوع هیجانی و احساسی شدند اما یکسری سازمان دهی شده وارد عمل شدند.

وی افزود: یک موقع است که مردم یک اعتراضی دارند، ناراحتند، حرفشان را می‌زنند از مسیر قانونی؛ باید همه گوش دهیم حرف مردم عزیز را، ولی یک موقع است که اغتشاش می‌شود؛ این یک مسأله جداست.

سردار اشتری ادامه داد: پلیس وظیفه اش این است که در مقابل کسانی که تعرض می‌کنند به اموال، جان، مال و ناموس مردم، تعرض می‌کنند به اموال دولتی جلویش را بگیرد. پلیس به موقع وارد شد با این که ما همکارانمان حدود ۴۰ روزی بود در مأموریت اربعین مشغول بودند و باید می‌آمدند یک مرخصی و استراحتی، بلافاصله آن‌ها را فراخوان کردیم، آوردیم و از آن‌ها استفاده کردیم و همکاران هم واقعاً برای امنیت مردم محکم پای کار آمدند.

فرمانده فراجا تصریح کرد: راهبرد دشمن بحث کشته سازی است، پروژه‌ای است، منتها حوادث قبل هم دیدیم، ثابت هم شد. در این جمع‌ها کسانی که به قتل رسیدند تعدادی با سنگ، همان طور که فرمودید با چاقو به قتل رسیده بودند یا با سلاح‌هایی به قتل رسیده بودند که هیچ کدام از مجموعه‌هایی که در میدان بودند این سلاح‌ها را نداشتند. ما سلاحمان ساچمه زن است، پلاستیکی است. وقتی یک سلاحی می‌آید، سلاح جنگی می‌شود، این متفاوت است دیگر، نیرو‌هایی که در میدان هستند. آن‌هایی که در مقر‌های ما هستند و حفاظت از مقر‌ها می‌کنند آن‌ها امکانات کامل دارند. مجهز هم هستند و دفاع هم می‌کنند از این که تعرضی به یک مقر؛ مبحثش جداست. ولی نیرو‌هایی که در میدان جلوی آشوب را می‌خواهند بگیرند مشخص است سلاح هایشان و پِینت بال است و سلاح‌هایی است که غیرکشنده است.

وی ادامه داد: وقتی که بررسی شد در پزشکی قانونی و کارشناسان دیدند، دیدند با غیر سلاح‌هایی که مجموعه‌هایی که در میدان بودند این‌ها کشته شدند. این نشان می‌دهد که پروژه کشته سازی؛ اصل است برای دشمن یعنی هر چه بیشتر این جمع خسارت به آن‌ها وارد شود به نفع آنهاست، چون تشدید می‌شود آشوب و دامنه اش بیشتر می‌شود.

فرمانده کل انتظامی کشور تصریح کرد: همکاران ما در غرب کشور، در مرز‌های کشور گروه‌هایی را دستگیر کردند که سلاح می‌بردند برای تهران، اصفهان، برای مرکزیت کشور که دیدید و همکاران شما نشان دادند سلاح‌های جنگی، شکاری، کلت، وینچستر و اسلحه‌های مختلفی آورده بودند و در اعترافاتشان است که می‌آوردیم این‌ها را ببریم فلان شهر و برسانیم دست یک کسانی. دستگاه اطلاعاتی ما هم مجموعه سازمان فراجا، هم وزارت اطلاعات، هم سازمان اطلاعات سپاه کار کردند و تعداد زیادی این‌ها را شناسایی و دستگیر و اعتراف کردند که ما سلاح جمع آوری می‌کردیم، خریداری می‌کردیم یا برایمان به صورت مجانی می‌فرستادند که استفاده کنند.

سردار اشتری افزود: کِیس‌های دیگری هم هست که به مرور اطلاع رسانی به مردم شریف خواهد شد که چه بود؟ پشت این صحنه چیست؟ این‌ها هم مستقیم از کشور‌های بیگانه، منافقین سلطنت طلب‌ها و کسانی که با این مردم ما عناد دارند، به هیچ عنوان این‌ها دلسوز مردم نیستند، ثابت شده، اعتراف می‌کنند خودشان، اعتراف دارند که ما اگر این کار‌ها را می‌کنیم به خاطر هرج و مرج شدن و دنبالند که ناامن کنند کشور که امن بوده و هست و الآن به لطف خدا و با همت و بصیرت مردم و هوشیاری نیرو‌های مسلح الآن ما امنیت خوبی را داریم.

وی گفت:مردم با هوشیاری صفشان را جدا کردند و اعلام حمایت کردند از کشور و میهن خودشان، از پلیس اعلام حمایت کردند، از دستاورد‌های انقلاب و در رأسش بیعت کردند با مقام معظم رهبری. مردم ما یک بحث اعتراضی دارند، ممکن است سر خیلی از موضوعات داشته باشند، ولی حاضر نیستند پرچمشان را بسوزانند، حاضر نیستند به قرآن اهانت شود، حاضر نیستند که از یک خانم محجبه‌ای که بی دفاع در بین ۲۰ - ۳۰ نفر قرار می‌گیرد چادر بردارند از سرش و هتک حرمت کنند. حاضر نیستند که به موکب آقا اباعبدالله الحسین (ع) اهانت شود، حاضر نیستند به پلیس شان اهانت شود، حاضر نیستند بزنند پلیس را مجروح کنند و آن حوادث که دیدید یا به خودروی اورژانس و آتش نشانی که آمدند برای همین مردم است، آن عزیزی که راننده اورژانس است... آنها دلسوز مردم نیستند به بیمارستان بعضاً می‌آیند سنگ پرانی و تعرض می‌کنند یا به یک مقر انتظامی و بسیج تعرض می‌کنند یعنی به امنیت و امنیت مردم دارند تعرض می‌کنند. پس این‌ها نمی‌خواهند این امنیت و آرامش باشد. بله، بنده هم گفتم یک شب هم در جمع همکاران گفتم که صحبت ما را یک کم تقطیع کرده بودند... بنده می‌گویم به همکاران ما تا پای جان ایستادیم برای حفاظت از جان، مال و ناموس مردم. این لباس را پوشیدیم برای حفاظت از جان مردم و دستاورد‌های انقلاب مان؛ این‌ها که شوخی ندارد.به همکاران عرض کردم که تشکر کنم از شما که واقعاً این طور در میدان هستید برای امنیت مردم.

سردار اشتری بیان داشت: یک مطلبی را بگویم در همین صحنه‌ها مردم باز به پلیس مراجعه می‌کردند، چند نمونه اش را عرض کنم؛ یکی از این آقایانی که در همین شلوغی‌ها و اغتشاش‌ها دستگیر شده بود وقتی می‌آید به بازداشتگاه به پلیس می‌گوید گوشی مرا دزدیدند، همکاران بنده ضمن این که فرم‌های مخصوص را پر می‌کنند گزارش ایشان را می‌گیرند و رسیدگی می‌کنند، ایشان هم بعد با یک تعهدی آزاد شده بود و پیام داده بود من تشکر می‌کنم از پلیس با این که ما توسط نیرو‌های پلیس دستگیر شده بودیم باز پلیس این را رسیدگی کرد و گوشی ما را پیدا کرد.

وی افزود: ما سالی صد میلیون خدمت ارائه می‌دهیم. روزانه سی هزار مأموریت در سطح کشور انجام می‌دهد پلیس، مردم می‌دانند، قدرشناس اند. دیدیم ما در این تجمعات چقدر اظهار محبت کردند. بله ما هم شرمنده این مردم هستیم و تا پای جان ایستاده ایم هر کسی که بخواهد به حقوق این مردم تعرض کند جلویش می‌ایستیم، قاطع، یک ذره هم شک نمی‌کنیم به این راهمان، یعنی این یک راه نورانی‌ای است؛ دفاع از این مردم؛ مردم عزیزی که امنیت شان را از ما می‌خواهند و ما خادم این مردم هستیم. در این شب‌هایی که یک مقداری مشکل پیش آمد گزارش آمد که در این شلوغی‌ها به مغازه‌ها تعرض شده، اموالشان بردند، یک سوپرمارکتی را در این شلوغی‌ها آمدند سرقت و به غارت بردند اموالشان را یا یک خانمی اعلام کرده بود که می‌خواستند یک تعدادی بیایند داخل منزل ما و من با دخترم تنها بودم که پلیس آمد و کمک کرد. یعنی این‌ها دنبال این هستند هرج و مرج شود و پلیس نتواند کار خود را کند، ولی بنده می‌گویم نه ما محکم هستیم، مردم عزیز هر وقت از شبانه روز شما امری داشته باشید ما در خدمت شماییم، اگر هزاران نفر هم بیایند احیاناً و بخواهند به یک خانواده، دختر این کشور، خانمی در این کشور، یک آقایی در هر کجایی تعرضی کنند حتماً ما سینه مان را سپر می‌کنیم و با آن‌ها برخورد می‌کنیم، تعارف نداریم.

فرمانده کل انتظامی کشور تصریح کرد: امنیت مردم خط قرمز ماست؛ پس ما تمام وجودمان این است که این آرامش باشد، وظیفه ذاتی ما است و حتماً هم این فاصله افتاد مردم عزیز با بصیرتی که داشتند اعلام موضع کردند، برائت جستند و تعدادی از این‌ها هم دستگیر شدند، تعدادی هم شناسایی شدند، در زمان مناسب ان شاء الله سراغشان دستگاه‌های مربوطه خواهند رفت. البته جا دارد اینجا از عزیزان بسیجی که آن‌ها هم برای امنیت مردم در کنار ما بودند، عزیزان وزارت اطلاعات که تلاش شبانه روزی کردند. از شورای عالی امنیت کشور، همه در میدان بودند، از همکاران خودمان هم که شبانه روز در میدان بودند و بنده رفتم سر زدم کسانی بودند که مجروح شده بودند.

سردار اشتری اعلام کرد: حدوداً هزار و ۸۰۰ نفر از همکاران بنده در این حوادث مجروح شدند. البته سطحش متفاوت بود، حدود ۱۲۰ تا ۱۴۰ نفرشان به بیمارستان مراجعه کردند، مابقی سرپایی بود و از این تعداد هم ۳۰ - ۴۰ نفر تقریباً یک مقدار شدیدتر بود. این‌ها مدافع مردم بودند که این اتفاق افتاد، جلوگیری کردند از آن هجمه‌ها و خیلی هایشان دو مرتبه برگشتند گفتند ما آماده ایم.

فرمانده کل انتظامی کشور در خصوص فوت نیکا شاکرمی نیز گفت: ما متأسفیم از این اتفاقاتی که افتاد، ولی یک باره در فضای مجازی مطرح شد که ایشان با سلاح کشته شده و انداختند در منزل خودشان و حرف‌هایی که زده شد، سریعاً پلیس آگاهی وارد صحنه شد، با هماهنگی دستگاه قضایی که باید از دادستان تهران و همه عزیزانی که زحمت کشیدند بنده تشکر کنم و مجموعه‌های امنیتی و اطلاعاتی که در این موضوع کار کردند و مشخص شد اصلاً ایشان در آن ساعت در آن محیطی که تجمعات بوده و آشوب بوده آن ساعت نبوده، قبلش ظاهراً بوده آمده در منزلی که منزل هیچ کدام از اقوام و آشنایان شان نبوده که می‌رود داخل آنجا که آن بحث دیگری است که متأسفانه از طبقه بالا پرت می‌شود پایین، هیچ جای تیر یا ضربه چاقو یا ضربه مغزی‌ای مشاهده نشده، گزارش دادستان هم امشب ارائه کردند و این سقوط از آن فاصله باعث مرگ ایشان شده و مشخص شد همه ادله؛ این دروغ پردازی‌ها باید مردم توجه کنند ما حداقل هفت هشت مورد است که موضوعات اصلی بوده، بررسی شده، واقعیت نداشته و توصیه من به مردم و جوانان عزیز این است؛ توجه به رسانه‌های داخلی کنند، اطلاعاتشان را از منابعی که قابل اعتماد نیستند نگیرند.

وی افزود: بعضی از شب‌ها رسانه‌های خارجی اعلام می‌کنند که این شهر، بیش از ده‌ها شهر آشوب است در صورتی که بنده اگر باشد بیشتر از همه باید بدانم، با دوربین می‌بینیم همه جا آرام است.

ارسال نظرات